Gå til innhold

Hvem har skylden, ansvaret?

Anbefalte innlegg

Gjest ball lek

Hei

Jeg funderer på en ting og lurer på om hva dere synes om dette.

Dersom man leker med et dyr, spiller ball.

Ballen havner i veien.

Like etter kommer en bil og kjører over ballen.

Denne ballen spretter så opp og treffer en annen bil.

Er da evt. skader eiern av ballen sin feil eller ei ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175750-hvem-har-skylden-ansvaret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tjohooo

Jeg vil tro at det er den bilen som kjørte over ballen som må ha skylden.

Uansett skal den ha kunnet stoppe for ballen. Juridisk sett skal man kunne stoppe for en hver hindring i veien...

Mener jeg

Det kan jo bli vanskelig da, om ballen kommer i hundre og helvete, rett fra intet

Det kan jo bli vanskelig da, om ballen kommer i hundre og helvete, rett fra intet

Klart det, og det kan f.eks. et barn eller en hund gjøre også? Man SKAL kunne stoppe.

Uansett får man jo skylden som bilfører.

Ikke alltid rettferdig, men jeg tror faktisk det er sånn.

Klart det, og det kan f.eks. et barn eller en hund gjøre også? Man SKAL kunne stoppe.

Uansett får man jo skylden som bilfører.

Ikke alltid rettferdig, men jeg tror faktisk det er sånn.

Jeg tror ikke det er så enkelt.

Husk at ballen også beveger seg, kan komme fra "unormal vinkel" (i forhold til f.eks et barn eller andre hindringer i selve veibanen) og kan også treffe bilen selv om den klarer å stoppe.

Dette tror jeg ville blitt en "juridisk nøtt" som forsikringsselskapene eventuelt ville forsøkt løst ved skylddeling.

Men i utgangspunktet tror jeg det ville vært den som var ansvarlig for ballen som ville fått skylden i nevnte tilfelle. I hvert fall hvis det var en voksen person.

Jeg tror ikke det er så enkelt.

Husk at ballen også beveger seg, kan komme fra "unormal vinkel" (i forhold til f.eks et barn eller andre hindringer i selve veibanen) og kan også treffe bilen selv om den klarer å stoppe.

Dette tror jeg ville blitt en "juridisk nøtt" som forsikringsselskapene eventuelt ville forsøkt løst ved skylddeling.

Men i utgangspunktet tror jeg det ville vært den som var ansvarlig for ballen som ville fått skylden i nevnte tilfelle. I hvert fall hvis det var en voksen person.

Det er godt mulig du har rett.

Men det sto:

"Ballen havner i veien. Like etter kommer en bil og kjører over ballen. Denne ballen spretter så opp og treffer en annen bil."

Jeg fikk et inntrykk av at ballen allerede var i veien da bilen kom og kjørte over den, ikke at den spratt ned på veien når bilen kom...

Og eieren av ballen behøvde jo strengt tatt ikke gi seg til kjenne. Men i dette tilfellet har h*n sikkert gjort det, da siden spørsmålet kommer opp. Og da veit itte je'

Sikkert en skikkelig 'nøtt' for forsikringsselskapene ja :)

Annonse

petter smart

Jeg vil tro at det er den bilen som kjørte over ballen som må ha skylden.

Uansett skal den ha kunnet stoppe for ballen. Juridisk sett skal man kunne stoppe for en hver hindring i veien...

Mener jeg

Det er en stor forskjell på å skulle kunne stoppe for enhver hindring i veien, noe en heller ikke har plikt til, og å kunne stoppe for en ball som plutselig kommer ut i veien og treffer bilen.

Det er en stor forskjell på å skulle kunne stoppe for enhver hindring i veien, noe en heller ikke har plikt til, og å kunne stoppe for en ball som plutselig kommer ut i veien og treffer bilen.

Er det bare meg som ser setningen: "Like ETTER kommer det en bil og kjører på ballen"??

Og mener du seriøst at man ikke har plikt til å stoppe for evt. hindringer i veien?

• 9 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...