Gå til innhold

Hvor lenge kan jeg bruke ssri?

Anbefalte innlegg

Jeg leser her at enkelte får det veldig tøft igjen når de slutter med ssri. Kan man gå på ssri for "evig"?

Selv syns jeg depresjonen er vekk nå, men jeg er fortsatt plaget av angsten. Men, jeg har ikke like mange tvangstanker lenger, og det er befriende deilig bare det. Er det sannsynlig at tvangstankene mine vil tilta igjen hvis jeg slutter med medisinen? Jeg tar 20 mg cipralex og 10 mg tolvon pr dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176887-hvor-lenge-kan-jeg-bruke-ssri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde håpet at man kunne bruker det ett til to år, og at det ville rette opp ubalanser i signalstoffene i hjernen.

At man da kunne seponere, føle seg sterkere, og leve normalt igjen.

Er det ikke slik med ssri?.

Vet mange har hatt sånn effekt av de gamle AD.

Kan NHD gi litt informasjon om dette.

mvh

bugge -jenta

Hvor lenge har du gått på dem? Legen min sier at ved første gangs depresjon( hvis det er mulig å avgrense det slik da) skal man gå på medisiner minst et år etter at man er symptomfri. Altså ikke etter du begynte på tabletten, men ble fri for symptomer. Enkelte forskere mener at faren for tilbakefall er mindre om man går så lenge som 3 år før man seponerer. Ved andre gangs depresjon, noe som lettere oppstår hvis man seponerer for tidlig, må man gå på dem enda lenger. For noen som har vært langvarig deprimert, eller får depresjoner for tredje gang, kanskje resten av livet på medisiner. Noen opplever at balansen blir gjenopprettet. Det spørs litt hva som er årsak til depresjonen. Men ikke slutt for tidlig på medisinen.

Vennlig hilsen bugge.

Hvor lenge har du gått på dem? Legen min sier at ved første gangs depresjon( hvis det er mulig å avgrense det slik da) skal man gå på medisiner minst et år etter at man er symptomfri. Altså ikke etter du begynte på tabletten, men ble fri for symptomer. Enkelte forskere mener at faren for tilbakefall er mindre om man går så lenge som 3 år før man seponerer. Ved andre gangs depresjon, noe som lettere oppstår hvis man seponerer for tidlig, må man gå på dem enda lenger. For noen som har vært langvarig deprimert, eller får depresjoner for tredje gang, kanskje resten av livet på medisiner. Noen opplever at balansen blir gjenopprettet. Det spørs litt hva som er årsak til depresjonen. Men ikke slutt for tidlig på medisinen.

Vennlig hilsen bugge.

Har bare brukt medisiner siden begynnelsen av januar i år.Vet ikke hvor mange depresjoner jeg har hatt før, men det har vært flere. Hvis det ikke er skadelig å gå på medisiner lenge av gangen, og de ikke mister virkningen etter hvert, så plager det meg ikke å ta de jeg tar nå. Skulle ønske de hjalp litt mer på angsten, men..

Nils Håvard Dahl, psykiater

En kan bruke SSRI hele livet om det skulle være nødvendig.

For depresjoner gjelder følgende generelle anbefalinger:

1. gang: 1 år

2. gang: Mer enn to år.

Fra tredje gangs depresjon bør en vurdere særdeles lang behandling.

For OCD (tvang) må en være forberedt på særdeles lang behandlingstid.

For GAD gjelder det samme.

For sosial fobi anbefaler jeg et år behandling atter at en har nådd sine mål om hva en skal mestre av situasjoner. Deretter langsom nedtrapping over et halvt år mens en fortsetter ofte å utsette seg for de situasjoner en var redd for.

bugge -jenta

Har bare brukt medisiner siden begynnelsen av januar i år.Vet ikke hvor mange depresjoner jeg har hatt før, men det har vært flere. Hvis det ikke er skadelig å gå på medisiner lenge av gangen, og de ikke mister virkningen etter hvert, så plager det meg ikke å ta de jeg tar nå. Skulle ønske de hjalp litt mer på angsten, men..

Da synes jeg absolutt du bør fortsette å gå på dem. Og hvis en primærlege sier noe annet, får han oppdatere seg. Har du prøvd buspar, som er et angstdempende middel? Det kan tas i tillegg til SSRI,(og sikkert andre AD) og fåes på blå resept. Det er ikke et bencodiazepin som vival og sobril. Men skal brukes jevnt. Jeg fikk hodepine av dem( er litt var for akkurat det) men psykiateren min sier at det er mange som har nytte av det,og det virker på angst. Du kan gå inn på felleskatalogen og lese litt om det.

Vennlig hilsen bugge.

Annonse

Da synes jeg absolutt du bør fortsette å gå på dem. Og hvis en primærlege sier noe annet, får han oppdatere seg. Har du prøvd buspar, som er et angstdempende middel? Det kan tas i tillegg til SSRI,(og sikkert andre AD) og fåes på blå resept. Det er ikke et bencodiazepin som vival og sobril. Men skal brukes jevnt. Jeg fikk hodepine av dem( er litt var for akkurat det) men psykiateren min sier at det er mange som har nytte av det,og det virker på angst. Du kan gå inn på felleskatalogen og lese litt om det.

Vennlig hilsen bugge.

Takk for tipset Bugge. Skal nevne Buspar for legen min neste gang jeg er der :)

Gjest svaksterk

En kan bruke SSRI hele livet om det skulle være nødvendig.

For depresjoner gjelder følgende generelle anbefalinger:

1. gang: 1 år

2. gang: Mer enn to år.

Fra tredje gangs depresjon bør en vurdere særdeles lang behandling.

For OCD (tvang) må en være forberedt på særdeles lang behandlingstid.

For GAD gjelder det samme.

For sosial fobi anbefaler jeg et år behandling atter at en har nådd sine mål om hva en skal mestre av situasjoner. Deretter langsom nedtrapping over et halvt år mens en fortsetter ofte å utsette seg for de situasjoner en var redd for.

Heisann, jeg har noen spørsmål jeg lurer på om du kan svare på..? Jeg har nå startet på zoloft igjen Svakeste dose. Hovedproblemet mitt er angst, da sosial angst og mye grubling/gruing i forbindelse med aktiviteter jeg skal gjennomføre. Nå har jeg søkt på modum for å jobbe med sosial angsten, og tenkte jeg skulle kutte ut zoloften f ø r jeg startet der. For å få treningen så naturlig som mulig.... jeg hadde lite angst så lenge jeg gikk på zoloft sist gang, men denne kom tilbake så snart jeg sluttet. Nå har jeg kuttet ut skolen, psykologi, for å jobbe med angsten og meg selv, slik at jeg igjen blir i stand til å studere. Dvs at jeg har tid til å slite litt ekstra en periode hvis det kan gjøre at jeg vil få mer kontroll over angsten uten å behøve antidepressiva. Så det jeg lurer på er: hvordan vil det være om jeg kuttet ut zoloften før jeg begynner en intensivbehandling? Tenkte dette ville være smart, men kanskje er det ikke det likevel?

Mvh

Gjest svaksterk

Heisann, jeg har noen spørsmål jeg lurer på om du kan svare på..? Jeg har nå startet på zoloft igjen Svakeste dose. Hovedproblemet mitt er angst, da sosial angst og mye grubling/gruing i forbindelse med aktiviteter jeg skal gjennomføre. Nå har jeg søkt på modum for å jobbe med sosial angsten, og tenkte jeg skulle kutte ut zoloften f ø r jeg startet der. For å få treningen så naturlig som mulig.... jeg hadde lite angst så lenge jeg gikk på zoloft sist gang, men denne kom tilbake så snart jeg sluttet. Nå har jeg kuttet ut skolen, psykologi, for å jobbe med angsten og meg selv, slik at jeg igjen blir i stand til å studere. Dvs at jeg har tid til å slite litt ekstra en periode hvis det kan gjøre at jeg vil få mer kontroll over angsten uten å behøve antidepressiva. Så det jeg lurer på er: hvordan vil det være om jeg kuttet ut zoloften før jeg begynner en intensivbehandling? Tenkte dette ville være smart, men kanskje er det ikke det likevel?

Mvh

Korrigering: Altså lite angst sist periode jeg gikk på zoloft i forhold til før jeg startet. Da slet jeg mye med panikkangst. (måtte bare rette på det jeg hadde skrevet) :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...