dog1365380703 Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hei NHD Bare hvis du har tid så håper jeg det er greit jeg stiller deg noen spørsmål? 1. Må leger/psykologer og andre foreksempel attføringsledere selv gå igjennom en form for psykologisk test før disse begynner å praktisere? 2. Vet du om det arbeides noe for å få et bedre sammarbeid mellom instanser som omfatter pasienter? Jeg tenker da på mellom trygdekontor, Aetat, sosialkontor etc. (jeg vet at lege/psykriater/psykologer har sammarbeid med aetat og trygdekontor). 3. Hadde det ikke vært i alles beste med et system som avlaster pasientens mest mulig så denne kan konsentrere seg mest og best på å bli frisk? Uten å bli ping-pong ball i systemet? 4. Jeg opplever for meg selv at når jeg er til lege/terapist at jeg må må si mest mulig på kortest mulig tid. Også en redsel for at disse kanskje ikke vet hvor dypt et problem kan sitte selv om man ikke utvendig ser noe spesielt syk ut. Har dere en egen teknikk dere bruker eller er hvert ord fra pasienten(under tidspress i en lege/terapist "time") avgjørende? Ikke allepasienter er like flink å sette ord på problemene vet du... På forhånd tusen takk :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 1. Nei, ikke psykologisk test, men en må få godkjent praksis. 2. Ja, blant annet via Individuell plan. Dessuten arbeides det for samlokalisering av trydgekontor, sosialkontor og a-etat. 3. Nei. De fleste bør ansvarliggjøres, ikke avlastes. 4. Det er noe av hensikten med fastlegeordningen at legen skal kjenne pasienten slik at en slipper å begynne på nytt hver gang. Dermed trenger en ikke skynde seg for å få fortalt hele sin livshistorie hver gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1252432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dog1365380703 Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 1. Nei, ikke psykologisk test, men en må få godkjent praksis. 2. Ja, blant annet via Individuell plan. Dessuten arbeides det for samlokalisering av trydgekontor, sosialkontor og a-etat. 3. Nei. De fleste bør ansvarliggjøres, ikke avlastes. 4. Det er noe av hensikten med fastlegeordningen at legen skal kjenne pasienten slik at en slipper å begynne på nytt hver gang. Dermed trenger en ikke skynde seg for å få fortalt hele sin livshistorie hver gang. Tusen takk for svarene. Men jeg vil gjerne presisere litt nermere hva jeg mente med spørsmål 3 ang. avlastning. Står det ikke litt i kontrast med at man er ufør/sykemelt 100% (psykologisk) at man ofte må kjempe for å få det man har rett på i et svært ofte rotete system? Er jo ofte nettopp DET som er det vanskelige for mange psykiske pasienter. Noen gir jo til og med opp... I følge undersøkelser vet jo bare 6 av 10 normenn hvilke rettigheter de har. Av erfaring virker det slik på de stedene man må gå for å FÅ sine rettigheter også. Takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1252769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Tusen takk for svarene. Men jeg vil gjerne presisere litt nermere hva jeg mente med spørsmål 3 ang. avlastning. Står det ikke litt i kontrast med at man er ufør/sykemelt 100% (psykologisk) at man ofte må kjempe for å få det man har rett på i et svært ofte rotete system? Er jo ofte nettopp DET som er det vanskelige for mange psykiske pasienter. Noen gir jo til og med opp... I følge undersøkelser vet jo bare 6 av 10 normenn hvilke rettigheter de har. Av erfaring virker det slik på de stedene man må gå for å FÅ sine rettigheter også. Takk Noen ganger kan det virke paradoksalt hvor mye energi enkelte kan legge i å kjempe for sine rettigheter i stedenfor å bruke noe av den energien i en jobb. Men har man først falt ut av arbeidslivet er man jo selvfølgelig ikke alltid så attraktiv for nye arbeidsgivere, så det er dessverre ikke så lett å komme seg inn i arbeidslivet igjen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1253250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dog1365380703 Skrevet 12. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2005 Noen ganger kan det virke paradoksalt hvor mye energi enkelte kan legge i å kjempe for sine rettigheter i stedenfor å bruke noe av den energien i en jobb. Men har man først falt ut av arbeidslivet er man jo selvfølgelig ikke alltid så attraktiv for nye arbeidsgivere, så det er dessverre ikke så lett å komme seg inn i arbeidslivet igjen, Så du mener hvis man er "sterk nok" til å kjempe for rettighetene sine så er man også sterk nok til å gå i jobb? Det virker jo slik. "Er man misbrukt og ødelagt som barn så må man ta det med et smil, ikke komme å fortelle noen at man har blitt sliten av senskadene av dette" Det er pasientens ansvar å bli frisk. Så jeg må spørre meg selv. Hvorfor har vi da leger etc.? Dette gjelder ikke bare psykisk men fysisk også. At helsevesen, trygdevesen, etc. ikke tar ansvar for hva de gjør eller sier og du står der uten penger til medisin er SELVFØLGELIG pasientens ansvar. At folk må gå i smertehelvete fordi legen sier det er ikke noe selv om det viser seg svært ofte at det er meget alvorlig er vel pasientens ansvar også... De sier "det er bare å skifte fastlege" men når man ringer nekter de å sette deg opp på en liste. Jeg må bare se på at den jeg har kjær lider av smerte og betennelse fordi legen har bestemt at "det er ikke noe" Har fastlegene rønkensyn? Hadde de vært så likegyldig i hennes land hadde de vært heldig om de "bare" ble hudflettet FYSISK. Jeg er lei av å godta. Og jeg er lei av at folk godtar ALT. Hadde de økt skattene til 90% hadde folk likevel godtatt. Jeg har vært i et land hvor folk over noen år måtte betale 97% i skatt...Men der drepte de både president og de korupte abeids giverene til slutt. Vi er så fordømt flink å sende penger og leger og hjelp ut av landet for å hjelpe andre at selv de som imigrerer til norge reagerer på det. Men når det kommer til våre egne, så er det bare snakk om press og dårlig økonomi. KUN snakk om å få folk ut i arbeid og dette er ikke for å hjelpe oss opp men for at staten kan få inn enda mere penger!!! Hele regjeringen samt "hjelpeapperatet" er en eneste korupt stor MAFIA!!! Hva ******* går skattepengene til egentlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1254837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snoopy83 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Så du mener hvis man er "sterk nok" til å kjempe for rettighetene sine så er man også sterk nok til å gå i jobb? Det virker jo slik. "Er man misbrukt og ødelagt som barn så må man ta det med et smil, ikke komme å fortelle noen at man har blitt sliten av senskadene av dette" Det er pasientens ansvar å bli frisk. Så jeg må spørre meg selv. Hvorfor har vi da leger etc.? Dette gjelder ikke bare psykisk men fysisk også. At helsevesen, trygdevesen, etc. ikke tar ansvar for hva de gjør eller sier og du står der uten penger til medisin er SELVFØLGELIG pasientens ansvar. At folk må gå i smertehelvete fordi legen sier det er ikke noe selv om det viser seg svært ofte at det er meget alvorlig er vel pasientens ansvar også... De sier "det er bare å skifte fastlege" men når man ringer nekter de å sette deg opp på en liste. Jeg må bare se på at den jeg har kjær lider av smerte og betennelse fordi legen har bestemt at "det er ikke noe" Har fastlegene rønkensyn? Hadde de vært så likegyldig i hennes land hadde de vært heldig om de "bare" ble hudflettet FYSISK. Jeg er lei av å godta. Og jeg er lei av at folk godtar ALT. Hadde de økt skattene til 90% hadde folk likevel godtatt. Jeg har vært i et land hvor folk over noen år måtte betale 97% i skatt...Men der drepte de både president og de korupte abeids giverene til slutt. Vi er så fordømt flink å sende penger og leger og hjelp ut av landet for å hjelpe andre at selv de som imigrerer til norge reagerer på det. Men når det kommer til våre egne, så er det bare snakk om press og dårlig økonomi. KUN snakk om å få folk ut i arbeid og dette er ikke for å hjelpe oss opp men for at staten kan få inn enda mere penger!!! Hele regjeringen samt "hjelpeapperatet" er en eneste korupt stor MAFIA!!! Hva ******* går skattepengene til egentlig? Må bare minne deg på at det er mulig du og noen andre bare er meget uheldige... Om det er snakk om trygdepenger så vet jeg i alle fall at det utbetales av kommunene selv, og det betyr at det kan være store forskjeller fra kommune til kommune, avhengig av økonomi og politiske forhold. Så man kan ikke snakke om "et Norge" i denne sammenheng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1254870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dog1365380703 Skrevet 12. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2005 Må bare minne deg på at det er mulig du og noen andre bare er meget uheldige... Om det er snakk om trygdepenger så vet jeg i alle fall at det utbetales av kommunene selv, og det betyr at det kan være store forskjeller fra kommune til kommune, avhengig av økonomi og politiske forhold. Så man kan ikke snakke om "et Norge" i denne sammenheng. Man er samme skattebetaler og man kan ha samme behov uansett hvor man bor i landet så at det er forkjellig fra kommune til kommune er ikke et godt nok argument for å gjøre forkjell på folk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1254878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snoopy83 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Man er samme skattebetaler og man kan ha samme behov uansett hvor man bor i landet så at det er forkjellig fra kommune til kommune er ikke et godt nok argument for å gjøre forkjell på folk. Nei, det betales faktisk ikke så mye skatt til økonomisk dårlig stilte kommuner som de som er godt stilte. Det sier seg jo selv. Og da er det bare naturlig at det blir mindre penger til sosiale behov. Tabellen for f.eks. uføretrygd er jo lik over landet, men pga bla kommunenes individuelle økonomi er det i dag store forskjeller til krav for å få uføretrygd. Er det rettferdig? Nei, ikke særlig. Men så kan en tenke som så at de fattige kommunene gir jo også mye dårligere skoletilbud. Dårligere veier. Kanskje de ikke har rent nok vann engang, det er faktisk mange vannleveranser i dag som ikke kvalifiserer til EU-standardene. Dårlig kommunal økonomi går jo utover alle borgerne, ikke bare taperne. Men det var bare en måte å se det på; jeg syns egentlig ikke det burde gjøres forskjeller her. Det var egentlig det du sa om Norge som helhet jeg reagerte på, for det blir feil å se det på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1254880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Så du mener hvis man er "sterk nok" til å kjempe for rettighetene sine så er man også sterk nok til å gå i jobb? Det virker jo slik. "Er man misbrukt og ødelagt som barn så må man ta det med et smil, ikke komme å fortelle noen at man har blitt sliten av senskadene av dette" Det er pasientens ansvar å bli frisk. Så jeg må spørre meg selv. Hvorfor har vi da leger etc.? Dette gjelder ikke bare psykisk men fysisk også. At helsevesen, trygdevesen, etc. ikke tar ansvar for hva de gjør eller sier og du står der uten penger til medisin er SELVFØLGELIG pasientens ansvar. At folk må gå i smertehelvete fordi legen sier det er ikke noe selv om det viser seg svært ofte at det er meget alvorlig er vel pasientens ansvar også... De sier "det er bare å skifte fastlege" men når man ringer nekter de å sette deg opp på en liste. Jeg må bare se på at den jeg har kjær lider av smerte og betennelse fordi legen har bestemt at "det er ikke noe" Har fastlegene rønkensyn? Hadde de vært så likegyldig i hennes land hadde de vært heldig om de "bare" ble hudflettet FYSISK. Jeg er lei av å godta. Og jeg er lei av at folk godtar ALT. Hadde de økt skattene til 90% hadde folk likevel godtatt. Jeg har vært i et land hvor folk over noen år måtte betale 97% i skatt...Men der drepte de både president og de korupte abeids giverene til slutt. Vi er så fordømt flink å sende penger og leger og hjelp ut av landet for å hjelpe andre at selv de som imigrerer til norge reagerer på det. Men når det kommer til våre egne, så er det bare snakk om press og dårlig økonomi. KUN snakk om å få folk ut i arbeid og dette er ikke for å hjelpe oss opp men for at staten kan få inn enda mere penger!!! Hele regjeringen samt "hjelpeapperatet" er en eneste korupt stor MAFIA!!! Hva ******* går skattepengene til egentlig? Jeg tror de fleste har det bedre i jobb enten heltid eller deltid. Å være utenfor yrkeslivet har mange negative sidevirkninger - ikke bare det rent økonmiske. Jeg mener ikke at vi har et perfekt helsevesen eller trygdesystem, og fra tid til annen foretas både feilbehandling og utallige feilvurderinger. Allikevel har jeg tro på at man kommer lengst med å lete etter de muligheter som finnes, og jeg tror det er bedre å lete etter muligheter for aktivitet og yrkestilknytning enn å finne alle de feilene som systemet har. Forestillingen om at man kan hvile seg frisk fra psykiske lidelser er ofte vanskelig å bli kvitt. Det samme gjelder for mange av muskel og skjelettlidelsene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1254886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dog1365380703 Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Nei, det betales faktisk ikke så mye skatt til økonomisk dårlig stilte kommuner som de som er godt stilte. Det sier seg jo selv. Og da er det bare naturlig at det blir mindre penger til sosiale behov. Tabellen for f.eks. uføretrygd er jo lik over landet, men pga bla kommunenes individuelle økonomi er det i dag store forskjeller til krav for å få uføretrygd. Er det rettferdig? Nei, ikke særlig. Men så kan en tenke som så at de fattige kommunene gir jo også mye dårligere skoletilbud. Dårligere veier. Kanskje de ikke har rent nok vann engang, det er faktisk mange vannleveranser i dag som ikke kvalifiserer til EU-standardene. Dårlig kommunal økonomi går jo utover alle borgerne, ikke bare taperne. Men det var bare en måte å se det på; jeg syns egentlig ikke det burde gjøres forskjeller her. Det var egentlig det du sa om Norge som helhet jeg reagerte på, for det blir feil å se det på den måten. Her er det mer snakk om menneskelige rettigheter. Ville jo være dumt om hele norges befolkning skulle måtte bo i samme by for å ha samme rettigheter og ha råd til å være syk. Politikerene har et ansvar. Ikke bare i enkelte byer men i hele landet. Jeg er norsk og jeg har norske rettigheter eller? Hvis ikke må jo de lage et skriv til folket om hvilken rettigheter de har i de forkjellige byer. Det som irriterer meg mest er hvis jeg går ut i en vanlig jobb vil jeg få sparken hvis jeg tabber meg ut. Mens i de offentlige får de beholde jobbene om det aldri så mye går ut over helsen til folk. Syntes du det er riktig at en politiker som har jobbet i bare 5 år skal sitte med 30 000 i måneden mens en som har jobbet i 20 år skal være avhenging av sosialhjelp hvis begge skulle bli ufør? Vet du hva det vil si å være gift og ikke bo hjemme og ha 40 kr timen i dagpenger å leve av? Alt du har greid å spare opp går rett i dass? Prøv det og kom igjen å se om du er stolt av å leve verre enn i land som i norges øyne kalles uland. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1254889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dog1365380703 Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Jeg tror de fleste har det bedre i jobb enten heltid eller deltid. Å være utenfor yrkeslivet har mange negative sidevirkninger - ikke bare det rent økonmiske. Jeg mener ikke at vi har et perfekt helsevesen eller trygdesystem, og fra tid til annen foretas både feilbehandling og utallige feilvurderinger. Allikevel har jeg tro på at man kommer lengst med å lete etter de muligheter som finnes, og jeg tror det er bedre å lete etter muligheter for aktivitet og yrkestilknytning enn å finne alle de feilene som systemet har. Forestillingen om at man kan hvile seg frisk fra psykiske lidelser er ofte vanskelig å bli kvitt. Det samme gjelder for mange av muskel og skjelettlidelsene. Ingenting er bedre enn å kunne fungere normalt og kunne gå i jobb. Men fortiden...tro meg, jeg slipper å (desverre) "leite" etter feil i systemet. Var det bare SÅ vel. Jeg mener man må kunne få en sjangse til å kunne konsentrere seg om behandlingen og det å bli frisk uten å måtte få tusen andre bekymringer i tillegg bare fordi det skal ende med økonomisk ruin. Skulle ikke sagt noe om jeg eide noe jeg kunne selge. Vi har resurser her i landet. Når land som er mangedoblet fattigere har et bedre tilbud. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1254890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snoopy83 Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Her er det mer snakk om menneskelige rettigheter. Ville jo være dumt om hele norges befolkning skulle måtte bo i samme by for å ha samme rettigheter og ha råd til å være syk. Politikerene har et ansvar. Ikke bare i enkelte byer men i hele landet. Jeg er norsk og jeg har norske rettigheter eller? Hvis ikke må jo de lage et skriv til folket om hvilken rettigheter de har i de forkjellige byer. Det som irriterer meg mest er hvis jeg går ut i en vanlig jobb vil jeg få sparken hvis jeg tabber meg ut. Mens i de offentlige får de beholde jobbene om det aldri så mye går ut over helsen til folk. Syntes du det er riktig at en politiker som har jobbet i bare 5 år skal sitte med 30 000 i måneden mens en som har jobbet i 20 år skal være avhenging av sosialhjelp hvis begge skulle bli ufør? Vet du hva det vil si å være gift og ikke bo hjemme og ha 40 kr timen i dagpenger å leve av? Alt du har greid å spare opp går rett i dass? Prøv det og kom igjen å se om du er stolt av å leve verre enn i land som i norges øyne kalles uland. Jo, jeg syns det er urettferdig at det i det hele tatt eksisterer økonomiske forskjeller jeg. Men selv om det ville være rettferdig å utjevne alle forskjeller, ville det ikke være særlig klokt. Noe kunne man dog gjøre noe med... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1254891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Ingenting er bedre enn å kunne fungere normalt og kunne gå i jobb. Men fortiden...tro meg, jeg slipper å (desverre) "leite" etter feil i systemet. Var det bare SÅ vel. Jeg mener man må kunne få en sjangse til å kunne konsentrere seg om behandlingen og det å bli frisk uten å måtte få tusen andre bekymringer i tillegg bare fordi det skal ende med økonomisk ruin. Skulle ikke sagt noe om jeg eide noe jeg kunne selge. Vi har resurser her i landet. Når land som er mangedoblet fattigere har et bedre tilbud. Men vi har ordninger som gir de aller fleste sykemeldte en mulighet til å klare seg økonomisk inntil videre. Sykepenger - rehabiliteringspenger - sosialstønad for sykemeldte uten andre rettigheter osv. osv. Etter at sykepengerettighetene er brukt opp, vil økonomien bli dårligere for de fleste - men er vel feil å si at syke mennesker ikke gis en mulighet til å konsentrere seg om behandling en periode? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1255069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Må bare minne deg på at det er mulig du og noen andre bare er meget uheldige... Om det er snakk om trygdepenger så vet jeg i alle fall at det utbetales av kommunene selv, og det betyr at det kan være store forskjeller fra kommune til kommune, avhengig av økonomi og politiske forhold. Så man kan ikke snakke om "et Norge" i denne sammenheng. Rettigheter i forhold til folketrygden er ikke bestemt av kommunale forhold. Det er nedfelt i loven hva den enkelte har krav på, og utbetalingene belastes ikke kommunale budsjetter. Størrelsen på sosialstønad fastsettes derimot etter mer lokale bestemmelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1255077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dog1365380703 Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Men vi har ordninger som gir de aller fleste sykemeldte en mulighet til å klare seg økonomisk inntil videre. Sykepenger - rehabiliteringspenger - sosialstønad for sykemeldte uten andre rettigheter osv. osv. Etter at sykepengerettighetene er brukt opp, vil økonomien bli dårligere for de fleste - men er vel feil å si at syke mennesker ikke gis en mulighet til å konsentrere seg om behandling en periode? Det er nok feil å si ja. Og beklager hvis jeg har formulert meg slik. Men for MANGE er nok den økonomiske situasjonen for vanskelig. Og da mener jeg det burde gå an å få om ikke så mye penger som man hadde selvfølgelig. Men en økonomisk TRYGGHET så man slipper å engste seg for hva som skjer neste måned hele tiden. Ikke måtte søke i kreta og pleta HVER jevla måned og måtte gå i uvisshet hele tiden. Det tar unødvendig mye krefter. Jeg har vært gjeldslave en gang og vil MYE heller dø enn å bli det igjen. Overgrepene mot meg som barn blir liten i forhold til det. Får man ikke pengene/stødnaden man har krav på tidsnok p.g.a. rot i systemet kan jeg love deg en ting. Det er ingeting som er så dyrt som å være fattig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184100-nhd-bare-hvis-du-har-tid/#findComment-1257753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.