Gå til innhold

hvor kommer nordmenn fra?

flisa

Anbefalte innlegg

Hvem var her først - var det folk i Østfold eller kom de fra nord først - - "vi" eller samene? - hvor kommer samene fra -og er de samme folk som de i Finnland og Sverige?`Hva med kystsamene?

Jeg er nysgjerrig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• flisa

11

• MsSophie

4

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest saueøyer

Generelt og teoretisk enkelt kom de første nordmenn sørfra og bosatte seg langs kysten, trolig ca 8-10 000 år siden. vi tror de var Indoeuropeere.

De seneste funn er 10 200 år gamle i et grustak med brente bein fra dyr.

Massevis av funn av små boplasser mellom 8-10 000 år gamle nordpå. Folk streifet over enorme områder for fiske og fangst.

De første noenlunde sikre tegn til samer er ca 2000 år gamle i Norge.

Samene kom fra Uralfjella og Sibirkysten, vestover gjennom Finland og spredde seg nedover kysten vår. Dette vet vi utfra språket de snakker: finsk ugrisk, som kommer østfra og tilhører samme spåkgruppe som finsk.

Navn på innlandsfisk i samisk språk er finsk ugrisk, mens navn på havfisk er indoereuropeiske, noe som kan tyde på at det var folk i Norge langs kysten lenge før samene kom.

Funn opp gjennom tidsaldrene kan ikke stadfeste hvilket folk de stammer fra, og det er ikke funnet tegn til samer før for 2000 år siden.

Mange folkeslag har kommet og forsvunnet før samene kom hit.

Reindrift lærte samene da de kom til nordre Skandinavia av folk som da bodde der. Under svartedauen fikk de tilgang til nye områder som da folk døde fra, og samene fikk et oppsving langs kysten.

I gamle bygdebøker kan vi lese om samer, de var mest kjent for handel og mest omtalt for menneskehandel, dvs salg av barn fra nord i Sverige hvor det var dårlige tider. Den tidas adopsjonsbyråer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Hvis du er nysgjerrig OG vil ha seriøse svar, så bør du kanskje vurdere å finne svaret et annet sted.

Du kan umulig vente deg et seriøst svar fra tilfeldig personer på et forum som i tillegg kryr av halvrasister.

Les noen historiebøker, skriv en mail til en historieprofessor. Det er det nærmeste du kommer objektive svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt og teoretisk enkelt kom de første nordmenn sørfra og bosatte seg langs kysten, trolig ca 8-10 000 år siden. vi tror de var Indoeuropeere.

Massevis av funn av små boplasser mellom 8-10 000 år gamle nordpå. Folk streifet over enorme områder for fiske og fangst.

Samene kom fra Uralfjella og Sibirkysten, vestover gjennom Finland og spredde seg nedover kysten vår. Dette vet vi utfra språket de snakker: finsk ugrisk, som kommer østfra og tilhører samme spåkgruppe som finsk.

Navn på innlandsfisk i samisk språk er finsk ugrisk, mens navn på havfisk er indoereuropeiske, noe som kan tyde på at det var folk i Norge langs kysten lenge før samene kom.

Funn opp gjennom tidsaldrene kan ikke stadfeste hvilket folk de stammer fra, og det er ikke funnet tegn til samer før for 2000 år siden.

Reindrift lærte samene da de kom til nordre Skandinavia av folk som da bodde der. Under svartedauen fikk de tilgang til nye områder som da folk døde fra, og samene fikk et oppsving langs kysten.

I gamle bygdebøker kan vi lese om samer, de var mest kjent for handel og mest omtalt for menneskehandel, dvs salg av barn fra nord i Sverige hvor det var dårlige tider. Den tidas adopsjonsbyråer?

Takk for spennende innlegg. Jeg kjenenr en som har god greie på Østfolds historie -og han mener at vi er kulturens vugge i Europa. Skal sette meg bedre inn i det jeg .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nysgjerrig OG vil ha seriøse svar, så bør du kanskje vurdere å finne svaret et annet sted.

Du kan umulig vente deg et seriøst svar fra tilfeldig personer på et forum som i tillegg kryr av halvrasister.

Les noen historiebøker, skriv en mail til en historieprofessor. Det er det nærmeste du kommer objektive svar.

Du aner jo ikke om jeg også har andre forum jeg spør...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet stammer alle nordmenn (også samene) fra de villmennene som vandret over Nordsjøen på slutten av siste istid, også samene, så derfor forstår jeg ikke hvorfor samene kalles urfolk. De har jo ikke vært her lenger enn "oss andre" (så er det jo annerledes med indiandrne i USA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det KAN jo være en eller annen som vet noe her inne....? Jeg har selv flere ganger prøvd å finne svar på dette med forskjellen på hvor nordmenn og samer kommer fra, men jeg har ikke funnet noe i historebøker e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så samene kom altså til Norge etter de andre nordmennene forstår jeg...(?) Samene kunne vel uansett ikke komme til Norge nordfra før "nordmennene" kom sydfra-det var jo is, is og atter is deroppe...

Vet du om noen bøker internettsider som skriver mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spennende innlegg. Jeg kjenenr en som har god greie på Østfolds historie -og han mener at vi er kulturens vugge i Europa. Skal sette meg bedre inn i det jeg .-)

Østfolding du også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ughh"

Så samene kom altså til Norge etter de andre nordmennene forstår jeg...(?) Samene kunne vel uansett ikke komme til Norge nordfra før "nordmennene" kom sydfra-det var jo is, is og atter is deroppe...

Samene har aldri vært bofaste før etter 1900 da de ble tvunget til å være det. Derfor kan det virke som om de "kom først". Tullete måte å tenke på egentlig det der..."kom først liksom". Hmf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

En god og historisk korrekt fremstilling.

Utnevnelsen av samene som "urbefolkning" i norge må vel sies å være latterlig.

Tenke seg til,I sin iver etter politisk korrekthet hever man seg selv over alt som heter historiske og vitenskapelige fakta i den hensikt å rense samvittigheten for tidligere tiders synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfolding du også...?

Jeg bor i alle fall her - har bodd her siden 1966 _ men født og lærte å prate i Nord_trøndelag -så det er det som er mitt språk .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i alle fall her - har bodd her siden 1966 _ men født og lærte å prate i Nord_trøndelag -så det er det som er mitt språk .)

Hehe, mannen min er også østfoldisert tidligere nordtrønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest saueøyer

De kunne ikke komme øsfra på grunn av is og kulde før klimaet bedret seg. Isen styrte de tidlige mennesker. Isen utryddet nesten de tidligste. Det var/ble isfritt oppover kysten på grunn av golfstrømmen, og mye skalldyr som var næringsrike, lette å samle og tiberede ble samlet og spist, hele fjell av skall vitner om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest saueøyer

En historieprofessor er heller ikke så pålitelig, og politisk farget/korrekt/ukorrekt.

Alle norske -arkeologer- er enige om at det ikke finnes bevis for at et eneste folkeslag var først i Norge. Det fins heller ikke bevis for at det var samer i Norge før rundt år null. Det fins heller ikke bevis fra funn videre østover at de var der heller, før det.

Museet i Tromsø har klart å holde seg på matta, på grunn av alle arkeologene som jobber der, og internajonale ressurser som gransker materialet.

Samer er også nordmenn, samme som sjøsamene, de italienskættede, de engelske, de som kom over isen fra Danmark, alle sammen.

Hvodan du kan komme trekkende med uttrykket "halvrasister" er meg uforståelig.

Jeg kan tenke meg at du sikter til samenes krav om å være de første som ankom landet?

Den eneste påstand som blir framlagt er: "det gjenstår å bevise!"

Så lenge ingen har klart å bevise det, så blir det bare gjetninger og teorier.

At det er rasistisk å be noen, en eller annen å bevis at samene var her først er misbruk av uttrykket. Det er vitenskap: akeologi, og ikke rasisme.

Historien kan ikke bevise noe når den ikke er skrevet. Det er ikke skrevet noe om samer før år 890, de lærte reindrift av indoeuropeere og begynte med det ca 1550, den første samen kom til Oslo i 1852 i følge historien.

Altså: vi vet ingenting historisk om samer før 890, og ingenting arkelogisk om samene før år 0 ca.

Jeg har ikke lagt ut linker med vilje, da jeg ber alle som er intressert, å søke selv. Men les både arkelogiske bøker og historiebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest saueøyer

Med litt blaing tror jeg jeg kan skrive at sjøsamene er de første samene.

De som nå hevder å være samer, kom fra Sverige ca 1850 og var med å å gjøre reindrift til en næring. De ignorerer sjøsamene som lever av fiske og jakt mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt blaing tror jeg jeg kan skrive at sjøsamene er de første samene.

De som nå hevder å være samer, kom fra Sverige ca 1850 og var med å å gjøre reindrift til en næring. De ignorerer sjøsamene som lever av fiske og jakt mer eller mindre.

rare greier - for jeg er så livredd for at vi skal se på samene som amerikanerne så på indianerne - det ville vært for ille, og det vil ikke jeg "ha på meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest saueøyer

rare greier - for jeg er så livredd for at vi skal se på samene som amerikanerne så på indianerne - det ville vært for ille, og det vil ikke jeg "ha på meg".

Nei det skal vi ikke ha på oss, men å be arkeologene endre vitenskapen er umulig, de kommer til å stritte i mot med nebb og klør. Denne hæren av pedanter og deres millioner av dokumenter og forskning er en hard nøtt å knekke. :-)

Det noen gjorde på 70 tallet var å endre -definisjonen- av hva et urfolk er, og så kommer andre etter og visker ut ubeleilig -historie- som kan feie beina vekk under definisjonen. Til slutt tror mange at samene har vært her fra tidenes morgen.

Dessverre er det slik at alle nettsidene som er pro-samiske utelater historie som ikke tjener samesaken, slik har politikere og aktivister gjort i uminnelige tider. Sannheten er det første offer i en hver konflikt. Arkeologer er noen råskinn, og lar seg ikke pelle på nesa, alt skal stemme, og ALT skal være med, selv om det ikke passer politikerne. Akeologer har blitt neglisjert av samepolitkere så mange ganger at de begynte å hate hverandre. Mulig det har gått over nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin liten innføring som stemmer godt overens med det (lille) jeg har lest om saken. Du kan nok mye mer enn meg om dette.

Det jeg stusser litt på er det du skriver om at de første noenlunde sikre tegnene til samer er ca 2000 år gamle. Hva med disse helleristningene i Alta som fremstiller sjamaner med trommer? De er jo mye eldre enn som så. Er man ikke sikre på at det er sjamaner som fremstilles, eller er det andre grunner til at disse ikke regnes som bevis? Bare nysgjerrig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...