Gå til innhold

Korsryggsmerter.

Gjest Haslip

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 51 år som har problemer med smerter i korsryggen. Problemene startet for flere år siden - den gang ofte triggeret av en eller annen feil,skjev eller tung belastning. Ved et par anledninger har jeg bare falt sammen - ryggen greide da liksom ikke å bære kroppen. Deretter fulgte sengeligge i en ukes tid. Hos lege fikk jeg medisin, Brexidol (tror jeg det het), og dette fordrev da smerte og jeg var tilsynelatende tilbake i vanlig 'form'.

For et par, tre år siden fikk jeg igjen plagsomme smerter og jeg havnet etterhvert både hos lege, kiropraktor og fysioterapeut. Jeg fikk igjen Brexidol men dette hadde ikke den tilsiktede virkning og jeg har hatt ryggsmerter i større eller mindre grad daglig siden.

Jeg har tatt både vanlig røntgen og 'CT'. I rapportene etter siste 'foto-sesjon' lyder det (utdrag):

Konklusjon etter røntgen undersøkelse (lumbosacralcolumna):

Lett degenerasjon, særlig i 4. skives nivå.

Konklusjon av CT av de 3 nederste lumbale skivenivåer:

Bukende 4. skive med mulig affeksjon av høyre L5-rot. Bukende 5. skive med sikker affeksjon av venstre s1-rot.

En kirurg's konklusjon var at det var ingenting han kunne gjøre (kirurgisk).

En kiropraktor mente at han skulle greie å knekke meg ut av elendigheten. Men etter et par måneders behandling med div. knekking ispedd akkupunktur utført av en gammel kinesisk 'gjeste-artist' som jobbet hos ham, ga jeg opp den behandlingen.

Fysioterpautene gjorde vel aldri uttrykk for at de kunne gjøre annet enn å hjelpe meg med å trene opp det aktuelle problem-området. Jeg ga opp dette også etter en måned eller to.

Jeg har nå ikke spurt om 'hjelp' på en stund...

Smertene virker p.t hovedsaklig å komme fra området øverst på rumpa på venstre side. Smertene er ofte verst om natta eller om jeg sitter litt skjevt eller trangt over tid. Bevegelse ser egentlig bare ut til å lindre.

'Alle' har anbefalt meg å forsøke å trene opp ryggen - det skulle gjøre meg mindre utsatt for ryggproblemer ved at muskler og brusk ble bygget opp og ryggen ville tåle mer.

Jeg fulgte disse rådene og har trent i helsestudio i 4-5 år nå. Jeg trener med relativt tung belastning med div. apparater og vekter 2-3 ganger i uken men prøver da å unngå ting som jeg føler provoserer korsryggen f.eks. hvis jeg kjenner smerte under øvelsen (som jeg f.eks. gjør hvis jeg løfter noe tungt over hodet). Jeg vet allikevel forsåvidt ikke om treningen gjør vondt verre eller om det bare hadde vært enda verre hvis jeg holdt opp (over lang nok tid til at man kunne være nogenlunde sikker på konklusjonen).

Jeg er da ute etter synspunkter både på dette med trening og eller forslag til hva jeg ev. kan gjøre for å få bukt med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...