Gå til innhold

Emosjonelle ranglefanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har slått meg at jeg på et eller annet tidspunkt har gått over til å tenke stadig oftere at "dette var da ikke så ille" etter at nyhetsoppleserne har advart mot sterke bilder, hva enten det gjelder dyr eller mennesker.

Jeg antar at de ikke har en lavere terskel for å komme med slike advarsler nå enn før - det er vel heller meg som har blitt mer blasert, dessverre.

Men det er vel fortsatt noen der ute som ennå ikke har blitt så blasert som meg, så da kan man fortsatt dvare disse personene.

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

19

• Mr Kahn

11

• morsan

7

• Goliath

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Folk flest har mistet mange realitetsoppfatninger for lenge siden.

Hvordan i helv.... tror folk at kjøttet de spiser kommer fra?

Dyr må drepes for at vi skal få kjøtt å spise. Og dyredrap er og har alltid vært så "naturlig" som noe for mennesket i alle tider.

Kanskje det heller burde vises litt oftere, slik at folk flest kan få et litt mer naturlig forhold til noe av det mest nødvendige for menneskets eksistens?

Ja, og pinglete som jeg er så tok jeg sjansen i går kveld og så de knerta disse selene i hodet. For meg så det ut som de slo dem i svime først - og så kjørte hakapikken i hodet - fort og greit. Jeg syns ikke det var verre enn å slå hue til en fisk i ripa på båten. Jeg syns det så humant (heter det det med dyr?) ut.

Skrevet

Det har slått meg at jeg på et eller annet tidspunkt har gått over til å tenke stadig oftere at "dette var da ikke så ille" etter at nyhetsoppleserne har advart mot sterke bilder, hva enten det gjelder dyr eller mennesker.

Jeg antar at de ikke har en lavere terskel for å komme med slike advarsler nå enn før - det er vel heller meg som har blitt mer blasert, dessverre.

Men det er vel fortsatt noen der ute som ennå ikke har blitt så blasert som meg, så da kan man fortsatt dvare disse personene.

Nå var det ikke nødvendigvis advarselen fra nyhetsoppleseren som jeg ønsket å isolere her.

Jeg spør, mest meg selv, hvorfor er selfangst så fryktelig at det må stanses for enhver pris, når organisert dyreplageri fortsatt går upåaktet hen i slakteriene, i dyretransporten, på tyrefekter-arenaer og i forskjellige kulturtradisjonelle ritualer?

Noen luftet idéen (gjett hvem) om at CIA betalte Paul Watson og hans Sea Sheppard for å fokusere på hvalfangsten slik at USA fikk mindre pes for raseringen av Regnskogen i Syd-Amerika.

Hvem sponser McDonalds, tro?

Skrevet

Ja, og pinglete som jeg er så tok jeg sjansen i går kveld og så de knerta disse selene i hodet. For meg så det ut som de slo dem i svime først - og så kjørte hakapikken i hodet - fort og greit. Jeg syns ikke det var verre enn å slå hue til en fisk i ripa på båten. Jeg syns det så humant (heter det det med dyr?) ut.

Det er så absolutt en human måte å gjøre det på.

Hvis de hadde tatt seg turen til en del andre slakterier (der det kjøttet de selv spiser kommer fra), så tror jeg at de raskt ville fått en del annet å reagere på....

Drap/slakt av dyr vil aldri se "pent" ut, men er like fordømt noe helt naturlig for oss å gjøre.

Drap som foregår i naturen på naturens egne måter er som regel enda værre å se på.

Men det er like fullt helt naturlig, og en del av det som så mange mennesker for lengst har vendt ryggen til.

Det er en slags fornektelse som foregår i hodene til alt for mange.

Selvfølgelig skal vi mennesker la være å plage dyr unødvendig. Og man skal reagere når slakterier og andre piner dyr mer enn hva de behøver å gjøre.

Men det virker som om alt for mange tror at kjøttet de spiser "gror frem" på en eller annen mirakuløs måte....?

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg var sikker på at dette var en tråd som omhandlet deg selv og noen av dine medsammensvorne :-(

Hoho!

Skrevet

Nå var det ikke nødvendigvis advarselen fra nyhetsoppleseren som jeg ønsket å isolere her.

Jeg spør, mest meg selv, hvorfor er selfangst så fryktelig at det må stanses for enhver pris, når organisert dyreplageri fortsatt går upåaktet hen i slakteriene, i dyretransporten, på tyrefekter-arenaer og i forskjellige kulturtradisjonelle ritualer?

Noen luftet idéen (gjett hvem) om at CIA betalte Paul Watson og hans Sea Sheppard for å fokusere på hvalfangsten slik at USA fikk mindre pes for raseringen av Regnskogen i Syd-Amerika.

Folk vil bedras. Det er "verre" å drepe søte dyr enn dem som ikke er så søte for eksempel.

Jeg så en gang for mange år siden en dokumentar om en kar, opprinnelig bergenser, som bodde i en meget isolert fangsthytte på Svalbard. Han var bute i båt og skjøt en sel. Han holdt den opp for kameraet og sa:

"Denne selen levde et fritt og godt liv helt til han møtte meg. Det er mer enn man kan si om oppdrettskyllingene som folk spiser til middags!"

Og det var jo et godt poeng.

Skrevet

Folk vil bedras. Det er "verre" å drepe søte dyr enn dem som ikke er så søte for eksempel.

Jeg så en gang for mange år siden en dokumentar om en kar, opprinnelig bergenser, som bodde i en meget isolert fangsthytte på Svalbard. Han var bute i båt og skjøt en sel. Han holdt den opp for kameraet og sa:

"Denne selen levde et fritt og godt liv helt til han møtte meg. Det er mer enn man kan si om oppdrettskyllingene som folk spiser til middags!"

Ja, ikke sant.

Skrevet

Hvis de hadde tatt seg turen til en del andre slakterier (der det kjøttet de selv spiser kommer fra), så tror jeg at de raskt ville fått en del annet å reagere på....

Drap/slakt av dyr vil aldri se "pent" ut, men er like fordømt noe helt naturlig for oss å gjøre.

Drap som foregår i naturen på naturens egne måter er som regel enda værre å se på.

Men det er like fullt helt naturlig, og en del av det som så mange mennesker for lengst har vendt ryggen til.

Selvfølgelig skal vi mennesker la være å plage dyr unødvendig. Og man skal reagere når slakterier og andre piner dyr mer enn hva de behøver å gjøre.

Men det virker som om alt for mange tror at kjøttet de spiser "gror frem" på en eller annen mirakuløs måte....?

Jeg har ikke mye erfaring mht slaketrier, men jeg trodde at mye av kritikken først og fremst var rettet mot selve dyretransporten?

Jeg ha sett noen små glimt av slike ting på TV, og DA vil jeg gjerne bli advart mot sterke scener, for det var ILLE!

En rask og grei avlivning har jeg ingenting imot. menneskene har til alle tider drept dyr for å skaffe seg føde.

Skrevet

Jeg har ikke mye erfaring mht slaketrier, men jeg trodde at mye av kritikken først og fremst var rettet mot selve dyretransporten?

Jeg ha sett noen små glimt av slike ting på TV, og DA vil jeg gjerne bli advart mot sterke scener, for det var ILLE!

En rask og grei avlivning har jeg ingenting imot. menneskene har til alle tider drept dyr for å skaffe seg føde.

Mye av kritikken har gått på transport og oppbevaring - men noe også på selve avlivingen.

Skrevet

Mye av kritikken har gått på transport og oppbevaring - men noe også på selve avlivingen.

OK

Skrevet

Dyr må drepes for at vi skal få kjøtt å spise. Og dyredrap er og har alltid vært så "naturlig" som noe for mennesket i alle tider.

Kanskje det heller burde vises litt oftere, slik at folk flest kan få et litt mer naturlig forhold til noe av det mest nødvendige for menneskets eksistens?

"Hvordan i helv.... tror folk at kjøttet de spiser kommer fra?"

Kjøttet kommer selvfølgelig fra butikken, ferdig pakket i fine gule, blå eller hvite esker som det står Prior, Gilde etc på.

Altså - det var noe jeg trodde_ALLE_visste!

:-)

Skrevet

"Kanskje det heller burde vises litt oftere, slik at folk flest kan få et litt mer naturlig forhold til noe av det mest nødvendige for menneskets eksistens?"

Tull og tøys. Jeg spiser kjøtt, men jeg vil ikke ha noe med slakteprosessen å gjøre. Jeg har allerede forklart hva mine følelser for å se drap er. Vi lever i et samfunn hvor vi ikke selv trenger å jakte maten, men noen få har dette som levebrød. Dermed er det overhodet ingen grunn til at de som vil forskånes for prosessen ikke skal kunne det, så lenge man aksepterer og godtar hvor kjøttet kommer fra.

"................................."

Skrevet

Det er bare så merkelig at det skal bli sånn et jævvla sirkus hver gang de setter igang denne selfangsten.

Hvis de virkelig vil se sterke bilder, hvorfor ikke stikke innom noen slakterier rundt om i Europa eller USA, ja, en trenger vel ikke gå lenger enn til noen av våre egne, så kan en da få nok av "godbiter" til å lage farge-TV.

I Spania og i Asia plager de livet av dyr for "sport" eller morro skyld, eller pga. en sinnsjuk kulturtradisjon. Vi har også en dyretransport som har vært oppe i media tidligere, der dyreplageri har blitt avdekket, men blitt glemt like fort. Jeg spør meg selv, hva slags "politikk" er det som ligger bak denne selektive humanismen? Slå ihjel en sel på TV, og en hel næring skal legges ned. Men sett høyspent strøm på ballene til en okse under dyretransport, og det er glemt dagen etter, gjerne svelget ned med en hamburger.

Kanskje du kunne begynne å raute utenfor McDonalds istedet?

"Kanskje du kunne begynne å raute utenfor McDonalds istedet?"

Usaklig kommentar (men ikke overraskende, komentatoren tatt i betrakting), iom. at jeg aldri har demonstrert mot selfangst.

Jeg er helt enig i at dette amerikaniserte sel- og hvalvernehysteriet er uvitende og uintelligent.

Okser er ikke søte, og bikkjene i india som blir langsomt slått ihjelp i løpet av 4-5 timer for å få mørt kjøtt, er heller ikke så søte. Men seler er søte - ergo forsvinner intelligensen hos mange aktivister.

Selfangst, hvalfangst og annen jakt er nødvendig for å opprettholde balansen i naturen, p.g.a (som jeg har nevnt i mange andre sammenhenger) at menneskene har fullstendig ødelagt den balansen som skal være der. Og det passer sammen med at vi faktisk trenger kjøttet for å leve slik vi gjør.

Problemet kommer når det jaktes på dyrearter som er utrydningstruet - det er å ødelegge balansen enda mer - og det finnes ikke én dyreart som er så nødvendig å spise at vi ikke klarer oss uten.

Selfangst er voldsomt viktig, fordi havet er kanskje den faunaen vi har ødelagt mest. Fordi den naturlige fiskebestanden er ødelagt hinsides håp om oppretting, så blomstrer selbestanden opp på en måte som gjør at de dør av både matmangel og sykdommer - og smitter andre med disse.

"..................................."

Skrevet

"Kanskje det heller burde vises litt oftere, slik at folk flest kan få et litt mer naturlig forhold til noe av det mest nødvendige for menneskets eksistens?"

Tull og tøys. Jeg spiser kjøtt, men jeg vil ikke ha noe med slakteprosessen å gjøre. Jeg har allerede forklart hva mine følelser for å se drap er. Vi lever i et samfunn hvor vi ikke selv trenger å jakte maten, men noen få har dette som levebrød. Dermed er det overhodet ingen grunn til at de som vil forskånes for prosessen ikke skal kunne det, så lenge man aksepterer og godtar hvor kjøttet kommer fra.

"................................."

Det er et godt poeng!

Jeg har verken noe å ønske om å overvære slakting eller delta på jakt, og jeg unngår helst å knerte fisken jeg fisker selv (ikke ofte jeg fisker altså! *S*)

Men jeg aksepterer jo hvor maten kommer fra likevel.

Skrevet

"Drap som foregår i naturen på naturens egne måter er som regel enda værre å se på.

Men det er like fullt helt naturlig, og en del av det som så mange mennesker for lengst har vendt ryggen til."

Det er ikke noe argument for noe som helst. Vi mennesker har muligheten til å, ved hjelp av vår unike teknologi, å avlive humant. Det er det ingen andre som har. I tillegg er de "inhumane" avlivingsmetodene til rovdyr nødvendig aktivitet for å holde jaktinstinktet og evnene finslepne.

"................................"

Skrevet

Det er et godt poeng!

Jeg har verken noe å ønske om å overvære slakting eller delta på jakt, og jeg unngår helst å knerte fisken jeg fisker selv (ikke ofte jeg fisker altså! *S*)

Men jeg aksepterer jo hvor maten kommer fra likevel.

Ikke sant? Hvis vi ikke hadde kunnet akseptere hvor det kom fra, så hadde det vært litt rart å spise det.

Jeg fisket mye da jeg var yngre, men selv det har jeg personlig mistet lysten på nå. Og det til tross for at det fremstår ganske forskjellig å skyte et annet pattedyr og å slå ihjel en fisk.

".................................."

Skrevet

"Mye av kritikken har gått på transport og oppbevaring - men noe også på selve avlivingen."

Men det gjelder vel stort sett slakterier som bryter eller driter i hvordan slikt skal gjøres? De metodene som er aksepterte er jo veldig effektive og raske.

"..................................."

Skrevet

Ja, kan du tenke deg noen som er så dobbeltmoralske som amerikanerne ? Hyler opp om en bar pupp på TV, men rå og sadistisk vold på film er helt OK.

Det er vel hevet over enhver diskusjon at usa så godt som oppfant dobbeltmoral, og totalt sett selv nærmest sett er selve essensen av det:-)

"...................................."

Skrevet

Det hadde kanskje vært bedre å stille spørsmålet på en annen måte, som var mer klar?

"...................................."

Skrevet

Problemet er jo ikke slik ordentlig jakt. Litt værre med de bildene godeste lindberg (var det ikke noe sånt han het?) filmet, selv om hans prosjekt var preget av en del juks og uriktige sammenklippinger.

For de som ikke så de den gang, så var det blant annet filmet seler som ble flådd levende, og som lå på båtdekket uten skinn og døde langsomt.

".................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...