Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bananarama

Jeg har så enormt med luft i magen... det er til tider svært smertefullt, og ikke minst pinlig siden det stadig må slippes ut... Lurer nå på om noe av det jeg spiser kan være årsaken. Her er det jeg spiser på en gjennomsnittlig hverdag:

5-6 brødskiver (vanlig brød fra Rimi eller "surdeigsbrød".)

2-3 bananer

Litt cornflakes/havregryn med skummet melk

Middag som pasta, kylling eller fisk, med ris/poteter og salat. Ofte litt krydder i, chili eller "vanlig" grillkrydder.

Til maten drikker jeg bare vann.

Jeg er ikke spesielt stresset i hverdagen, og trener 2-3 x i uka. Gir noe av dette mistanke om gassdannelse utenom det vanlige? Jeg slipper luft flere ganger i timen, og magen er som et nyspent trommeskinn... :o(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18456-kan-dette-gi-luft-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Bananarama

Det er et vanlig problem med luft i magen. Kostholdet du beskriver er forholdsvis, men ikke uvanlig fiberrikt (hovedkilder; banan, havregryn, brød, salat). Det kan være at du reagerer på noe av dette. I tilfelle vil du få det bedre om du bytter ut noen av disse matvarene med andre som gir mindre luft. F.eks gir kokte grønnsaker mindre luft enn rå. Matvarer som lett gir luft i magen er løk/hvitløk, bønner, kål/salat, erter, asparges, mais, brokkoli, eple/eplejuice. Grove kornprodukter, kim og kli.

Kullsyreholdig drikke, produkter med det kunstige søtstoffet sorbitol og tyggegummi gir også lett luft i magen. Noen reagerer på søte melkeprodukter (vanlig melk og brunost), men dette er som regel noe man raskt responderer på hvis inntaket reduseres - test ut! Det er ikke nødvendig å reduserer inntaket av hvite oster.

Det kan også være at du svelger luft når du spiser/drikker. Sett av nok tid til måltidene og tygg maten godt, med lukket munn! Regelmessige måltider hver dag, og gjerne flere måltider der du spiser mindre mengder mat til hvert, framfor sjeldne og store måltider. Unngå småspising mellom måltidene for å se om det kan ha en effekt.

Prøv deg fram og forsøk å finne ut hva som er aktuelt for din del. Det er individuell variasjon. Bruk de nevnte matvarer så sant du ikke føler at du blir bedre ved å kutte dem ut. Disse er med å gi et næringsrikt kosthold, og det beste er om du kan beholde flest mulig av dem. Gå litt systematisk til verks og notere for deg selv hva som skjer hvis du f.eks fjerner løken fra salaten eller reduserer inntaket av banan, ellers er det lett å miste oversikten.

Dersom kostendringer ikke har effekt og problemet vedvarer (spesielt i kombinasjon med andre magetarmsymptomer som f.eks diare/endret avføring eller magesmerter), bør du diskutere problemet med lege slik at man kan vurdere om det er sykdom/ allergi/intoleranse som er årsak til dine luftplager. Se ellers temasiden for luft i magen.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...