Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min far er hjertetransplantert i 98 og har det siste året hvert sterkt plaget av anemi. I dag ble han for fjerde gang iløpet av året innlagt akutt ved SØF med en blodprosent på 5g/100ml.Siste blodoverføring hadde han for 6 uker siden. (6 poser)Min bekymring er at han ikke har noen oppfølging ei heller en årsaksforklaring til anemien. Han får beskjed om å oppsøke lege når han føler seg uvel..Hva bør jeg foreta meg?, alle råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184098-hjertetransplantert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til jm05.

Jeg vil tro at de leger som er ansvarlige for din far har en fundert mening om årsaken til anemitendensen, hva enten den er forårsaket av medikamenter, dårlig fungerende benmarg, blødning, øket blod-destruksjon, etc. Hvis han får blodmangel ned til 5 g% er det litt av en påkjenning for hans nye hjerte, idet pumpen da må arbeide vesentlig mer enn normalt for å forsørge kroppen med det nødvendige surstoff.

Det virker litt merkelig at han ikke kontrolleres på annen måte enn å ta blodprøver når han begynner å føle seg dårlig. Jeg foreslår at dere tar dette opp med ansvarlig sykehusavdeling, evt. først i brevs form, slik at de aktuelle leger kan ta standpunkt før dere møtes til en konsultasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184098-hjertetransplantert/#findComment-1254573
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...