Gå til innhold

Medisiner eller ikke medisiner?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 20 år som har en fortid som rusmisbruker. Jeg har vært gjennom et rehabiliteringsprogram på 2 år uten sprekk, og greier meg nå fint. Har alltid sett på meg selv som sterk psykisk, men har den siste tiden slitt veldig. Jeg går rundt med en konstant angst, og er redd for den minste ting. Dette ødelegger hverdagen min, jeg greier ikke komme meg ut døren om morgenen, og ser at jeg isolerer meg veldig fra venner rundt meg. Jeg har liksom mistet lysten til alt. Rehabiliteringsprogrammet jeg har vært gjennom er veldig imot medisinering av alle typer, men sist jeg var med legen min, foreslo hun at jeg kanskje skulle prøve anti-depressive. Hvilke muligheter er det for dette? Og er ikke slike medisiner avhengighetsdannende? Noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176853-medisiner-eller-ikke-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg generelt sett er veldig skeptisk på å begynne på en form for medisinering. Jeg har lite lyst til å bli avhengig av noe som helst etter at jeg har misbrukt alt fra hasj til heroin. Men jeg ser også at jeg ikke greier å gå rundt slik som jeg gjør nå.

bugge -jenta

Jeg ville fulgt legen din sitt råd, og prøvd et SSRI, for eksempel cipralex. Jeg har gått hos en psykiater i flere år, og han sier at det slett ikke er uvanlig at de som jobber i forhold til mennesker med rusproblematikk, er skeptisk til noen form for medisinering. Tanken er at er en endelig fri for misbruk, skal ingen medisiner brukes. Men selv om en har misbrukt rusmidler betyr ikke det at en ikke kan ha behov for antidepressiva. Antidepressiva er IKKE dop, og jeg er så godt som sikker på at min psykiater ville foreslått det samme som legen din. Du må trappe opp på medisinen og gå på det jevnt, for deretter rolig å trappe ned når den tid kommer. Men det er ikke avhengighetsskapende som andre former for rusmidler.

Vennlig hilsen bugge.

Jeg ville fulgt legen din sitt råd, og prøvd et SSRI, for eksempel cipralex. Jeg har gått hos en psykiater i flere år, og han sier at det slett ikke er uvanlig at de som jobber i forhold til mennesker med rusproblematikk, er skeptisk til noen form for medisinering. Tanken er at er en endelig fri for misbruk, skal ingen medisiner brukes. Men selv om en har misbrukt rusmidler betyr ikke det at en ikke kan ha behov for antidepressiva. Antidepressiva er IKKE dop, og jeg er så godt som sikker på at min psykiater ville foreslått det samme som legen din. Du må trappe opp på medisinen og gå på det jevnt, for deretter rolig å trappe ned når den tid kommer. Men det er ikke avhengighetsskapende som andre former for rusmidler.

Vennlig hilsen bugge.

Jeg blir nervøs av tanken på medisinering, jeg er redd for at det skal begynne med anti-depressive, så beroligende... og så er det hele i gang igjen. Og er ikke avtrappingen på anti-depressive veldig vanskelig? Jeg har hørt at man får det veldig tungt når man skal slutte med dem igjen?

bugge -jenta

Jeg blir nervøs av tanken på medisinering, jeg er redd for at det skal begynne med anti-depressive, så beroligende... og så er det hele i gang igjen. Og er ikke avtrappingen på anti-depressive veldig vanskelig? Jeg har hørt at man får det veldig tungt når man skal slutte med dem igjen?

Skjønner godt du blir engstelig ved tanken. Det hender at noen får det litt tøft både i opptrappingsfasen og i nedtrappingen.Det er ikke til å komme forbi. Muligens må man også prøve ut mer enn et AD før man finner noe som fungerer. Men disse tablettene er både angstdempende og minsker depresjon hvis du finner noen som fungerer. Derfor kan dragningen din i så måte mot andre beroligende midler bli mindre. I ditt tilfelle må du få tett oppfølging, mer enn det som vanlig er.Når det gjelder nedtrapping kan jeg ikke forestille meg at det an sammenliknes med noe du har gått igjennom. Man kan bruke noen uker, og som oftest går nedtrappingen greit, hvis man bruker tilstrekkelig tid på den. Man må aldri bråslutte.

Skjønner godt du blir engstelig ved tanken. Det hender at noen får det litt tøft både i opptrappingsfasen og i nedtrappingen.Det er ikke til å komme forbi. Muligens må man også prøve ut mer enn et AD før man finner noe som fungerer. Men disse tablettene er både angstdempende og minsker depresjon hvis du finner noen som fungerer. Derfor kan dragningen din i så måte mot andre beroligende midler bli mindre. I ditt tilfelle må du få tett oppfølging, mer enn det som vanlig er.Når det gjelder nedtrapping kan jeg ikke forestille meg at det an sammenliknes med noe du har gått igjennom. Man kan bruke noen uker, og som oftest går nedtrappingen greit, hvis man bruker tilstrekkelig tid på den. Man må aldri bråslutte.

Den prøve og feile-prosessen skremmer meg litt ja, en venninde av meg prøvde å slutte med anti-depressive, men hun ble så nedfor at hun ikke greide, og begynte på igjen. Det er det jeg er redd for. Men takk for gode svar, jeg tror ikke jeg greier å bestemme meg helt enda, men er kommet et lite stykke videre.

Annonse

bugge -jenta

Den prøve og feile-prosessen skremmer meg litt ja, en venninde av meg prøvde å slutte med anti-depressive, men hun ble så nedfor at hun ikke greide, og begynte på igjen. Det er det jeg er redd for. Men takk for gode svar, jeg tror ikke jeg greier å bestemme meg helt enda, men er kommet et lite stykke videre.

Tenk litt på det du. Det er fantastisk at du har greid å komme deg ut av det livet du har levd. Det står det respekt av.

Lykke til videre, og stå på krava slik at du blir fulgt godt opp.

Vennlig hilsen bugge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...