Gå til innhold

Kropp og sjel må behandles sammen

Anbefalte innlegg

Gjest psykomotorisk behandling

Jeg har nå gått i terapi i 8 1/2 år. Det har vært mye stillstand sosialt i disse årene jeg har gått i terapi, men nå har jeg begynt i psykomotorisk behandling - støttende behandling. Det jeg har lært av alle disse årene, er at man må behandle kropp og sjel sammen. Det nytter ikke å bare behandle hodet og ikke kroppen! Dette er jo logisk og sier seg egentlig selv, men jeg har savnet at behandlere også har kommet fram til dette. Hadde de anbefalte meg støttende psykomotorisk behandling fra starten av, er jeg sikker på at jeg ikke trengte å gå så lenge i terapi. Noe å tenke på! Når skal fagpersoner begynne å samarbeide i stedenfor å motarbeidet hverandre!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175006-kropp-og-sjel-m%C3%A5-behandles-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også kronisk syk

Desverre er det slik i Norge at helsepersonell helst ikke vil spørre andre om råd fordi de mener selv at de vet best.

Heldigvis finnes det unntak og jeg er veldig heldig som har møtt disse unntakene.

Jeg sliter med kroniske smerter samtidig som jeg sliter med psykiske ting. Derfor har de i hjelpeapparatet vært nødt til å tenke helhetlig ganske fort og det har gått veldig greit.

Psykomotorisk behandling er tøft, men det er langt bedre enn vanlig fysioterapi når man sliter både fysisk og psykisk.

Mine psykiatere har sendt meg til all slags behandlig, også psykomotorisk, samtidig med terapi hos dem. Jeg opplevde å komme fortere til hos de beste, fordi de hjalp meg frem i systemet ved sine kontakter. Jeg lurer på om det er forskjell sånn

"statistisk" på om man da går med en psykiater som er lege eller hos en psykolog. Jeg vil tro det. Siden han er lege er han vant til å tenke helhetlig kropp og sjel, mens kanskje psykologer lettere mister dette av synet.Eller tenker at det er primærlegens ansvar, også faller man litt mellom to stoler.

Er det en psykolog du har gått med ?

Ellers er det kjempebra at du har kommet til en psykomotorisk behandler som fungerer for deg. Det er veldig spennende, og litt mystisk også synes jeg.

Vh Bugge.

Mine psykiatere har sendt meg til all slags behandlig, også psykomotorisk, samtidig med terapi hos dem. Jeg opplevde å komme fortere til hos de beste, fordi de hjalp meg frem i systemet ved sine kontakter. Jeg lurer på om det er forskjell sånn

"statistisk" på om man da går med en psykiater som er lege eller hos en psykolog. Jeg vil tro det. Siden han er lege er han vant til å tenke helhetlig kropp og sjel, mens kanskje psykologer lettere mister dette av synet.Eller tenker at det er primærlegens ansvar, også faller man litt mellom to stoler.

Er det en psykolog du har gått med ?

Ellers er det kjempebra at du har kommet til en psykomotorisk behandler som fungerer for deg. Det er veldig spennende, og litt mystisk også synes jeg.

Vh Bugge.

Jeg har bare gått til psykologer. Men noen eldre psykomotorikere er ikke klar over at støttende behandling kan hjelpe pasienter. Jeg har vært litt plaget med psykoseproblemer og det kan være litt av grunnen til at jeg ble avvist for mange år siden.

Jeg har bare gått til psykologer. Men noen eldre psykomotorikere er ikke klar over at støttende behandling kan hjelpe pasienter. Jeg har vært litt plaget med psykoseproblemer og det kan være litt av grunnen til at jeg ble avvist for mange år siden.

Jeg vet at psykomotoriske pasienter må være "frisk" nok til behandlingen. Det positive er i hvertfall at nå mener psykomotorikeren din at du er i stand til å få slik behandling. I og med at det kan være slik en gjennomgripende behandling, må man nesten stole på at de vet hvor grensen går for når de skal begynne behandlingen hos en pasient. De kunne nok gjort mer skade enn godt hos enkelte mennesker. Lykke til med fortsatt behandling.

Vennlig hilsen bugge.

Jeg vet at psykomotoriske pasienter må være "frisk" nok til behandlingen. Det positive er i hvertfall at nå mener psykomotorikeren din at du er i stand til å få slik behandling. I og med at det kan være slik en gjennomgripende behandling, må man nesten stole på at de vet hvor grensen går for når de skal begynne behandlingen hos en pasient. De kunne nok gjort mer skade enn godt hos enkelte mennesker. Lykke til med fortsatt behandling.

Vennlig hilsen bugge.

Det var denne holdningen som gjalt for mange år siden da jeg ble henvist og ikke fikk. Poenget er at det er forskjell på inngripende og støttende behandling. Støttende behandling tar tak i stryken til pasienten og bygger pasienten opp. Inngripende er mer belastende og man må være sterkere for å tåle denne. Syns at de eldre psykomotorikerne ikke er klar over denne forskjellen, at det går an å bygge opp pasienten selv hvor dårlig han eller hun er.

Annonse

Det var denne holdningen som gjalt for mange år siden da jeg ble henvist og ikke fikk. Poenget er at det er forskjell på inngripende og støttende behandling. Støttende behandling tar tak i stryken til pasienten og bygger pasienten opp. Inngripende er mer belastende og man må være sterkere for å tåle denne. Syns at de eldre psykomotorikerne ikke er klar over denne forskjellen, at det går an å bygge opp pasienten selv hvor dårlig han eller hun er.

Det skal være synd at de eldre psykomotorikerne....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...