Gå til innhold

Mens-stopp -


Christina

Anbefalte innlegg

Heisann!!

Etter diverse oppslag i VG, Dagbladet og forsåvidt også her (tror jeg) - har jeg fått forståelsen av at med en spesiell type piller - kan man få en "mensløs hverdag"... monofasiske piller, eller hva det nå enn heter...

Jeg må bare innrømme at jeg er litt skeptisk - det ligger liksom i "vår natur" at vi skal være sure og grinete og vi skal få mensen sånn en gang i måneden.

Jeg vil veldig gjerne høre fra noen av dere der ute som har erfaring med mensstopp - ikke bare utsetting en uke eller to, men fullstendig stopp?!? Hvilke bivirkninger finnes det etc.??

Til lege:

Jeg vil gjerne også vite erfaringer med dine pasienter som har prøvd dette - og om de er fornøyd/misfornøyd?!?

Finnes det faktisk INGEN bivirkninger og INGEN baksider ved å avslutte mensen?

Det er ikke det at jeg har store problemer med den, men jeg må jo bare innrømme at det hadde absolutt vært ganske fint og sluppet den til tider.... Kan alle få slike piller, eller er det bare de med store smerter - de over/under en viss alder e.l.???

Hvis det er behov for å vite det, så er jeg 20 år og har gått på p-pille (synfase) i litt over et år.

Forresten... Med synfase - jeg har forstått det slik at jeg kan utsette mensen ved å gjøre som vanlig, bortsett fra at jeg skal fortsette på de hvite pillene midt på brettet - istedenfor å gå over på de blå. Nå har det kommet noe "plutselig" som gjør at jeg gjerne vil utsette mensen noe, men jeg har allerede begynt på de blå?! Er det unødvendig for meg å begynne på nytt brett igjen for å utsette mensen, siden den da kommer allikevel - eller hvordan er det??

TUSEN TAKK for svar! Både fra dere med erfaringer/meninger og Dr. Moen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette H Moen, gynekolog

Det er en helt feil oppfating at kvinnen skal ha menstruasjon hver måned! Naturen har bestemt henne til ikke å ha menstruasjoner (eller meget få). Hun skal være gravid, amme så mye at mensen blir borte til neste graviditet med fødsel etter ca 2 år osv., til hun kommer til overgangsalderen.

Ved bruk av p-piller (monofasisk type med samme hormon i alle tabletter) tar man bare pillen i alle fire uker i stedet for i tre uker med og en uke uten. Noen av mine pasienter har brukt det i åresvis, f.eks., fordi de har så rikelige menstruasjoner eller smerter at de bør unngå menstruasjon. Det samme skjer ved bruk av p-sprøyte, at mensen stopper opp (etter noen måneder). Hvis man tåler pillen er det ikke baksider, tvert om fordeler. Det behandler og muligens forebygger sykdommen endometriose, hvis kvinnen ikke har blødning i det hele tatt. Generelt for p-pille: den reduserer risiko for kreft i eggstokkene og i livmorhulen, reduserer risiko for blodmangel og reduserer risiko for underlivsinfeksjon. Noen kvinner kan muligens få litt småblødning med kontinuerlig p-pille, men da går det an å holde en ukes pause og få mensen tilbake.

Jeg mener ikke det er grunn til å være restriktiv med hensyn til 'blødningsfri' p-pille bruk. Man kan jo evt bare be om en monofasisk pille ( Marvelon, Microgynon, Follimin) uten å behøve å fortelle legen hvordan man tar den!

Fordelen ved å være blødningsfri med p-pille fremfor med p-sprøyte er at eggløsning kommer fortere tilbake og dermed mulighet for graviditet. Ellers er virkningen den samme, slimhinnen i livmoren får ikke mulighet for å utvikle seg og derfor kommer det ikke blødning.

Synfase er ikke monofasisk og derfor ikke så velegnet til å endre på syklus og slett ikke til å bli blødningsfri. Skal man utsette mensen når man er kommet på de blå, kan man fortsette med blå tabletter utover de siste fem, eller sikrere er det å fortsette med hvite etter de fem blå.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt feil oppfating at kvinnen skal ha menstruasjon hver måned! Naturen har bestemt henne til ikke å ha menstruasjoner (eller meget få). Hun skal være gravid, amme så mye at mensen blir borte til neste graviditet med fødsel etter ca 2 år osv., til hun kommer til overgangsalderen.

Ved bruk av p-piller (monofasisk type med samme hormon i alle tabletter) tar man bare pillen i alle fire uker i stedet for i tre uker med og en uke uten. Noen av mine pasienter har brukt det i åresvis, f.eks., fordi de har så rikelige menstruasjoner eller smerter at de bør unngå menstruasjon. Det samme skjer ved bruk av p-sprøyte, at mensen stopper opp (etter noen måneder). Hvis man tåler pillen er det ikke baksider, tvert om fordeler. Det behandler og muligens forebygger sykdommen endometriose, hvis kvinnen ikke har blødning i det hele tatt. Generelt for p-pille: den reduserer risiko for kreft i eggstokkene og i livmorhulen, reduserer risiko for blodmangel og reduserer risiko for underlivsinfeksjon. Noen kvinner kan muligens få litt småblødning med kontinuerlig p-pille, men da går det an å holde en ukes pause og få mensen tilbake.

Jeg mener ikke det er grunn til å være restriktiv med hensyn til 'blødningsfri' p-pille bruk. Man kan jo evt bare be om en monofasisk pille ( Marvelon, Microgynon, Follimin) uten å behøve å fortelle legen hvordan man tar den!

Fordelen ved å være blødningsfri med p-pille fremfor med p-sprøyte er at eggløsning kommer fortere tilbake og dermed mulighet for graviditet. Ellers er virkningen den samme, slimhinnen i livmoren får ikke mulighet for å utvikle seg og derfor kommer det ikke blødning.

Synfase er ikke monofasisk og derfor ikke så velegnet til å endre på syklus og slett ikke til å bli blødningsfri. Skal man utsette mensen når man er kommet på de blå, kan man fortsette med blå tabletter utover de siste fem, eller sikrere er det å fortsette med hvite etter de fem blå.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Hei, og tusen takk! Det gav meg svar på de aller fleste av mine spørsmål - og jeg vil absolutt prøve å få tak i monofasiske piller.. Om ikke annet så kan jeg jo iallfall prøve en liten stund.

Jeg har egentlig bare et lite spørsmål til. Jeg har bare en gang vært hos gynekolog, og det gikk forsåvidt veldig fint. Det er bare det at det er over et år siden (1 år og ... 4 mnd. e.l.). Sånn jeg har skjønt det, bør man gå like ofte til gynekolog som til tannlegen.. dvs. en gang i året - bare sånn for å være sikker. Men.. jeg har flyttet hjemmefra for å studere, og jeg kan derfor ikke få kontakt med en gynekolog "hjemme". Vet du om noen som er flinke i Oslo?

Tusen takk, nok en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har nå gått *mensfri* i flere måneder, inntil nylig hvor jeg fikk noen blødninger, stoppet opp en uke med piller, "rensket opp" og fortsatte igjen. Synes det har fungert kjempegreit, jeg! Savner ikke mensen i det hele tatt!! hehe! Deilig!

J

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har nå gått *mensfri* i flere måneder, inntil nylig hvor jeg fikk noen blødninger, stoppet opp en uke med piller, "rensket opp" og fortsatte igjen. Synes det har fungert kjempegreit, jeg! Savner ikke mensen i det hele tatt!! hehe! Deilig!

J

Hilsen

Kan jeg spørre hva slags p-piller du bruker? Har du merket noen bivirkninger av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva slags p-piller du bruker? Har du merket noen bivirkninger av noe slag?

Hei!

Klart du kan spørre om det :o)

Jeg bruker Microgynon, og har brukt denne en stund også før jeg begynte å "kutte ut" mensen. Tror ikke jeg har hatt noen andre bivirkninger enn de jeg hadde før det. Jeg merker litt ømhet i brystene de dagene rett før brettet er ferdig, slik jeg pleide før jeg fikk mensen. (Hvorfor det skjer når jeg har gått i ett på piller, vet ikke jeg.. det kan jo være tilfeldig) Kanskje det også varer litt lengre enn før, men det er på ingen måte ubehagelig!!

Så, hvis det framover ikke viser seg flere bivirkninger enn dette, og det ikke kommer fram at det er farlig eller noe, så kommer jeg til å fortsette med dette! Jeg har nok fått litt spørrende blikk av kjæreste og venninner når jeg har fortalt dette, men jeg velger å tro på legene som sier det er ufarlig!!

J

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mette Moen, gynekolog

Hei, og tusen takk! Det gav meg svar på de aller fleste av mine spørsmål - og jeg vil absolutt prøve å få tak i monofasiske piller.. Om ikke annet så kan jeg jo iallfall prøve en liten stund.

Jeg har egentlig bare et lite spørsmål til. Jeg har bare en gang vært hos gynekolog, og det gikk forsåvidt veldig fint. Det er bare det at det er over et år siden (1 år og ... 4 mnd. e.l.). Sånn jeg har skjønt det, bør man gå like ofte til gynekolog som til tannlegen.. dvs. en gang i året - bare sånn for å være sikker. Men.. jeg har flyttet hjemmefra for å studere, og jeg kan derfor ikke få kontakt med en gynekolog "hjemme". Vet du om noen som er flinke i Oslo?

Tusen takk, nok en gang!

Du behøver vel ikke gå til gynekolog for en vanlig underlivskontroll. Gå til vanlig lege. Jeg kan ikke opplyse navn på leger på internett, spør andre om råd. Jeg kjenner ikke din alder, så les vedlegg.

Gynekologisk undersøkelse

Grunnen til å utføre gynekologisk undersøkelse hos unge kvinner er først og fremst for å avsløre chlamydia. Det er først aktuelt når man har begynt å ha samleie. Celleprøve fra livmorhalsen tar man fra 25 års alderen hvert 3.år. Ellers foretas undersøkelse ved unormale forhold som utflod eller uregelmessige blødninger eller smerter.

Ved undersøkelsen føres et slankt instrument (et spekel) inn i skjeden og legen ser på livmorhalsen og tar evt., prøver. Så fører legen inn to fingre i skjeden og legger den andre hånden på magen og undersøker på denne måte livmoren og eggstokkene. Eggstokkene kan være litt ømme, ellers er undersøkelsen normalt ikke smertefull.

Det kan være vanskelig å undersøke en kvinne som ikke har hatt samleie, og man får som regel veldig lite ut av en slik undersøkelse. Er det for å få p-piller, synes jeg at det er helt unødvendig.

Har hun symptomer er det noe annet, da kan man meget forsiktig undersøke, f.eks. med en finger i skjeden og en i endetarmen

Det betyr ikke noe om kvinnen har blødning, med mindre hun skal ha tatt en celleprøve.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...