Gå til innhold

Hvis naboen riper bilen...


Åsemor

Anbefalte innlegg

...ville du sagt fra?

Naboen er alenemor til to barn, hun har ikke jobb, ikke bil, og barna er veldig aktive og virker en smule slitsomme til tider.

Så har det seg sånn at hun ene naboungen sykler og sykler på parkeringsplassen, og har nå ripa opp to dører på vår bil, og 1 dør på en annen nabos bil.

Vi er 2 personer med normale inntekter, forholdsvis ny bil, og en stille og rolig liten baby.

Moren er vel forsåvidt erstatningspliktig, men jeg har ikke hjerte til å si det til henne. Samtidig er det veldig sure penger å måtte betale.

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Jeg hadde sagt fra sånn at barnet kunne få forklart at man HOLDER seg langt unna bilene.

Men jeg hadde ikke krevd erstatning fra henne. Bare sagt at det var et hendelig uhell, men at jeg ville at barnet skal læres opp til å ikke gå på bilene. Så ville jeg nok si at når dere nå reparerer bilen så forventer dere at det ikke skjer igjen, for da må hun regne med å betale for neste reparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dere bør si ifra

Jeg ville snakket med den andre bileieren, og sammen estimert kostnadene.

Så ville jeg sjekket hva deres forsikringer dekket, før dere begge går til nabomoren og sier hva som har skjedd. Hjulpet henne til å sjekke hva hennes forsikringer dekker.

og blitt enige om en fair måte å dele det på.

Hun bør jo få gitt beskjed til barna at de må være mer forsiktige, og få sjekket om hun har gode nok forsikringer.

Som andre har sagt, neste gang er det bilen til en som ikke er forståelsesfull som blir ødelagt, og da sitter hun mye værre i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt fra sånn at barnet kunne få forklart at man HOLDER seg langt unna bilene.

Men jeg hadde ikke krevd erstatning fra henne. Bare sagt at det var et hendelig uhell, men at jeg ville at barnet skal læres opp til å ikke gå på bilene. Så ville jeg nok si at når dere nå reparerer bilen så forventer dere at det ikke skjer igjen, for da må hun regne med å betale for neste reparasjon.

Skriver under på her, såfremt dere virkelig har råd..hun kan nok ikke ha det alt for godt økonomisk nei, men barna må jo også forstå de ikke kan fortsette sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nyco den første

Neppe holdt henne ansvarlig, men betalt sure penger... Men jeg hadde snakket med henne om det.

For før eller siden kommer det en sur, arrogant rik møkkamann med diger dollarkjerre. Og når HAN får ripa opp lakken, så blir det leven i heimen til mor...

Ungene bør lære seg det.

Hei foresten! ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville uansett gjort moren oppmerksom på at dette har gjentatt seg flere ganger.

Men kan du ikke høre hvordan samtalen utvikler seg da? Det er jo viktig at hun terper på dette til ungene også da!

Når det blir mange nok riper i lakken på bilen deres, vil kanskje tålmodigheten ta slutt?

Gubben min ville sett rødt iallefall :0) (etter mange nok riper ja)

Her i gata varsler vi hverandres unger støtt og stadig om at de må være forsiktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selvsagt tatt dette opp med henne. Men om jeg hadde bedt om erstatning er ikke helt sikkert, i alle fall ikke i første omgang. Men det er viktig at du sier i fra, så hun kan forhindre at det skjer med andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagt i fra! Uten tvil.. Skjønner at du ikke vil "plage" henne med utgifter, men det er tross alt hennes unger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren er ikke ertatningspliktig bare så det er sagt. Kun hvis barnet er over 12 år kan det bli snakk om erstatning.

Hva som er moralsk riktig er selvsagt noe helt annet. Men jeg hadde ikke sagt i fra, jeg er konfliktsky.

Mannen min hadde garantert sagt fra, men ikke krevd erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren er ikke ertatningspliktig bare så det er sagt. Kun hvis barnet er over 12 år kan det bli snakk om erstatning.

Hva som er moralsk riktig er selvsagt noe helt annet. Men jeg hadde ikke sagt i fra, jeg er konfliktsky.

Mannen min hadde garantert sagt fra, men ikke krevd erstatning.

Stod i en annen tråd her om dagen at man var erstatningspliktig opp til 5000 kr hvis barna ødela andres ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren er ikke ertatningspliktig bare så det er sagt. Kun hvis barnet er over 12 år kan det bli snakk om erstatning.

Hva som er moralsk riktig er selvsagt noe helt annet. Men jeg hadde ikke sagt i fra, jeg er konfliktsky.

Mannen min hadde garantert sagt fra, men ikke krevd erstatning.

Virkelig? 12 års aldersgrense for erstatningsansvar? Hvem er ansvarlig når barnet er under 12 år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo si fra så moren kan si til ungene at de må være litt mer forskiktige, evt.sykle et annet sted. Så får dere evt. diskutere hvem som skal betale. Du kan jo tilby deg å betale denne gangen, men hvis det skjer igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren er ikke ertatningspliktig bare så det er sagt. Kun hvis barnet er over 12 år kan det bli snakk om erstatning.

Hva som er moralsk riktig er selvsagt noe helt annet. Men jeg hadde ikke sagt i fra, jeg er konfliktsky.

Mannen min hadde garantert sagt fra, men ikke krevd erstatning.

Jo, foreldrene er erstatningspliktige for barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Da hadde jeg sagt fra (slik at ungen kan lære seg at slik gjør man ikke, og for å unngå mere av samme), men ikke forlangt noen penger i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matildes mor

Kapittel 1. Ansvar i visse særlige forhold.

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Dette var et utdrag fra lov om skadeerstatning.

Jeg ville definitivt sagt ifra.Tror ikke jeg hadde krevd erstatning for stripene,men det kommer helt ann på størrelsen.

Å fikse slike småting på bilen koster ofte mer enn det smaker.Selv om det ikke er dere som må betale.

Men jeg hadde i samme slengen gitt klar beskjed om dette gjentar seg må hun få det fikset/erstatte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, foreldrene er erstatningspliktige for barna sine.

Nei, det er de ikke når barna er under 12 år. Garantert!

Og det skulle da bare mangle, hva hvis en toåring riper opp bilen ved siden av mens mor setter inn varene f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapittel 1. Ansvar i visse særlige forhold.

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Dette var et utdrag fra lov om skadeerstatning.

Jeg ville definitivt sagt ifra.Tror ikke jeg hadde krevd erstatning for stripene,men det kommer helt ann på størrelsen.

Å fikse slike småting på bilen koster ofte mer enn det smaker.Selv om det ikke er dere som må betale.

Men jeg hadde i samme slengen gitt klar beskjed om dette gjentar seg må hun få det fikset/erstatte det.

Og det er dette med behørig tilsyn som gjelder. Jeg spurte politiet, de mener at en seksåring f.eks. fint kan få sykle rundt uten tilsyn hele tiden på et boligfelt.

Og da er ikke foreldrene erstatningspliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...