Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har i ett års tid hatt smerter i begge knærene som har kommet og gått. Får de når jeg går i nedoverbakker og ned trapper, og ved trening(aerobic og andre trim-former der man bøyer knærne) Dette er plagsomt, og det gjør vondt! Fikk det første gang da jeg danset på hardt gulv. Knærne blir rød-flammet og veldig varme og hovne når jeg har mest vondt. Legen min sendte meg til røntgen, men jeg tror heller det er noe med senene eller musklene. Får også vondt når jeg sitter lenge stille, i f.eks bil og på kinoer osv. Må strekke på beina, ellers gjør det vondt. Hva kan jeg gjøre for å forebygge/lindre, og hva kan det være??

Vennlig hilsen en altfor ung knepasient på 18 år.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17945-chondromalacia-patellae/
Del på andre sider

Fortsetter under...

der har været en del indlæg om chondromalaci.

som du beskriver det tror jeg der er 2 muligheder. enten sidder bruskproblemet ved spidsen af knæskallen eller også har du det der kaldes en lateral (ydersidelig) sporing af knæskallen.

vedrørende det sidste kan det ses af kyndige ved artroskopi. man kan så evt. lave lateral release (se om dette på min hjemmeside,

www.ortkirkoege.suite.dk under forskning)

apex malaci kræver i reglen ro ½ års tid eller skift til anden sportsgren.

artroskopi kan afslører, hvad det er.

mvh

jvbruun, ortopædkirurg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17945-chondromalacia-patellae/#findComment-80839
Del på andre sider

Har smerter i begge knær, spesielt i fester oppe til kneskåler . Har tatt røntgen (neg). Har hatt konsult. på nimi ullevaa stadion.

Fikk beskjed om kronisk betennelse.

ingenting å gjøre med. er veldig glad i og sykle. bruker knestøtte med hull til kneskål som til nå har fungert bra. i det siste har jeg imidlertid fått vondt i feste under kneskål når jeg sykler med støtte.

er det virkelig ikke noe behandling for dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17945-chondromalacia-patellae/#findComment-81313
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

Kjære inmoje

Det du beskriver høres absolutt ut som en "chondromalacia patella" -- som er et vanskelig navn på at knesmertene sitter fortil i kneet. Det er flere behandlingsmuligheter for denne tilstand. Først er det viktig å sjekke at det ikke er skjevheter i kneet ditt. Det er i den sammenheng viktig å være oppmerksom på at skjevheter i kneet kan komme av feilbelastninger i fot/ankel, men også skyldes at det er noe galt med hoften. Så hele benet må sjekkes. Slike skjevheter vil medføre at patella (kneskjellet) ikke glir mot lårbenet slik det skal, og da blir det slitasje. Man kan rette opp en del av disse skjevhetene ved såler (føtter /ankler) ved tape eller bandasjer (kneet) eller i verste fall ved operasjon (kne/hofte)

Man kan i tillegg ofte oppnå en viss effekt på smertene ved å trene musklene på låret og da ofte den muskulaturen som er på lårets innside. Kirurgi i form av å skrape vekk ujevnhetene på baksiden av patella har man i hovedsak forlatt. Det viste seg ikke å ha noen varig effekt. Medikamenter i form av betennelsesdempende midler eller kortison hjelper heller ikke all verden. Så stort sett er det trening og korrigering av feilstillinger som hjelper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17945-chondromalacia-patellae/#findComment-81818
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...