Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det slik at dersom familie osv hjelper til med å "tvange" (ikke stoppe personen i å vaske seg osv), blir tvangen værre?

Fra jeg fikk tvang har familie og samboer ikke latt meg vaske så mye. De har dratt meg fra vasken.

Dette har bidratt til myyye angst, men mindre tvangshandlinger. Altså mere tanker enn handlinger.

Jeg har alltid vasket mere når jeg er alene.

Kan det tenkes at jeg hadde vasket meg mere dersom de ikke hadde stoppet meg??

Eller er dette medfødt, at noen har mere handlinger enn tanker, og noen mere tvangshandlinger...??

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176837-tvang-avler-tvang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

thinkerbell

Hjelp til å "tvange" -er det ingenting som heter, men det var et litt artig ord :)

Forskerne er vel ikke helt sikre på betydningen av arv i forbindelse med tvangstanker (men nå er ikke jeg fullt oppdatert!) . Ytre faktorer -miljøpåførte belastninger, som stress og konflikter, ser også ut til å spille en sentral for intensiteten og omfanget av lidelsen.Tvangstanker kan og henge sammen med andre sykdommer/lidelser (et eksempel er personlighetsforstyrrelse). En annen teori (psykologisk)er at lidelsen kan skyldes et behov for å kontrollere vanskelige følelser eller impulser, her fungerer tvangstankene nærmest som et "logisk" forsvar.

Teorien nedenfor er sakset fra p. helse. :

"lidelsen kan ha oppstått ved sosial læring fra omsorgspersoner i barndommen, eller at symptomene er et uttrykk for en urimelig forestilling om at det er nødvendig å kunne kontrollere sine vanskelige tanker og redsler for at de ikke skal kunne omsettes i handling eller virkelighet".

Håper noe av dette var til hjelp.

Flott at du har god støtte i de som står deg nærmest (og terapi?) fordi tvangsritualene bidrar til å opprettholde og/eller forsterke sykdommen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176837-tvang-avler-tvang/#findComment-1181625
Del på andre sider

Hjelp til å "tvange" -er det ingenting som heter, men det var et litt artig ord :)

Forskerne er vel ikke helt sikre på betydningen av arv i forbindelse med tvangstanker (men nå er ikke jeg fullt oppdatert!) . Ytre faktorer -miljøpåførte belastninger, som stress og konflikter, ser også ut til å spille en sentral for intensiteten og omfanget av lidelsen.Tvangstanker kan og henge sammen med andre sykdommer/lidelser (et eksempel er personlighetsforstyrrelse). En annen teori (psykologisk)er at lidelsen kan skyldes et behov for å kontrollere vanskelige følelser eller impulser, her fungerer tvangstankene nærmest som et "logisk" forsvar.

Teorien nedenfor er sakset fra p. helse. :

"lidelsen kan ha oppstått ved sosial læring fra omsorgspersoner i barndommen, eller at symptomene er et uttrykk for en urimelig forestilling om at det er nødvendig å kunne kontrollere sine vanskelige tanker og redsler for at de ikke skal kunne omsettes i handling eller virkelighet".

Håper noe av dette var til hjelp.

Flott at du har god støtte i de som står deg nærmest (og terapi?) fordi tvangsritualene bidrar til å opprettholde og/eller forsterke sykdommen.

Tusen takk for kjempe fint svar!!:)

Ja jeg er heldig som har fått så mye hjelp fra familie osv...

Og behandling har jeg fått tidligere, men ting har gått litt tilbake, så nå starter jeg snart hos ny behandler:))

Klem,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176837-tvang-avler-tvang/#findComment-1182049
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...