Gå til innhold

Utslett med svarte skorper på baken og i lysken

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 38 år som i løpet av de siste ca. 2-3 ukene har fått 4-5 utslett med svarte skorper på baken (2-3) og i lysken (2). Innimellom klør de, og ved kløing kan skorpen løsne. Skorpeløse er de væskende og hissig røde, men etter kort tid dekkes de av ny, svart skorpe. Den største (som også kom først) er nå ca 2 cm i diameter, mens de andre er mindre, ned mot 0,5 cm i diameter. Jeg har innstilt meg på at de vil forsvinne av seg selv etter en tid, men så langt har de ikke gjort det, tvert imot er de blitt flere. Hva slags utslett kan det være snakk om, og hva slags behandling er mulig?

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

jeg synes du skal kontakte legen din. Det kan jo også være skorper forårsaket av infeksjon. Når de sprer seg, må man ofte i gang med antibiotika, og det må du til legen din for å få.

Andre muligheter er vaskulitt i huden som bør utredes.

Svarte partier kan være nekrose eller vevshenfall. Slikt kan oppstå etter betennelse i kar i huden, såkalt vaskulitt.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...