Gå til innhold

er min samboer narsissist?

Anbefalte innlegg

Gjest tålmodigheten selv

Lurer på dette da jeg i flere år har merket flere symptomer på dette. Han er for det første veldig opptatt av seg selv. Skryter mye av seg selv, og hevder at han kan ting selv om han ikke kan, eller aldri har prøvd. Ting skal også skje når og slik han ønsker det. Hvis ikke blir han sur. Han viser for det meste liten medfølelse når jeg har det vondt. Og han tåler nesten ikke kritikk i det hele tatt. Blir veldig fort sur og sint for ting jeg gjør, selv om han gjør de samme tingene selv. Kjeder seg veldig fort, og er veldig ambivalent i meninger og følelser. Men han har heldigvis sine lyspunkter hvor han virkelig viser at han er glad i meg. Hvis ikke hadde jeg ikke holdt ut. Vet at han har hatt en tøff barndom, og ønsker å hjelpe ham ut av dette. Vet at vi kunne fått det veldig fint hvis han hadde vist litt mer respekt. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe ham ut av dette? Og hva er det han lider av? Narsissisme eller noe annet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176860-er-min-samboer-narsissist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tjohooo

Først og fremst: Har du forklart han hvordan du føler? Hvordan reagerer han på det?

På generelt grunnlag: En partner kan ikke hjelpe i den forstand. Det eneste du kan gjøre, som hjelper mest, er å forandre hvordan du forholder deg til han.

Ignorerer du han når han begynner å skryte, gir du han bekreftelse, eller blir du opprørsk og får en trang til å krangle med han?

Hva som feiler han er egentlig ikke så viktig, det som er viktig er om DU har det bra sammen med han, eller om HAN er villig til å forandre seg (og faktisk gjør det). Når det er sagt, forandring er vanskelig for alle, men for at dere to skal forandre forholdet deres må du være forberedt på å jobbe like hardt. For hvis HAN greier å forandre seg, og DU lever etter gamle mønstre, skal det mindre til for at han sklir tilbake.

marlenexxx27

Du er nødt til å bestemme deg for hva du finner deg i, hva som er dine grenser. Dine grenser og dine behov må du så kommunisere til denne mannen.

Så får du se om han respekterer deg, eller ikke.

Min erfaring er at folk stort sett ikke forandrer deg. Men hvis du er tålmodigheten selv, kan det jo hende at du finner deg i alt mellom himmel og jord fra han. I så fall passer dere jo perfekt til hverandre, på en rar måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...