Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn i tenårene som jeg er overbevist om har en tvangslidelse. Han forteller om stemmer i hodet som befaler han å utføre visse handlinger. Hvis han ikke adlyder, vil det skje fæle ting som at noen i fam. dør eller huset brenner eller verre ting. Jeg ser han sliter mye med disse tankene, og får endel angst av dem. Han er ganske åpen for meg, men jeg ønsker han skal bli med til legen og evt få time hos psykolog. Dette vil han ikke. Han er ikke gal som han selv sier. Jeg føler jeg må tvinge ham til legen, men er det riktig? Jeg snakker åpent om psykologi og normaliserer det så godt jeg kan. Jeg er også redd han skal skade seg selv hvis han får beskjed av stemmen om det. Er det stor fare for sånt? Stemmen har sagt han er utvalgt av en ond tanke til å redde familien ved å følge visse regler. F.eks holde pusten så og så lenge, løpe i så og så mange minutter, hoppe så og så høyt osv.. Ofte umulige oppgaver. Han er ellers en normal gutt med mye humor, klarer seg greit på skolen, men sliter med konsentrasjon. Har mange venner og er populær. Har sunne interesser og er normalt intelligent. Ingen problemer med læring osv. Ingen andre sykdommer. Har du et råd? Jeg blir litt redd for ham.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177129-tvangslidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med stemmen vet jeg ikke. Jeg har tvangslidelse, men har ikke denne stemmen. Men det er kanskje forskjellig fra person til person?

Det andre høres meget tvangspreget ut ja...

Det er typisk tvangstanker å tror at vi kan hindre farlige ting. F.eks vasking, telling, sjekking og andre ritualer.

Søk på tvangstanker eller OCD på kvasir så finner du mye..

Det finnes også en interesseorganisasjon for de med tvang og pårørende. De heter Ananke.

Håper du får sønnen din med til legen... Det som hjelper mot tvang er noe som heter kognitiv behandlig og gjerne medisiner i tillegg. Med medisiner klarer man bedre behandlingen.

Lykke til!!

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177129-tvangslidelse/#findComment-1184184
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...