Gå til innhold

Teskjeer, men spør for sikkerhetskyld jeg

Anbefalte innlegg

Gjest filiokus

Jeg har forstått dette med at sliter man muskelen ut hoder det med å trene den en gang i uka. Men hvordan vet man om man "sliter den helt ut"? kanskje dumt å spørre men man blir ikke klokere av å la være. Basta. Når jeg trener så tar jeg så klart i til jeg ikke orker mere. 4 serier a`10 reps. De siste reppene er harde. Men likevel. Tilsier dette at muskelen er "utkjørt"? For etter en pause eller to så er man jo "fit for fight" igjen. (om ikke like tungt/antall rep) Skulle jeg i tillegg kanskje kjørt et par andre øvelser på samme muskel etter en liten pause for å "slite" tilstrekkelig?

og en ting til.

Skal jeg øke med vekter for hver trening? Feks Løfter jeg 15 kg stang på biceps den ene uka, bør jeg gå for 16kg den neste? Jeg tar push up på knærene for jeg er ikke videre sterk i armene. Økte med hele 5 (stolt) fra den ene gangen til den andre (de neste reppene tar jeg færre da men...) likevel. Kan jeg forvente å øke hele tiden?? Og snart er jeg kanskje klar for min første skikkelige push up serie... (tar 30 på knærene og det er vel ikke videre å skyte av... men det kommer seg!!)- jeg er jente da. 29 sådan... Bare så det var på plass. :)

Vennlig hilsen en glad

Fortsetter under...

Hvis du tar 3 x 12 i en øvelse md 20 kg bra en uke, kan du f.eks. gjøre den samme øvelsen neste uke med 22 kg, og prøve om du klarer 3 x 8 (eller det blir heller 9 + 7 + 6, tipper jeg). Der hvor jeg trener, må jeg se hva de har av vekter og ta sprangene etter det. I noen apparater er sprangene på 5 kg, og jeg må da f.eks. henge en 2 kg:s handtler på skivene, hvis jeg ikke er klar for hele spranget.

Hvis du er blitt helt utkjørt med 3 sett, kan du stoppe der, nye sett gir ikke noe mer effekt. På en hel økt bør man kanskje ikke ha mer enn 12 - 15 sett sammenlagt i alle øvelsene. Jeg var oppe i 18 - 20 sett, og fikk beskjed om å redusere til 12 arbeidssett pr. kveld (oppvarmingssett med mye lavere vekter før ddet egentlige settet teller ikke.)

Håper dette er til hjelp, og at andre og klokere retter på meg hvis jeg har sagt noe feil.

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

ja, du trener tilstrekkelig med en gang per uke. Du er utslitt når du ikke klarer neste repetisjon. Du tar deg ut mer og mer jo flere ganger (sett) du gjentar dette.

Med riktig trening blir du sterkere og sterkere, og vil kunne legge på mer vekt uke for uke (dog små økninger). På siden http://www.trim.no/ finner du mye stoff om lignende temaer. Velkommen tilbake på http://forum.doktoronline.no/forum/20/ med flere spørsmål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...