Gå til innhold

Tvangsspising

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig

Jeg vet ikke om dette er riktig forum, men prøver allikevel. I flere år slet jeg en del med tvangsspising, det er vel ikke helt over enda, selv om det er blitt betydelig bedre. En kort periode kastet jeg også opp etter å ha spist. Mitt største problem er vekta. Etter årene med tvangsspising veier jeg nå 116 kilo. Hvordan skal jeg klare å gå ned? En vanlig diett er ingen løsning, det har jeg prøvd. Jeg klarer fint å leve sunt og kalotifattig, og gå ned 1-2 kilo i måneden uten noen diettliste. Problemet er at jeg noen ganger for en uimotståelig trang til bare å spise, spise, spise. Det er vel rester av tvangsspisingen som henger igjen, selv om jeg spiser mye mindre enn jeg pleide, og dette skjer sjeldnere enn før. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17988-tvangsspising/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Kjære overvektig

Som du selv sier har kiloene kommet på over år med overspisingsproblemet. Det betyr at det også tar tid å normalisere din vekt. Jeg vil råde deg til å kontakte en ernæringsfysiolog som sammen med deg kan lage en langsiktig plan med delmål. Da kan du se hvor mye du kan bereegne å endre din kroppsvekt over tid. Når du selv har strevd i mange år vil du nok ha behov for at en hjelper deg på veien ut. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17988-tvangsspising/#findComment-81017
Del på andre sider

Hei

Jeg lider selv av tvangsspising7overspising og kjenner meg godt igjen.

Har du noen gang lest en bok som er skrevet av Geneen Roth, det sultne hjerte? Hun beskriver sulten som vi tvangsspisere har som en følelsemessig sult som ikke kan stilnes med mat, men som døyves når en spiser.

Ernæringsfysiolog har jeg aldri vært hos, men det er et typisk råd man som overspiser får.

Hvis de skal hjelpe en til å finne ut hva en skal spise og lage lister så er det hvertfall ikke det jeg trenger. Jeg er sikker på at jeg og mange med meg er "verdensmester i karbohydrater, kaloritelling, litt mat og nei mat. DET ER JO DET MYE AV DAGEN GÅR UT PÅ!

Men når det gjelder grunnen til hvorfor jeg får disse kickene og bare må, så skulle jeg gjerne finne svaret. og det troro jeg man kan funne hos en psykolog, med intr for spiseforstyrrelser. Jeg har navnet på en flott psykiatrisk sykepleier som har personlig erfaring med SF.

izzy.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17988-tvangsspising/#findComment-81054
Del på andre sider

Gjest overvektig

Kjære overvektig

Som du selv sier har kiloene kommet på over år med overspisingsproblemet. Det betyr at det også tar tid å normalisere din vekt. Jeg vil råde deg til å kontakte en ernæringsfysiolog som sammen med deg kan lage en langsiktig plan med delmål. Da kan du se hvor mye du kan bereegne å endre din kroppsvekt over tid. Når du selv har strevd i mange år vil du nok ha behov for at en hjelper deg på veien ut. Lykke til!

Som jeg skrev er IKKE problemet at jeg ikke vet hva jeg skal spise for å gå ned i vekt. Det vet jeg utmerket, og klarer også å gå ned 1-2 kilo i måneden. Da spiser jeg 4-5 måltider om dagen, sunn mat, kalorifattig pålegg etc. Jeg sulter meg ikke på noen som helst måte, og jeg kan også spise litt godteri og kake. Problemet er at jeg noen ganger får en uimotståelig trang til bare å spise, spise, spise. Hva kan jeg gjøre med det? Hvordan hindre at trangen oppstår? Hvordan unngå å gi etter? Det siste er veldig vanskelig, for trangen går ikke over av seg selv, den blir heller sterkere helt til jeg gir etter. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17988-tvangsspising/#findComment-81100
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Som jeg skrev er IKKE problemet at jeg ikke vet hva jeg skal spise for å gå ned i vekt. Det vet jeg utmerket, og klarer også å gå ned 1-2 kilo i måneden. Da spiser jeg 4-5 måltider om dagen, sunn mat, kalorifattig pålegg etc. Jeg sulter meg ikke på noen som helst måte, og jeg kan også spise litt godteri og kake. Problemet er at jeg noen ganger får en uimotståelig trang til bare å spise, spise, spise. Hva kan jeg gjøre med det? Hvordan hindre at trangen oppstår? Hvordan unngå å gi etter? Det siste er veldig vanskelig, for trangen går ikke over av seg selv, den blir heller sterkere helt til jeg gir etter. Noen gode råd?

Hei!

Slik har jeg det innimellom også, nå lider jo ikke jeg av tvangsspising da, men noe som skal hjelpe er krom. I tillegg kan det nok hjelpe å ikke spise for mye sunt og lite, for da sprekker man til slutt og bare stapper i seg alt mulig spiselig. Jeg tror det også hjelper å spise mange, passe store og sunne måltider gjennom dagen slik at man aldri går sulten. (hvis man greier det da) Men det tar nok både lang tid og vilje når hvis du har hatt det så lenge! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17988-tvangsspising/#findComment-81211
Del på andre sider

Gjest hawkwind

Trim vil hjelpe ganske mye. Fast, regelmessig, daglig trim. Det vil gjøre godt for kropp og sjel, det...

Men er klar over at det nok ikke vil være det enkleste å begynne med. Foreslå daglig spasertur på minimum 30 minutter til å begynne med, kanskje litt sit-ups hjemme for å stramme opp magemuskler (og selvtillit) først?

Diettspørsmål overlater jeg til andre å svare på...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17988-tvangsspising/#findComment-81523
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg kjenner godt til problemet ditt.

Selv passer jeg på at jeg ikke handler så mye som kan ligge å friste i skuffer og skap.(PIZZA, Sjokolade og annet snop) Vet at når lysten på noe "godt" kommer så er det nesten umulig å la vær å spise . Så mitt råd starter vel med måtehold i butikken...Men unn deg nå NOE sånn en gang i uka ihvertfall......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17988-tvangsspising/#findComment-83589
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...