Gå til innhold

-skal jeg kjøpe ny mc tro?


Anbefalte innlegg

mariaflyfly
Skrevet

Neida, det var ikke seriøst ment. Bare jeg personlig som ikke har så veldig sansen for HD. Dårlige kjøreegenskaper, dårlige bremser, slappe motorer og sykt høye priser. Men de har jo sin sjarm, da :-)

"....................................."

Det siste er vi ihvertfall enige om. :)

Skrevet

Det siste er vi ihvertfall enige om. :)

Bra :-)

De andre tingene er faktisk ikke et spørsmål om å være enig eller ikke. HD har dårlige kjøreegenskaper. Dette er imidlertid ikke så farlig for de fleste som kjører det, fordi kjøringen er veldig lite ekstrem. HD har dårlige bremser. Dette er et mysterium, spør du meg, men de har alltid hatt det. Selv HD fantaster jeg har snakket med har stilt seg spørrende til hvorfor det er sånn.

".................................."

Skrevet

Heh-heh...ja, det er ikke alle som tåler en kontruktiv debatt om akkurat det :-)

Du som kjører R1 - hvordan er den i forhold til ZX9R (som jeg vet du kjørte før)? Etter at jeg kjørte ihjel 9R'n min, så har jeg siklet litt på R1.

"...................................."

Oi...her kan jeg skrive mye, men skal prøve å begrense meg litt:-)

Skal du kjøpe R1, så hold deg til en 00 modell eller nyere. Ikke at 98 og 99 var dårlige sykler, men mye ble endret i 00.

00 og 01 er like.

02 og 03 er like. Største forskjell mellom disse (01-02) er elektronisk insprøytning fra 02, utseende og kjørestilling (mer ekstrem på 02 og 03).

04 og 05 er like. Største forskjell fra 03-04 er "mer" motor og utseende (potter opp under hekken bl.annet).

ZX-9R (jeg hadde en 98 mod, men de er forholdsvis like videre oppover) er mer en sportssykkel enn en ren supersportsykkel.

Den er fin også på bane, men R1 er VESENTLIG mer morsom pga lavere vekt, mer motor (spesielt på mellomregisteret), kvikkere kjøreegenskaper og bedre kjørestilling for bane.

Men på litt sportslig turkjøring spesielt hvis det skal kjøres langt(høy hastighet - autobahn), og vanlig turkjøring over litt avstander (50 mil+) så er ZX-9R hakket bedre pga større kåpe og behagligere kjørestilling. 00 og 01 R1 er nesten like god så fremt det ikke regner, selv om kåpeglasset er litt lavt (kan enkelt skiftes) og smalere (kan ikke skiftes:-)

02 og 03 (jeg har nå 02 - hadde 00) er litt mer ekstrem i kjørestillingen. Det er bedre for banekjøring, men slitsomt når det gjelder spesielt bykjøring. Den har også litt mer effekt rett før du når turtallssperra. Betyr lite så lenge du ikke skal kjøre på bane eller prøve ut topphastigheten på autobahn.....

Den nye motoren på 04-05 er helt rå, men det er kun på toppeffekten det merkes. Mellomregisteret er som på 02-03. Og når den gjør 140 km/t på 1. giret (over 14.000 rpm), så kommer ikke det helt til sin rett på norske veier:-) Opp til ca 11.000 rpm så oppleves den gamle og nye motoren som like. Da er det ca 152 HK i 02-03 modellen.

På topp i 04-05 modellen så er det ca 172 HK - men de kommer over 11.000 rpm:-)

Min oppfatning er at begge sykler også kvalitetsmessig er meget bra, men personlig ville jeg valgt R1 fremfor ZX-9R igjen - først og fremst fordi den er mye mer morsom og "livlig" å kjøre.

Og skulle jeg gått tilbake til Kawasaki igjen, så ville det blitt en ZX-10R - som nok er mer direkte sammenlignbar med R1'en.

Skrevet

Oi...her kan jeg skrive mye, men skal prøve å begrense meg litt:-)

Skal du kjøpe R1, så hold deg til en 00 modell eller nyere. Ikke at 98 og 99 var dårlige sykler, men mye ble endret i 00.

00 og 01 er like.

02 og 03 er like. Største forskjell mellom disse (01-02) er elektronisk insprøytning fra 02, utseende og kjørestilling (mer ekstrem på 02 og 03).

04 og 05 er like. Største forskjell fra 03-04 er "mer" motor og utseende (potter opp under hekken bl.annet).

ZX-9R (jeg hadde en 98 mod, men de er forholdsvis like videre oppover) er mer en sportssykkel enn en ren supersportsykkel.

Den er fin også på bane, men R1 er VESENTLIG mer morsom pga lavere vekt, mer motor (spesielt på mellomregisteret), kvikkere kjøreegenskaper og bedre kjørestilling for bane.

Men på litt sportslig turkjøring spesielt hvis det skal kjøres langt(høy hastighet - autobahn), og vanlig turkjøring over litt avstander (50 mil+) så er ZX-9R hakket bedre pga større kåpe og behagligere kjørestilling. 00 og 01 R1 er nesten like god så fremt det ikke regner, selv om kåpeglasset er litt lavt (kan enkelt skiftes) og smalere (kan ikke skiftes:-)

02 og 03 (jeg har nå 02 - hadde 00) er litt mer ekstrem i kjørestillingen. Det er bedre for banekjøring, men slitsomt når det gjelder spesielt bykjøring. Den har også litt mer effekt rett før du når turtallssperra. Betyr lite så lenge du ikke skal kjøre på bane eller prøve ut topphastigheten på autobahn.....

Den nye motoren på 04-05 er helt rå, men det er kun på toppeffekten det merkes. Mellomregisteret er som på 02-03. Og når den gjør 140 km/t på 1. giret (over 14.000 rpm), så kommer ikke det helt til sin rett på norske veier:-) Opp til ca 11.000 rpm så oppleves den gamle og nye motoren som like. Da er det ca 152 HK i 02-03 modellen.

På topp i 04-05 modellen så er det ca 172 HK - men de kommer over 11.000 rpm:-)

Min oppfatning er at begge sykler også kvalitetsmessig er meget bra, men personlig ville jeg valgt R1 fremfor ZX-9R igjen - først og fremst fordi den er mye mer morsom og "livlig" å kjøre.

Og skulle jeg gått tilbake til Kawasaki igjen, så ville det blitt en ZX-10R - som nok er mer direkte sammenlignbar med R1'en.

Ok, da er jeg fortsatt litt i tvil, gitt :-)

Jeg likte 9R-en fordi den var en fin blanding av racing og "touring" - altså, det gikk an å legge seg godt ned og sitte ganske så behagelig. Nå hadde jeg en 97-mod, og jeg vet at den endret seg mye fra -98.

Ellers har jeg jo veldig sansen for de nyere GSXR1000 syklene, uten at jeg har prøvd de.

Men - det er uansett en stund til jeg i det hele tatt har mulighet til å vurdere sykkel igjen. Man mister litt kasko-bonus på en totalvraking :-)

".................................."

Skrevet

Ok, da er jeg fortsatt litt i tvil, gitt :-)

Jeg likte 9R-en fordi den var en fin blanding av racing og "touring" - altså, det gikk an å legge seg godt ned og sitte ganske så behagelig. Nå hadde jeg en 97-mod, og jeg vet at den endret seg mye fra -98.

Ellers har jeg jo veldig sansen for de nyere GSXR1000 syklene, uten at jeg har prøvd de.

Men - det er uansett en stund til jeg i det hele tatt har mulighet til å vurdere sykkel igjen. Man mister litt kasko-bonus på en totalvraking :-)

".................................."

Den siste (05) GSXR'en, synes også jeg ser ut til å ha blitt bra - også utseendemessig.

Men jeg har en aversjon mot "skruzuki" fra gamle dager som ikke helt slipper taket:-) Dog er nok ikke det helt rettferdig....

Når man skal forsikre denne type sykler så er bonusen godt å ha ja:-) Så jeg forstår hva du føler behov for å vente litt på....

Selv skal jeg vurdere å bytte sykkel når jeg ser hva som skjer med R1'en i 06.....:-)

Skrevet

Den siste (05) GSXR'en, synes også jeg ser ut til å ha blitt bra - også utseendemessig.

Men jeg har en aversjon mot "skruzuki" fra gamle dager som ikke helt slipper taket:-) Dog er nok ikke det helt rettferdig....

Når man skal forsikre denne type sykler så er bonusen godt å ha ja:-) Så jeg forstår hva du føler behov for å vente litt på....

Selv skal jeg vurdere å bytte sykkel når jeg ser hva som skjer med R1'en i 06.....:-)

"Men jeg har en aversjon mot "skruzuki" fra gamle dager som ikke helt slipper taket"

Jeg hadde suzuki moped, så det har ikke vært fritt fra aversjoner her heller. Men de var sansynligvis enda mer urettferdige enn dine :-)

GSXR1000 er drit pen, synes jeg. Og så er det jo litt fristende å ha verdens raskeste seriproduserte riskoker også :-)

".................................."

Skrevet

"Men jeg har en aversjon mot "skruzuki" fra gamle dager som ikke helt slipper taket"

Jeg hadde suzuki moped, så det har ikke vært fritt fra aversjoner her heller. Men de var sansynligvis enda mer urettferdige enn dine :-)

GSXR1000 er drit pen, synes jeg. Og så er det jo litt fristende å ha verdens raskeste seriproduserte riskoker også :-)

".................................."

Problemet er at det hele tiden (hver sesong) kommer noe nytt og enda råere - når man egentlig kunne forvente at "grensen er nådd" for lenge siden, med tanke på at dette er noe som hvem som helst kan kjøpe....

Og det blir jo litt vel dyrt å skifte hvert år:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...