Gå til innhold

fontex og ammingNHD/andre

Anbefalte innlegg

Ble nylig mamma til ei lita tulle, og lurer på...

Har brukt fontex en stund, men trappet ned fra 20 mg daglig til 10 mg da jeg fikk vite at jeg var gravid. Nå tar jeg 10 mg annenhver dag. Bør jeg slutte helt siden jeg ammer? Går medisinen over i morsmelken, slik at det er noen fare for at det kan skade barnet? Tar jo ikke så stor dose ...

Takker for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17653-fontex-og-ammingnhdandre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!!

I medisinhåndboken står det: "Bør ikke brukes under graviditet eller amming."

Dette er likevel noe du bør ta opp med legen din synes jeg. Jeg ser at Gro Nylander har svart følgende på et spørsmål om ssri-medisinen Fevarin og amming (i mEdisinhåndboken står det at heller ikke Fevarin bør brukes under amming):

"Mange kvinner som trenger medisiner mot depresjon er bekymret for at barnet skal få i seg stoffet gjennom morsmelken. Heldigvis er de fleste midler ok å bruke selv om man er gravid eller ammende, men det bør sjekkes opp i hvert enkelt tilfelle. Du bruker Fevarin som består av stoffet Fluvoxamin. Dette stoffet går i liten grad over i mormselken, man regner med at et fullammet barn får i seg bare 1/2 prosent av mors dose. Det er ikke forsket mye på dette stoffet, men den rapporten jeg sitter med foran meg fant ingen virkning på spedbarn som fikk i seg litt av stoffet gjennom melken. Det stemmer jo godt med det du forteller med utviklingen hos barnet ditt. Lykke til videre! Beste hilsen GN"

Det er tydelig at det blir mer forsket på disse medikamentene, og at de ikke finner det skadelig å bruke under graviditet og amming. Men jeg hadde likevel sjekket det opp med personlig lege.

Lykke til.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

En er vel nå enige om at SSRIer og amming lar seg kombinere. Alternativene er jo enten å droppe ammingen eller medisinen. Begge deler kan være mer skadelig.

Innen SSRI-gruppen er Fontex det preparatet som går over i melken i størst grad. Likevel en konsentrasjon på

Min anbefaling er at du fortsetter å amme med Fontex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...