Gå til innhold

Frivillig abort - eller?


sofusen

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, og har sammen med min mann funnet ut at jeg skal ta abort - også for å ha mer tid til minstejenta på ett. Etter tre lange uker på grunn av ferieavvikling på alle legekontorene, hadde jeg endelig i dag en time hos lege. Jeg var naturlig nok veldig trist da jeg gikk til legen, men besøket gjorde alt så fryktelig mye værre. Jeg ble spurt ut om alt fra min manns lønn, om vi har hus, om jeg virkelig er sikker på hvem som er barnefaren og om han virkelig er far til mine to barn jeg allerede har. Jeg forklarte at vi er sikre i vår avgjørelse og at jeg bare vil ha en rekvisisjon så fort som mulig til sykehuset. Jo lenger det går, desto værre er det jo. Hun nektet å gi meg noe som helst, bortsett fra et hefte fra AAN og et nummer til psykolog. Hun ville ikke gjøre noe mer før jeg kunne bekrefte å ha snakket med disse. Fortvilet gikk jeg derfra og følte meg som den simpleste personen i hele verden. Da jeg kom ut fra legen hadde jeg fått tyve minutters psykoanalyse, og et stempel som ufølsom dame med skall rundt meg, som hun sa . Er dette virkelig lovlig? Jeg ringte etterpå til AAN, men de mente jeg ikke hadde noe der å gjøre, i og med at jeg jo hadde bestemt meg. Hva er egentlig vanlig praksis? Har legene rett til å nekte abort? Skal jeg bestille time hos en annen lege og håpe på en litt varmere mottagelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest engelbeibi

Hei !

Dette går ikke ann ! Fikk vondt når jeg leste innlegget.

Jeg tok abort i begynnelsen av juni. Jeg er 25 år og det var en nøye gjennomtenkt avgjørelse. Min lege spurte ikke om noen ting, bortsett fra siste menstruasjon slik at han kunne regne ut hvor langt på vei jeg var. Han sa at det var mitt valg og det var det !

Det var må være forferdelig å møte slike mennesker når du har tatt en avgjørelse som er så vanskelig.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg oppsøkt en annen lege!

Lykke til, håper alt ordner seg.

Send meg gjerne en mail hvis du vil, hvis du lurer på noe !

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette H Moen, gynekolog

Nei, den legen du har vært hos kjenner ikke sin plikt. I abortloven står helt klart at legen "etter å ha gitt informasjon har plikt til straks å sende søknad til sykehus hvor inngrepet skal utføres". Det er spesielt viktig i dag hvor man mange steder kan tilby medisinsk abort , dvs at kvinnen slipper inngrep i narkose. Det må skje før 9 uker etter siste menstruasjon. Legen du har vært til har altså ikke fulgt vanlig praksis, og legen kan hekt klart ikke nekte. Du skal ringe til den lokale gynekologiske poliklinikk og be om å tale med lege eller sykepleier. Så går det fortest. Der er de vant til å håndtere slike saker.

Legen vil muligens kunne forsvare seg med at hun oppfattet at du var i tvil og derfor ga hun deg mulighet for å tenke saken igjennom og få råd, men hvis du helt tydelig har sagt fra, så er det etter min vurdering en 'feilbehandling' som er så alvorlig at du bør overveie å klage til fylkeslegen, se informasjon på http://www.helsetilsynet.no/pubinfo.htm

Jeg håper det går bra med inngrepet for øvrig.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i alt det de andre sier. Men for gudsskyld - skift lege. Dette mennesket klarer tydeligvis ikke å holde sine private overbevisninger for seg selv!!!

Lykke til med inngrepet, og glem den legen.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange trøstende svar! Jeg var i går hos en gynekolog og får time på sykehuset til uken. Det har da tatt fem uker fra jeg ringte rundt for å bestille time. Det blir bare værre og værre å gå og vente. Jeg snakket med noen på fylkeslegekontoret i går og jeg skulle høre fra dem igjen i dag. Skal i alle fall gjøre det jeg kan for at dette ikke skal skje med fler, kanskje spesielt yngre jenter som trenger hjelp fremfor å bli stampet på på den måten. Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...