Gå til innhold

Mine erfaringer med zoloft

Anbefalte innlegg

Gjest zoloftina

Jeg har hatt dystymi og angst siden jeg var 11. Jeg har også hatt lange perioder med alvorlig depresjon. Det første middelet jeg gikk på var soloft. Jeg fikk så kraftige bivirkninge at jeg droppet det etter 10 dager. En ting var at jeg var kval, svimmel og overhode ikke tålte sollys; men en morgen våknet jeg opp og så at ansiktet mitt hadde hovnet opp til det ugjenkjennelige. Da kastet jeg pillene.

Så ble jeg friskere og friskere med terapi og beinhard jobbing. Men det som hang i var noen dager med depresjon og en snikende angst, samt forholdsvis levelig dystymi. Det kunne jeg leve med. Men det jeg ikke kunne leve med var at jeg alltid var trøtt og sliten, og hadde et abnormt søvnbehov, inget overskudd og null tiltakslyst. Etter å ha lest på DOL at dette kunne være en del av dystymien, og at jeg burde forsøke SSRI igjenn.

Og etter så magne år tenkte jeg at nå var det verdt å forsøke. Jeg visste at dosene burde være høye for dystymi, så jeg slett meg igjennom et halvt år med opptrapping. Jeg kom aldri lenger enn til 100 mg, for bivirkningene var store og plagsomme, og jeg tok det svært langsomt. Alle opptrappingene ga lignende bivirkninger. Kvalme, magevondt, støt, blødninger, svimmelhet osv osv. Jeg var nødt til å trappe ned igjenn fra 100 etter å ha forsøkt å komme dit to ganger. Angsten letna. Depresjonene også. Men ikke sovinga. Om jeg var ille før ble jeg værre nå, men legen min mente at dette ikke på noen måte kunne ha noe med bivirkninger å gjøre. Så jeg ga meg på at dette hadde noen sammenheng. (Selv om det var jeg som fant frem tilat blødnigner faktisk var en kjent bivirkning av zoloft da han heller ikke trodde det hadde sammenheng med tablettene.)

I høst kom jeg til tannlegen. Munnen var full av hull. Det har aldri skjedd før. Jeg hadde ikke penger til å reparere dem, (uføretrygda) og jeg var ganske så forvilt. Da tannlegen sa at det kom av tablettene jeg gikk på kjente jeg at jeg hadde fått nok. Jeg tok for meg pakningsvedlegget, slo opp på alle fremedorda. Da fant jeg ut at også ekstremt søvnbehov er en kjent bivirkning. Jeg hadde sovet mer eller mindre døgnet rundt i ett år, pga en forbanna bivirkning. Jeg hadde gang på gang spurt legen min om det kunne ha noen sammenheng, og hver gang svarte han nei. Ett og et halvt år av livet er sovet bort pga zoloft. Jeg har allerede betalt flere tusen i tannlegeregninger, og har fremdeles hull jeg ikke har fått tatt. Pga zoloft. Det er ganske bittert.

Hva har jeg lært? Vel, å stole på seg selv, forhåpentligvis. Nå, for en uke siden, etter et halvt år med seponering og ganske mange omganger med tøffe bivirkninger var jeg ferdig med den minste dosen. Jeg sitter her og holder meg fast i tastaturet. Føler jeg er ute på sjølen og er sjøsjuk. Med svimmelt hode, "hopp" i hjernen, kvalme. Skjelvinger. Dårlig mage. Tørre slimhinner. Men om om en nåt er zoloften garantert ute av kroppen. Dette var også en erfaring. Og jeg tror faktisk ikke jeg angrer, for alt må være prøvd. Men aldri, aldri igjenn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177820-mine-erfaringer-med-zoloft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen personlige erfaringer med Zoloft. Men broren min hadde.

Han slet med sosial angst og aggresjon. Den 22. januar 2002 begynte han med Zoloft. Den 29. januar samme år tok han livet sitt.

Nei, jeg tør ikke_påstå_at det har sammenheng. Men tanken er snublende nær.

Jeg har ingen personlige erfaringer med Zoloft. Men broren min hadde.

Han slet med sosial angst og aggresjon. Den 22. januar 2002 begynte han med Zoloft. Den 29. januar samme år tok han livet sitt.

Nei, jeg tør ikke_påstå_at det har sammenheng. Men tanken er snublende nær.

sett dette:

www.motkur.no/erf.htm

erfaringer med ssri til ettertanke.

Gjest Tannlege og sånt

Ang. det der med hull i tenner og tannlege.

Min eksmann fikk dekket sine utgifter til tannlege etter å ha brukt SSRI over flere år.

Dette fordi disse tablettene gjør at du blir tørr i munnen grunnet nedsatt spyttproduksjon.

Husker ikke helt hvordan saksgangen var, men tror bare han hadde med seg en bekreftelse fra legen som han gav til tannlegen.

Jeg ville ihvertfall undersøkt dette nærmere om jeg var deg.

Gjest Timari

Ang. det der med hull i tenner og tannlege.

Min eksmann fikk dekket sine utgifter til tannlege etter å ha brukt SSRI over flere år.

Dette fordi disse tablettene gjør at du blir tørr i munnen grunnet nedsatt spyttproduksjon.

Husker ikke helt hvordan saksgangen var, men tror bare han hadde med seg en bekreftelse fra legen som han gav til tannlegen.

Jeg ville ihvertfall undersøkt dette nærmere om jeg var deg.

kan jeg spørre om hvor mye tannlegeutgiftene ble? sliter også med tannproblemer etter sykdom og har hørt noe om at jeg må komme opp i minst 4000 før jeg kan få noe dekket

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...