Gå til innhold

muskelstrekk

Gjest Nina

Anbefalte innlegg

Hei!

For fire dager siden forstrakk jeg en muskel i overarmen. Jeg fikk røde merker på stedet og de var ømme ved berøring. Det er bedre nå. Siden har jeg tatt en del styrke og strekk øvelser. Styrke øvelser føles rikitg, men gjør jeg galt værre ved å ta forsiktige strekk øvelser? Hvor lang tid tar det før slikt blir bra? Hva kan jeg gjøre for at det gror best og raskest mulig?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Kjære Nina

En "muskelstrekk" er egentlig en liten overrivning av noen fibre i muskelen. Det betyr at det oppstår en blødning. Hos noen vil denne blødningen sitte inne i en muskelfiber (kalles intramuskulær blødning). Det tar da noe lenger tid å få bort blodet fordi det må først brytes ned og så må "slaggproduktene transporteres vekk". Hos andre vil blodet sive ut og mellom muskelfibrene (dette kalles intermuskulær blødning). Da renner det ofte bort og fjernes lettere. Et tegn på at du har den siste typen blødning (intermuskulær) i musklen er at den misfargningen som oppstår i tilslutning til skaden sees et stykke unna der smerten er (fordi blodet altså har rent langs muskelfibrene et stykke. Hvor alvorlig en muskelstrekk vil være avgjøres dertil selvsagt også av hvor stor del av musklen som er røket. Det høres ikke ut som om du har røket en stor del av musklen, og da er du sikkert tilbake i løpet av noen uker. Du bør avstå fra tøyninger de første 4-5 dagene etter en strekkskade i muskel. Forsøk har vist at det går bedre om musklen holdes i ro i denne perioden. Men så er det viktig å starte opptrening -- med lette øvelser og forsiktig tøyning (med vekt på forsiktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...