Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn på 6 år som er utrolig kresen.Han liker av middagsmat følgende:pølser,pizza(bare med skinke og ost),spaghetti(uten kjøttdeig)og tomatsuppe.Som du skjønner kan han ikke få dette til middag hver dag,da det blir liten variasjon i kosten.Det ender som regel med at jeg gir han grovt brød med pålegg,han er ikke kresen når det gjelder pålegg,spiser både div. ost,smøreoster,pølsepålegg,leverpostei og annet.Men middagen er et tragisk emne.Kan jeg som mor få han til å endre matvanene sine,og hvordan?Har prøvd å la ham gå sulten fordi han ikke ville spise opp maten sin,og tenkte han kom til å spise den om ham gikk sulten noen timer.Men den gikk ikke,nei.Helsesøster sa ved 4 års kontroll at jeg bare kunne fortsette å gi han brødmåltid.Jeg synes dette blir veldig ensformig,kun brød til alle måltider(frokost,lunsj,middag,kvelds).Han drikker melk og spiser yoghurt og frukt.Gir hamn også Sanasol.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18497-kosthold-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei mammas

Det er viktig at sønnen din kompenserer for få middagsalternativer ved å spise brødmat med variert pålegg. Mange barn er kresne i matveien, noen er middagsglade andre brødspisere. Dersom barnet ditt vokser bra er det et tegn på at han får i seg nok mat. Han kan godt fortsette med Sanasol, selv om det er en fordel å bytte denne med tran (5ml) (evt halvparten av hver) da inntaket av fisk tilsynelatende er lavt (?). Matvaner kan endres hele livet. Det er viktig at 6-åringen får tilbud om å smake på ny mat, men ikke presses til å spise mat som han ikke vil ha. Unngå "bjørnetjenesten" det kan være å alltid gi det han aller helst vil ha, grensesetting er viktig også mhp mat/måltider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18497-kosthold-hos-barn/#findComment-82997
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...