Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 17 år. Jeg er 183 høy og veier 100 kg. Jeg har trent hele livet. Jeg begynte å trene da jeg var 4 år, og har trent siden da. Likevel, noe du kan se av vekta mi har det ikke hjulpet. Kondisjonen min er helt på bånn. Halsen tetter seg, og jeg klarer ikke å få nok luft gjennom nesa, så jeg må puste med munnen når jeg blir sliten. Jeg trener nå 4-6 ganger i uka med Tae Kwon Do (kampsport) og skjønner ikke hvorfor jeg ikke får bedre kondis og ikke går ned i vekt. Jeg spiser regelmessig, og lite til hvert måltid.

Jeg lurte også på hva det kan komme av at jeg føler meg slapp og svimmel utover dagen. Noen har sagt at jeg burde få sjekket blodprosenten min. Det var så ille for noen dager siden at jeg ble beordret til å gå til legen ved et stevne jeg så på av de jeg var sammen med. Han sa også at jeg burde sjekke blodprosenten. Er det noe jeg kan gjøre mot dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17636-kondis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri trent tae-kwon do, så jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om treningseffekt eller manglende sådan. Men angående hvorfor du ikke går ned i vekt er svaret enkelt-du inntar sannsynligvis for mye energi i forhold til det du forbruker. Selv om du selv synes at du spiser regelmessig og sunt kan du godt få i deg for mye mat. Det er fullt mulig å trene 10 timer i uka uten å gå ned i vekt, hvis du spiser feil! Ta en kikk på maten din, prøv å skriv ned hva du spiser noen dager, det er ofte mer enn du tror. Å telle kalorier (dog ikke fanatisk) kan være en idé, ihvertfall i begynnelsen. Jeg for min del har ihvertfall erfart at maten er det aller viktigste for å oppnå toppform, uansett hvor mye jeg trener:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17636-kondis/#findComment-79879
Del på andre sider

Jeg har aldri trent tae-kwon do, så jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om treningseffekt eller manglende sådan. Men angående hvorfor du ikke går ned i vekt er svaret enkelt-du inntar sannsynligvis for mye energi i forhold til det du forbruker. Selv om du selv synes at du spiser regelmessig og sunt kan du godt få i deg for mye mat. Det er fullt mulig å trene 10 timer i uka uten å gå ned i vekt, hvis du spiser feil! Ta en kikk på maten din, prøv å skriv ned hva du spiser noen dager, det er ofte mer enn du tror. Å telle kalorier (dog ikke fanatisk) kan være en idé, ihvertfall i begynnelsen. Jeg for min del har ihvertfall erfart at maten er det aller viktigste for å oppnå toppform, uansett hvor mye jeg trener:)

Takk for ditt svar Sienna, men jeg spiser ikke mye. Jeg spiser maks to brødskiver til frokost, med skinke og gulost. Til lunch spiser jeg det samme, og ikke noe i mellom. Jeg drikker rikelig med vann gjennom hele dagen. Hvis jeg drar hjemmom før trening spiser jeg 1-3 skiver brød, kommer an på om jeg rekker middag eller ikke. Det hender jeg spiser litt sushi hvis jeg ikke rekker hjemom før trening. Jeg drikker sjeldent brus (1-2 ganger i måneden i gjennomsnitt), og kjøper meg en liten sjokolade en gang i blant for å holde blodsukkeret oppe (hverdagen er fylt av stress, og får sjelden slappet av i helgene). Når jeg kommer hjem varierer det mellom en brødskive, noen ganger spiser jeg en posjon nudler. Det kommer an på om jeg har spist ordentlig middag, og når jeg kommer hjem fra trening. Jeg kunne kanskje kutte ut sjokoladen, men da tror jeg at jeg vil kollapse en dag. Dessuten kjøper jeg det kun 2-3 ganger i måneden. Håper det gjorde ting litt klarere med henhold til kostholdet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17636-kondis/#findComment-80989
Del på andre sider

Takk for ditt svar Sienna, men jeg spiser ikke mye. Jeg spiser maks to brødskiver til frokost, med skinke og gulost. Til lunch spiser jeg det samme, og ikke noe i mellom. Jeg drikker rikelig med vann gjennom hele dagen. Hvis jeg drar hjemmom før trening spiser jeg 1-3 skiver brød, kommer an på om jeg rekker middag eller ikke. Det hender jeg spiser litt sushi hvis jeg ikke rekker hjemom før trening. Jeg drikker sjeldent brus (1-2 ganger i måneden i gjennomsnitt), og kjøper meg en liten sjokolade en gang i blant for å holde blodsukkeret oppe (hverdagen er fylt av stress, og får sjelden slappet av i helgene). Når jeg kommer hjem varierer det mellom en brødskive, noen ganger spiser jeg en posjon nudler. Det kommer an på om jeg har spist ordentlig middag, og når jeg kommer hjem fra trening. Jeg kunne kanskje kutte ut sjokoladen, men da tror jeg at jeg vil kollapse en dag. Dessuten kjøper jeg det kun 2-3 ganger i måneden. Håper det gjorde ting litt klarere med henhold til kostholdet.

Man kan spise lite, men likevel feil!:) Du spiser veldig mye brødmat, du kan kanskje tjene på å kutte ned på dette. Nudler er heller ikke bra, fulle av raske karbohydrater og også endel fett.Hvis du er veldig glad i nudler er ordentlige risnudler et godt alternativ til de usunne ferdignudlene, som f.eks Mr.Lee. Det høres ut som om du får altfor mye karbohydrater og mettet fett (ost,nudler) i kosten din, og altfor lite proteiner. Underskudd av proteiner kan faktisk forårsake nedsatt fettforbrenning, og også økt sultfølelse. Prøv å spis mindre brødmat, forsøk med f.eks en omelett til frokost istedet for brødskiver, og kanskje en salat til lunch? Prøv å få i deg mest mulig proteinrik og VARIERT mat. Karbonadedeig, fisk, mager skinke (kalkun), pølser og leverpostei fra det sunne kjøkken (3% fett), egg, magre melkeprodukter etc. Bytt ut osten med en lettere variant, gjerne en lett smøreost. Husk at et for lavt energiinntak gjør forbrenningen din lavere, det er viktig å spise nok!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17636-kondis/#findComment-81115
Del på andre sider

Det er litt uklart hvorvidt du får i deg middag, og isåfall hvor mye, men med en solid middagsporsjon og alt det brødet ser det ut til at kaloriinntaket ditt fort kan komme opp i 1800-2000 kcal, avhengig av mengde pålegg og tykkelse på brødskiver etc. Dette er som regel litt mye hvis du skal gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17636-kondis/#findComment-81116
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

jeg antar at du bør få deg et treningsprogram som tar for seg hvordan du skal tolke kroppens svar, signaler og respons på treningen. Slike programmer har hjulpet mang utøvere som har vært i samme situasjon som deg. Jeg bygger slike programmer, og har skrevet en del om dette på trim.no. Der vil du kunne finne mye stoff som vil være av interesse for deg. Det som er litt vanskelig i tilfeller som deg, er at det er nødvendig å analysere treningen din utfra nivået ditt, for å kunne si hvordan treningsmengden må forandres. Evt. kosthold/hvile annet.På siden http://www.trim.no/ finner du mye stoff om lignende temaer. Velkommen tilbake på http://forum.doktoronline.no/forum/20/ med flere spørsmål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17636-kondis/#findComment-81262
Del på andre sider

Annonse

Det er litt uklart hvorvidt du får i deg middag, og isåfall hvor mye, men med en solid middagsporsjon og alt det brødet ser det ut til at kaloriinntaket ditt fort kan komme opp i 1800-2000 kcal, avhengig av mengde pålegg og tykkelse på brødskiver etc. Dette er som regel litt mye hvis du skal gå ned i vekt.

Jeg spiser middag en gang i blandt. Det varierer. Jeg spiser aldri mer enn en moderat porsjon. Jeg har alltid tynne skiver (så tynne jeg klarer overhodet å skjære) og så lite pålegg som mulig. Jeg har ikke tid om morgenen til å lage noe variert mat til lunch, og jeg har absolutt ikke råd til å kjøpe lunch. Alt jeg har tid til er å raske sammen noen brødskiver. Nudler tyr jeg til kun noen få ganger i måneden. Dessuten skal, etter det jeg har hørt, nudler og pasta være veldig bra for folk som trener på toppidrettsnivå, eller konkurranse nivå (noe jeg gjør, ergo mye trening og mye stress). Jeg vil tro jeg forbrenner mer enn jeg spiser med mindre det er noe i veien med kroppen min.

Tusen takk for dine synspunkt, men jeg kan dessverre ikke si jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17636-kondis/#findComment-81458
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...