Gå til innhold

Bipolar?

Anbefalte innlegg

Gjest ikkenå!

Kan bipolar lidelse gjøre til at folk blir barnslige, ondskapsfulle, aggressive, manipulerende og småparanoide i perioder? Kan man forvente bedring av dette når de begynner med stemningstabiliserende medikamenter?

Grunnen til at jeg spør, er min eks, som kunne gå fra å være en varm og hyggelig drømmekjæreste, til det stikk motsatte med ujevne mellomrom. Nå har han fått diagnosen bipolar 2.

Han skylder meg penger, som jeg må ha tilbake nå, så jeg kan fortsette mine studier. Han tjener veldig, veldig godt nå, så det er ikke noe problem for han sånn sett. Etter at jeg gjorde det slutt fikk han seg ny kjæreste, la meg for hat på en skikkelig barnslig måte, og nekter for disse pengene/unngår å svare. Hvor stor er sjansen for at medisineringen vil gjøre at jeg slipper dette hatet fra han, og at han holder løftet vedr pengene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176960-bipolar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til stadighet leser jeg at bipolardiagnose får skylden for slik oppførsel som nevnt her.

Kan det tenkes at han rett og slett bare har den personligheten,og at han ville vært slik selv uten diagnose?

Eller er det så vanvittig enkelt å bare skylde på psykdommen?

Jeg er Bp 2 selv.Greit,vi har våre svingninger.Humørendringer.Psykdommen omfatter en god del.Men under alt dette har vi også en personlighet som er der uansett diagnose.

Man blir ikke barnslig av å være Bipolar.

Heller ikke ondskapsfull.Slike ting ligger vel personligheten til.

Og alle har sin egen personlighet.

Jeg sier ikke at det er problemfritt med oss,men vi blir altfor fort stemplet med slike egenskaper som nevnt over.Altfor lettvint.

Blir litt oppgitt over det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176960-bipolar/#findComment-1182456
Del på andre sider

Til stadighet leser jeg at bipolardiagnose får skylden for slik oppførsel som nevnt her.

Kan det tenkes at han rett og slett bare har den personligheten,og at han ville vært slik selv uten diagnose?

Eller er det så vanvittig enkelt å bare skylde på psykdommen?

Jeg er Bp 2 selv.Greit,vi har våre svingninger.Humørendringer.Psykdommen omfatter en god del.Men under alt dette har vi også en personlighet som er der uansett diagnose.

Man blir ikke barnslig av å være Bipolar.

Heller ikke ondskapsfull.Slike ting ligger vel personligheten til.

Og alle har sin egen personlighet.

Jeg sier ikke at det er problemfritt med oss,men vi blir altfor fort stemplet med slike egenskaper som nevnt over.Altfor lettvint.

Blir litt oppgitt over det.

Jo jeg skjønner faktisk veldig godt hva du mener og jeg kjenner meg igjen i hva du skriver der ja,desverre!:(

Med låning av penger en ikke vil/klarer betale tilbake,onskapsfull ja det hele alt.Jeg er en sjenert snill jente til vanlig men når alt kommer til alt i mine dårlige perioder da kommer onskapen frem desverre:(Dette er ikke meg i stabile perioder.Så jeg skjønner egentlig hva du mener ja.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176960-bipolar/#findComment-1183099
Del på andre sider

Gjest bippoline

Jo jeg skjønner faktisk veldig godt hva du mener og jeg kjenner meg igjen i hva du skriver der ja,desverre!:(

Med låning av penger en ikke vil/klarer betale tilbake,onskapsfull ja det hele alt.Jeg er en sjenert snill jente til vanlig men når alt kommer til alt i mine dårlige perioder da kommer onskapen frem desverre:(Dette er ikke meg i stabile perioder.Så jeg skjønner egentlig hva du mener ja.

Da har du nok muligens en personlighetsforstyrrelse i tillegg. Dette reaksjonsmønsteret du beskriver kan ikke tilegnes bipolar lidelse alene. I en manisk episode kan nok flere komme ut av kontroll når det gjelder humør og oppførsel, men det har ingenting med ondskap å gjøre. Ondskap er bevisst handling, en mani er ubevisst handling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176960-bipolar/#findComment-1183119
Del på andre sider

Da har du nok muligens en personlighetsforstyrrelse i tillegg. Dette reaksjonsmønsteret du beskriver kan ikke tilegnes bipolar lidelse alene. I en manisk episode kan nok flere komme ut av kontroll når det gjelder humør og oppførsel, men det har ingenting med ondskap å gjøre. Ondskap er bevisst handling, en mani er ubevisst handling.

Så du mener viss en blir litt onskapsfull av seg og litt anderledes enn en er til vanlig i disse periodene kan en også ha en personlighetsforstyrrelse??Hmm,dette har jeg aldri visst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176960-bipolar/#findComment-1183186
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...