Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest saueøyer
Skrevet

En fin liten innføring som stemmer godt overens med det (lille) jeg har lest om saken. Du kan nok mye mer enn meg om dette.

Det jeg stusser litt på er det du skriver om at de første noenlunde sikre tegnene til samer er ca 2000 år gamle. Hva med disse helleristningene i Alta som fremstiller sjamaner med trommer? De er jo mye eldre enn som så. Er man ikke sikre på at det er sjamaner som fremstilles, eller er det andre grunner til at disse ikke regnes som bevis? Bare nysgjerrig:-)

Tar du deg en tur til Alta museum, Bossekopp,

så ser du ut av beskrivelsene der at blottlegginga av hellerisningene der beviste for lenge

siden at det -ikke- var samene som herjet først på vidda.

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• flisa

11

• MsSophie

4

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest saueøyer
Skrevet

En fin liten innføring som stemmer godt overens med det (lille) jeg har lest om saken. Du kan nok mye mer enn meg om dette.

Det jeg stusser litt på er det du skriver om at de første noenlunde sikre tegnene til samer er ca 2000 år gamle. Hva med disse helleristningene i Alta som fremstiller sjamaner med trommer? De er jo mye eldre enn som så. Er man ikke sikre på at det er sjamaner som fremstilles, eller er det andre grunner til at disse ikke regnes som bevis? Bare nysgjerrig:-)

Alta Museum:

Helleristningene i Alta ble laget av jeger-fangstfolk. Ut fra høyden over havet har professor Knut Helskog ved Tromsø Museum Universitetsmuseet datert dem til perioden 4200 - 2000 år siden. Innen denne perioden er det stilistiske endringer som gjør at helleristningene deles inn i ulike faser. Helleristningene ble med andre ord laget og brukt over en lang tidsperiode, for 6200 til 2000 år siden.

Sammenlignet med dokumenterte arkeologiske funn, kan det ikke vært samer.

Men noen ville ønske at det var samer, og det er en annen sak :-)

At samen har lært visse ting av et tidligere folk er mulig. Reidrift lærte jo samene av de som bodde her fra før.

Skrevet

Nei det skal vi ikke ha på oss, men å be arkeologene endre vitenskapen er umulig, de kommer til å stritte i mot med nebb og klør. Denne hæren av pedanter og deres millioner av dokumenter og forskning er en hard nøtt å knekke. :-)

Det noen gjorde på 70 tallet var å endre -definisjonen- av hva et urfolk er, og så kommer andre etter og visker ut ubeleilig -historie- som kan feie beina vekk under definisjonen. Til slutt tror mange at samene har vært her fra tidenes morgen.

Dessverre er det slik at alle nettsidene som er pro-samiske utelater historie som ikke tjener samesaken, slik har politikere og aktivister gjort i uminnelige tider. Sannheten er det første offer i en hver konflikt. Arkeologer er noen råskinn, og lar seg ikke pelle på nesa, alt skal stemme, og ALT skal være med, selv om det ikke passer politikerne. Akeologer har blitt neglisjert av samepolitkere så mange ganger at de begynte å hate hverandre. Mulig det har gått over nå.

Nå vet jeg ikke hva den "vitenskapelige" definisjonen på urbefolkning er, men det er da mange av "disse" som ikke "alltid har vært der". Indianere i Amerika kommer f.eks fra forskjellige steder i verden, og har ikke blitt "klekket" ut akkurat der de er ved første soloppgang.

Når det gjelder samesak, så er jo Sametinget en av samenes største fiender. Oppegående individer, samer eller andre nordmenn, har lite til overs for disse gnomene.

"............................"

Skrevet

Så vidt jeg vet stammer alle nordmenn (også samene) fra de villmennene som vandret over Nordsjøen på slutten av siste istid, også samene, så derfor forstår jeg ikke hvorfor samene kalles urfolk. De har jo ikke vært her lenger enn "oss andre" (så er det jo annerledes med indiandrne i USA).

Nå kommer vel samene fra øst, hvis du ser på likheten med "urbefolkning" i Sibir og ned mor Mongolia.

".............................."

Skrevet

En god og historisk korrekt fremstilling.

Utnevnelsen av samene som "urbefolkning" i norge må vel sies å være latterlig.

Tenke seg til,I sin iver etter politisk korrekthet hever man seg selv over alt som heter historiske og vitenskapelige fakta i den hensikt å rense samvittigheten for tidligere tiders synder.

...og heldig er det, for enkelte "brunsjorters" selvfølelse... Greit å slippe å lete etter nye ting å rakke ned på (og så rettferdiggjøre det ved å misbruke argumenter om politisk korrekhet).

"............................."

Skrevet

Samene har aldri vært bofaste før etter 1900 da de ble tvunget til å være det. Derfor kan det virke som om de "kom først". Tullete måte å tenke på egentlig det der..."kom først liksom". Hmf.

Tja...det blir jo litt snakk om sted og geografi også. At samene befolket Finnmark før norsk-danskene begynte å føre krig mot dem er hevet over enhver tvil. Det er heldigvis ikke så ille som med "urbefolkningen" i Amerika, Tazmania, New Zealand etc., men det ble begått pur onde overgrep av den norske(evt.danske) stat mot samene også.

"..........................."

Skrevet

Vi er sikkert i slekt ;)

Alle nordtrøndere er i slekt :-)

Skrevet

Alle nordtrøndere er i slekt :-)

Klart vi er ;)

Skrevet

Klart vi er ;)

Hos enkelte andre er ikke det at det er så kaldt om vinteren noen gyldig unnskyldning for utstrakt innavl :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Takk for spennende innlegg. Jeg kjenenr en som har god greie på Østfolds historie -og han mener at vi er kulturens vugge i Europa. Skal sette meg bedre inn i det jeg .-)

Det var i østfold man først startet med jordbruk.

Kilde: Norgeshistorien av Karsten Alnes.

Gjest Morsk
Skrevet

...og heldig er det, for enkelte "brunsjorters" selvfølelse... Greit å slippe å lete etter nye ting å rakke ned på (og så rettferdiggjøre det ved å misbruke argumenter om politisk korrekhet).

Overtatt Sørs rolle som sjefsidiot?

At historiske og vitenskapelige fakta er din, og dine forskrudde venners verste fiende er velkjent.

Eller noe?

Gjest ughh"
Skrevet

Tja...det blir jo litt snakk om sted og geografi også. At samene befolket Finnmark før norsk-danskene begynte å føre krig mot dem er hevet over enhver tvil. Det er heldigvis ikke så ille som med "urbefolkningen" i Amerika, Tazmania, New Zealand etc., men det ble begått pur onde overgrep av den norske(evt.danske) stat mot samene også.

Ja selvfølgelig, ingen har vel rett til å masakrere andre, uansett hvor i verden eller hvem.

Jeg tenkte mer på assosiasjoner til barnehage ved bruk av ordene "kom først".

;0)

Man kan da kreve sin rett sånn og sånn på mer saklige grunner enn akkurat det! Tenkte jeg da.

Skrevet

Overtatt Sørs rolle som sjefsidiot?

At historiske og vitenskapelige fakta er din, og dine forskrudde venners verste fiende er velkjent.

Eller noe?

"At historiske og vitenskapelige fakta er din, og dine forskrudde venners verste fiende er velkjent."

Og hvem er "mine foreskrudde venner"? Hva slags sykelig trang er det du har til å komme med uttalelser du ikke har mulighet til å stå for?

For å forklare deg noe helt elementært: Det at noen er uenig i dine utspyinger betyr ikke nødvendigvis at de dyrker motparten din på samme måte som du dyrker "din side".

Skrevet

Ja selvfølgelig, ingen har vel rett til å masakrere andre, uansett hvor i verden eller hvem.

Jeg tenkte mer på assosiasjoner til barnehage ved bruk av ordene "kom først".

;0)

Man kan da kreve sin rett sånn og sånn på mer saklige grunner enn akkurat det! Tenkte jeg da.

Var ikke meningen å krangle på det du sa - ville bare legge til litt :-)

Gjest Morsk
Skrevet

"At historiske og vitenskapelige fakta er din, og dine forskrudde venners verste fiende er velkjent."

Og hvem er "mine foreskrudde venner"? Hva slags sykelig trang er det du har til å komme med uttalelser du ikke har mulighet til å stå for?

For å forklare deg noe helt elementært: Det at noen er uenig i dine utspyinger betyr ikke nødvendigvis at de dyrker motparten din på samme måte som du dyrker "din side".

Og bortesett fra å kjempe mot vindmøller og historiske\vitenskapelige fakta, så har du hvilken hobby sa du?

-----------------------

Er svaret kverulering?

Skrevet

Og bortesett fra å kjempe mot vindmøller og historiske\vitenskapelige fakta, så har du hvilken hobby sa du?

-----------------------

Er svaret kverulering?

"Er svaret kverulering?"

Klart - en definisjon på "kverulering" er jo å spørre hvorfor når en idiot bruker uttalelser som de du kom med. Steike, du er komisk :-)

Og ikke har du noe svar heller - så jeg regner med at du på det området er en kopi av en viss annen her inne - som har vært fraværende en stund - ved at du på nøyaktig samme måten bruker barnehageuttalelser som "du og din kamerat hitler" etc.

Evner du ikke å forstå hvor patetisk det er å komme med slike uttalelser, og deretter komme med slike platte oppfølginer når du blir bedt om å forklare det nærmere?

Gjest papirtiger
Skrevet

En historieprofessor er heller ikke så pålitelig, og politisk farget/korrekt/ukorrekt.

Alle norske -arkeologer- er enige om at det ikke finnes bevis for at et eneste folkeslag var først i Norge. Det fins heller ikke bevis for at det var samer i Norge før rundt år null. Det fins heller ikke bevis fra funn videre østover at de var der heller, før det.

Museet i Tromsø har klart å holde seg på matta, på grunn av alle arkeologene som jobber der, og internajonale ressurser som gransker materialet.

Samer er også nordmenn, samme som sjøsamene, de italienskættede, de engelske, de som kom over isen fra Danmark, alle sammen.

Hvodan du kan komme trekkende med uttrykket "halvrasister" er meg uforståelig.

Jeg kan tenke meg at du sikter til samenes krav om å være de første som ankom landet?

Den eneste påstand som blir framlagt er: "det gjenstår å bevise!"

Så lenge ingen har klart å bevise det, så blir det bare gjetninger og teorier.

At det er rasistisk å be noen, en eller annen å bevis at samene var her først er misbruk av uttrykket. Det er vitenskap: akeologi, og ikke rasisme.

Historien kan ikke bevise noe når den ikke er skrevet. Det er ikke skrevet noe om samer før år 890, de lærte reindrift av indoeuropeere og begynte med det ca 1550, den første samen kom til Oslo i 1852 i følge historien.

Altså: vi vet ingenting historisk om samer før 890, og ingenting arkelogisk om samene før år 0 ca.

Jeg har ikke lagt ut linker med vilje, da jeg ber alle som er intressert, å søke selv. Men les både arkelogiske bøker og historiebøker.

Informasjon uten noen referanser er fryktelig uinteressant.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det KAN jo være en eller annen som vet noe her inne....? Jeg har selv flere ganger prøvd å finne svar på dette med forskjellen på hvor nordmenn og samer kommer fra, men jeg har ikke funnet noe i historebøker e.l.

Selvsagt KAN det være folk som vet.

Men det kan også være mange som bare tror de vet.

Historie er ikke mitt fagfelt, men jeg tar ikke synsing uten kilder seriøst.

Gjest saueøyer
Skrevet

De som er -interessert- og gidder finner det selv på nettet eller i bøker på biblioteket, det fins massevis av stoff.

Gjest saueøyer
Skrevet

Åja, du ville at jeg skulle legge fram bevis som ikke finnes? Eller historie som ikke er skrevat?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...