Gjest elb Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 Jeg har et brudd i ryggvirvel L1. Dette er nå 6 uker siden. Jeg trente ca. 3 - 4 ganger i uken før dette skjedde - løping, skigåing, sykling samt aerobic. Kan jeg begynne å trene igjen nå og hva/hvilke øvelser kan jeg gjøre? MEGET takknemlig for et svar! 0 Siter
Sverre Mæhlum, Lege Skrevet 6. februar 2001 Skrevet 6. februar 2001 Kjære elb Jeg skjønner din utålmodighet. Men jeg kan ikke si deg om du kan trene uten å vite hva slags brudd du hadde. Er det et større brudd med sammensynkning av L1, er det nok for tidlig å trene i hvert fall løping. Om det derimot er et brudd i en tverrtagg eller et lite brudd i selve virvelen,uten at virvelen har falt sammen, kan du nok starte forsiktig. Jeg ville begynne med styrkeøvelser og sykkel før jeg startet med løping -- igjen avhengig av hva slags brudd du har hatt. 0 Siter
Gjest elb Skrevet 7. februar 2001 Skrevet 7. februar 2001 Kjære elb Jeg skjønner din utålmodighet. Men jeg kan ikke si deg om du kan trene uten å vite hva slags brudd du hadde. Er det et større brudd med sammensynkning av L1, er det nok for tidlig å trene i hvert fall løping. Om det derimot er et brudd i en tverrtagg eller et lite brudd i selve virvelen,uten at virvelen har falt sammen, kan du nok starte forsiktig. Jeg ville begynne med styrkeøvelser og sykkel før jeg startet med løping -- igjen avhengig av hva slags brudd du har hatt. Tusen takk for svaret. Da jeg var på røntgen den 28.12., fikk jeg beskjed om at det var et kompresjonsbrudd i L1 og av bildene gikk det klart fram at selve virvelen var sammentrykt/hadde blitt flatere. Jeg har fortsatt noe smerte og blir fort sliten i ryggen av å sitte/stå for lenge. Jeg har hatt følelse i beina hele tiden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.