Pati1365380849 Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Min mann fikk et tydelig kloremerke i ansiktet i går. Han ble angrepet av en uteliggende rusmisbruker i sin arbeidstid. Mannen min klarte å bevare ro, men husker ikke øyebliket han ble såret. Derfor ble kloremerket ikke vasket og ikke desinfisert. Vi kan ikke utelukke at han hadde hudkontakt med angriperens sår på hender. Er det fornuftig å starte hurtigvaksinasjon mot hepatitt B og/eller ta hepatitt B,C,Hiv -prøver om noen uker? Jeg er veldig bekymret. Såret er overfladisk men jeg vet at hepatitt B er veldig smittsom gjennom blodeksponering. Vi vet ingenting om denne mannens helsetilstand. Tusen takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181359-s%C3%A5r-og-smitterisiko/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Jeg tror det er et realistisk spørsmål du stiller. Hepatitt B og C, og tildels HIV forekommer betraktelig oftere blant rusmissbrukere enn i befolkningen forøvrig. I de siste par årene har man hatt en topp for nyregistrert hepatitt B smitte i disse gruppene, og daa blir også bærertilstanden noe hyppigere. Overføring kan skje i første rekke med blod, og mindre grad kroppsvæsker. Som du sier blir hepatitt B ganske lett overført ( i alle fall vesentlig lettere enn de andre to virus). Hvis man ikke vet noen ting om den personen er det kanskje ikke ufornuftig å mistenke at han kan ha vært infisert. Om han hadde sår på hånden kan man ikke utelukke at virus ble overført til kloremerkene. Jeg tror det er ganske fornuftig å tenke på vaksine (som du gjør). Men da bør du/dere tenke fort. Vaksinen er ganske effektiv sk. posteksposisjonelt (mot hepatitt , dvs. etter smitteoverføring, underforutsetning av at vaksinasjonen sette igang snarest mulig, helst innen 2 døgn etter smitte. Kontakt legevakten, helst idag. Det er ikke så mye du kan djøre med de andre virus, men det skader ikke å kontrollere etterhvert. Men hepatitt B HASTER. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181359-s%C3%A5r-og-smitterisiko/#findComment-1224286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.