Gå til innhold

Kampsport for barn


Gjest selvforsvar

Anbefalte innlegg

Gjest selvforsvar

Min seksåring synes går på karate og synes det er veldig gøy. Han er ikke blitt noe mere aggressiv etter han begynte på det. Så et debattprogram for ikke så lenge der det handlet om, om barn kunne bli mere voldelige om de begynte med kampsport.

Har du som psykiater noen synspunkt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan!

Jeg er ikke psykiater:) Men jeg gikk på kampsport da jeg var barn. Jeg var en sjernert jente, så for min del er det bare bra ting og si om kampsport.

Man lærer å være høflig, man må hilse på de med høyere grad enn seg selv, så som sagt, jeg lærte mye om respekt osv.

Ingen på min gruppe ble mere voldelig iallefall...:)

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg helt bak resultatene fra undersøkelsen.

Jeg så ikke debattprogrammet, men mener at undersøkelsen fra Bergen har blitt imøtegått av andre forskere blant annet fra NIH. I idrettsmiljøer har man hatt inntrykk av at deltakelse i organisert kampsport snarere fremmer impulskontroll enn det motsatte, og derfor har det vel blitt fremhevet at Bergensundersøkelsen må følges opp med ny forskning slik at man kan få et sikrere bilde.

Mener du å ha sett at personer med antisosiale tendenser har bakgrunn fra kampsportidrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Jeg så ikke debattprogrammet, men mener at undersøkelsen fra Bergen har blitt imøtegått av andre forskere blant annet fra NIH. I idrettsmiljøer har man hatt inntrykk av at deltakelse i organisert kampsport snarere fremmer impulskontroll enn det motsatte, og derfor har det vel blitt fremhevet at Bergensundersøkelsen må følges opp med ny forskning slik at man kan få et sikrere bilde.

Mener du å ha sett at personer med antisosiale tendenser har bakgrunn fra kampsportidrett?

De jeg vet av med mest "utagerende" antisosiale tendenser som driver med kampsport, var ihvertfall sånn FØR de begynte med kampsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

travis1365380598

De jeg vet av med mest "utagerende" antisosiale tendenser som driver med kampsport, var ihvertfall sånn FØR de begynte med kampsport.

Hva slags inntrykk og erfaringer enkeltpersoner har er ikke så relevant. Man må se på systematiske forskning, selv om det selvfølgelig aldri er to streker under svaret når det gjelder vitenskap heller.

Olweus-gruppen - som er internasjonalt anerkjent for sine kunnskaper om antisosial adferd, mobbing, mm - har nettop gjennomført en studie på dette. Resultatet derfra viste at det er en sammenheng mellom antisosial adferd og deltagelse i kampsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest selvforsvar

Hva slags inntrykk og erfaringer enkeltpersoner har er ikke så relevant. Man må se på systematiske forskning, selv om det selvfølgelig aldri er to streker under svaret når det gjelder vitenskap heller.

Olweus-gruppen - som er internasjonalt anerkjent for sine kunnskaper om antisosial adferd, mobbing, mm - har nettop gjennomført en studie på dette. Resultatet derfra viste at det er en sammenheng mellom antisosial adferd og deltagelse i kampsport.

Jeg synes det blir for enkelt å trekke en slik konklusjon bare ut fra en enkelt undersøkelse. Jeg reagerer også på at de ikke har undersøkt hvilke positve resultater kampsport kan ha. Alle skulle ha lært seg selvforsvar. Da ville flere vanlige folk vågd å gå ute på mørke kvelder. Skader ikke med flere vanlige folk i gatene, det vil heller gjøre det tryggere å gå ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Hva slags inntrykk og erfaringer enkeltpersoner har er ikke så relevant. Man må se på systematiske forskning, selv om det selvfølgelig aldri er to streker under svaret når det gjelder vitenskap heller.

Olweus-gruppen - som er internasjonalt anerkjent for sine kunnskaper om antisosial adferd, mobbing, mm - har nettop gjennomført en studie på dette. Resultatet derfra viste at det er en sammenheng mellom antisosial adferd og deltagelse i kampsport.

JA - men det er jo ikke dermed så sikkert at det er kampsporten som må ta skylda. Det kan like gjerne være dem andre veien. at det er de som er disponert for antisosial adferd som fatter interesse for kampsport. Nå har jeg ikke sett disse forskningsresultatene, men slik jeg oppfattet det i denne tråden var det snakk om at kampsport var grunnen og voldelig adferd effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selvforsvar

JA - men det er jo ikke dermed så sikkert at det er kampsporten som må ta skylda. Det kan like gjerne være dem andre veien. at det er de som er disponert for antisosial adferd som fatter interesse for kampsport. Nå har jeg ikke sett disse forskningsresultatene, men slik jeg oppfattet det i denne tråden var det snakk om at kampsport var grunnen og voldelig adferd effekten.

Jeg tror også det må ha med typen menneske å gjøre. Barn som har blitt mobbet mye vil kanskje "ta igjen" etter å ha lært seg selvforsvar. Andre vil tøffe seg etter kanskje å ha vært med i fotball uten å få spillt på laget. Karate er en sport hvor ingen føler seg utenfor. Jeg ville tro at de fleste ikke endrer noen oppførsel av å lære seg teknikker på hva de skal gjøre om de blir angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selvforsvar

Jeg stiller meg helt bak resultatene fra undersøkelsen.

Kunne du utdypet litt nærmere hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

travis1365380598

JA - men det er jo ikke dermed så sikkert at det er kampsporten som må ta skylda. Det kan like gjerne være dem andre veien. at det er de som er disponert for antisosial adferd som fatter interesse for kampsport. Nå har jeg ikke sett disse forskningsresultatene, men slik jeg oppfattet det i denne tråden var det snakk om at kampsport var grunnen og voldelig adferd effekten.

De har brukt kontrollgrupper slik at de i større grad kan kontrollere for årsak/virkning. Selvfølgelig vil en masse andre variabler som feks personlighet ol også virke inn. De sier jo ikke at det er den eneste årsaken til antisos. adferd. Og som sagt: Forskning er alltid forbundet med usikkerhet, men gir i hvertfall mye sikrere holdepunkter enn synsing, erfaringene til enkeltmennesker og antagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Min erfaring fra boksemiljøet er at serisøse, erfarne trenere lærer medlemmene viktigheten av at dette kun er til selvforsvar. jeg har opplevd mange som har blitt "snudd" fra et aggressivt utg punkt, til det positive, med respekt for fysisk maktbruk.

Rart at NHD er så bestemt på dette også. De som har tatt disse undersøkelsene har sannsynligvis aldri trent denne type idrett selv, de har nok sittet mest i bøkene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags inntrykk og erfaringer enkeltpersoner har er ikke så relevant. Man må se på systematiske forskning, selv om det selvfølgelig aldri er to streker under svaret når det gjelder vitenskap heller.

Olweus-gruppen - som er internasjonalt anerkjent for sine kunnskaper om antisosial adferd, mobbing, mm - har nettop gjennomført en studie på dette. Resultatet derfra viste at det er en sammenheng mellom antisosial adferd og deltagelse i kampsport.

Den dagen denne studien ble presentert i nyhetssendinger, ble det fra andre forskere stilt spørsmålstegn ved bla. utvalget som var brukt. Det ble blant annet sagt at man hadde sett på ungdom som drev med boksing, og aldersgruppen det dreide seg om var for ung til å drive med konkurranseboksing slik at de muligens ikke hadde tilhørt seriøse idrettsmiljøer. Jeg fikk ikke med meg mer rundt dette enn det som ble sagt i nyhetssendingene den første dagen, men ut i fra det som ble sagt fra ulike hold virket det som adskilling mer forskning ville være nødvendig for å trekke en så generell slutning som enkelte har gjort som følge av denne studien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

De har brukt kontrollgrupper slik at de i større grad kan kontrollere for årsak/virkning. Selvfølgelig vil en masse andre variabler som feks personlighet ol også virke inn. De sier jo ikke at det er den eneste årsaken til antisos. adferd. Og som sagt: Forskning er alltid forbundet med usikkerhet, men gir i hvertfall mye sikrere holdepunkter enn synsing, erfaringene til enkeltmennesker og antagelser.

Har du adr til en eller annen artikkel fra akkurat det studiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Min erfaring fra boksemiljøet er at serisøse, erfarne trenere lærer medlemmene viktigheten av at dette kun er til selvforsvar. jeg har opplevd mange som har blitt "snudd" fra et aggressivt utg punkt, til det positive, med respekt for fysisk maktbruk.

Rart at NHD er så bestemt på dette også. De som har tatt disse undersøkelsene har sannsynligvis aldri trent denne type idrett selv, de har nok sittet mest i bøkene sine

Hvilke typer kampsporter er det de har undersøkt? Er det bare boksing? Og har tenkt på at det kan være agressive barn som søker seg til kampsporten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg så ikke debattprogrammet, men mener at undersøkelsen fra Bergen har blitt imøtegått av andre forskere blant annet fra NIH. I idrettsmiljøer har man hatt inntrykk av at deltakelse i organisert kampsport snarere fremmer impulskontroll enn det motsatte, og derfor har det vel blitt fremhevet at Bergensundersøkelsen må følges opp med ny forskning slik at man kan få et sikrere bilde.

Mener du å ha sett at personer med antisosiale tendenser har bakgrunn fra kampsportidrett?

Ja, jeg har et klart inntrykk av en slik uheldig sammenheng etter mange års jobbing i akuttpsykiatrien.

Jeg ble imidlertid overrasket ov årsak/virkning-funnet. Jeg trodde det var en seleksjonsvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Hvilke typer kampsporter er det de har undersøkt? Er det bare boksing? Og har tenkt på at det kan være agressive barn som søker seg til kampsporten?

Ja det lurer jeg og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judojente

Ja, jeg har et klart inntrykk av en slik uheldig sammenheng etter mange års jobbing i akuttpsykiatrien.

Jeg ble imidlertid overrasket ov årsak/virkning-funnet. Jeg trodde det var en seleksjonsvirkning.

Opplever du at det er forskjellige reaksjoner avhengig av typen kampsport? Kickboksing og Karate f.eks, med mye spark og slag, mot Judo, som ikke innebærer noen form for spark eller slag? (Kun kast og holdegrep. Kvelinger/armbend fra 16 års alder.)

Og hva med Capoeira? Eller regnes det som kampkunst, og dermed ikke som en av sportene i denne undersøkelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Jeg er ikke psykiater:) Men jeg gikk på kampsport da jeg var barn. Jeg var en sjernert jente, så for min del er det bare bra ting og si om kampsport.

Man lærer å være høflig, man må hilse på de med høyere grad enn seg selv, så som sagt, jeg lærte mye om respekt osv.

Ingen på min gruppe ble mere voldelig iallefall...:)

Vennlig hilsen,

Det er liten tvil, etter min oppfatning, om at Olweus har gjort sine funn fordi han har "bestilt" slutningene gjennom sin metode. Min erfaring viser at det er ingen av de som har standhaftig antisosial adferd som er istand til å innordne seg i denne formen for organisert aktivitet. Deltagelse i all form for idrett vil tvert om virke sosialiserende, gi trygghet, tilhørighet og vennskap. Dette er mobbeforebyggende og ikke så rent lite positivt personlighetsutviklende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...