Gå til innhold

Bivirkninger ifm avsluttet kur, lengde på kur

Anbefalte innlegg

Hei Skriver inn på denne siden som jeg kom over ved en tilfeldighet ( og faktisk har litt tro på).For å gjøre historien kort : har avsluttet bruk av Citalopram ratiopharm (20mg/dag) for ca halvannen uke siden. Merket ingen forandring de første dager, men så kom etterhvert bivirkninger som beskrives ifm bruk av medisinen. Hodepine, svettetokter, kvalme, spenninger og uro er nå gjeldende. Er dette normalt ? Får spesielt utslag av dette etter å ha trenet og tatt meg ut fysisk. Dersom dette er normalt - hvor lenge kan jeg forvente at det skal vare ? Begynner som du sikkert skjønner å bli rimelig bekymret nå. Kjenner at tålmodigheten minsker og irritabiliteten over familie og medmennesker øker, og ønsker ikke å ha dette som en del av hverdagen over særlig lang tid. Da er medisinen bedre tross alt.Har mer eller mindre stått på lykkepille i 6-7 år nå. Er svært bekymret for evt skadevirkninger dette evt har. Kan man stå på såkalt lykkep. i evig tid ?Ønsker svært gjerne å slutte med tabelettene, men skremmes mtp varigheten i mitt tilfelle.Er den såkalte Johannesurten et reelt alternativ - eller er det mer in i tiden ?Til slutt : hva menes med seponering - et uttrykk som tydeligvis er sentralt for mange ?Håper på svar da dette er forhold som plager meg for tiden.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Seponere - å slutte (med medisin).

Det ser ut som du sluttet brått. Det frarådes sterkt både pga bivirkninger, men også pga økt fare for tilbakefall.

Du bør i det minste bruke 10 mg i en måned og deretter 10 mg annenhver dag i minst to uker.

Seponere - å slutte (med medisin).

Det ser ut som du sluttet brått. Det frarådes sterkt både pga bivirkninger, men også pga økt fare for tilbakefall.

Du bør i det minste bruke 10 mg i en måned og deretter 10 mg annenhver dag i minst to uker.

Bør jeg begynne på igjen for så å trappe ned?

Eller skal jeg prøve videre uten, i håp om at ting "roer"seg ?

Kan du si noe om hvorfor virkningene blir så utpreget etter at jeg har trenet fysisk ?

Er det noen grense på hvor lenge man kan/bør stå på denne type medikamenter ?

Dette uroer meg meget da jeg som sagt har stått på dette i ca 7 år. Ønsker virkelig å slutte, men er i villrede!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...