Gjest alias Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Hei! Jeg tror jeg nå endelig er kvitt depresjonen jeg har sliti med et års tid. De siste tre-fire månedene har det bare gått oppover for meg. Jeg sluttet egentlig med antidepressiva for et halv år siden (cipramil+tolvon, synes jeg ble så trøtt og virklighetsfjern av dem), men for et par mnd siden begynte jeg med fluanxol, 2 mg. Dette var for å forhindre depresjon og angst i forbindelse med menstrasjon(pms) noe som alltid har gitt meg en voldsom nedtur. Og jeg ble svært overasket over effekten de hadde! Synes de hjelper så godt på mange områder. Ikke blir jeg deppa i den perioden og føler jeg får mye bedre kontroll over meg selv og ser ting så mye klarere. Som at jeg har hatt mange vrangforestillinger og innbildt meg mye rart under depresjonen. Jeg blir heller ikke så stressa og forvirra med disse pillene. Men over til det jeg lurer på. Kan virkningen av disse pillene inntre så raskt som tre-fire timer? Eller er det "psykisk"? Og er det ikke slik at det er hormonene som styrer humørsvingningene under menstrasjon? Hvordan kan da disse pillene hjelpe? Meningen er at jeg skal bruke dem fem- seks dager i mnd, men siden de hjelper så bra bruker jeg dem i lengre perioder. Men jeg begynner og slutter mange ganger, kan det ødlegge virkningen? Burde jeg gå på disse fast over en lenger periode? Ellers så er det noen ting som plager meg litt og som sikkert er en konsekvens av depresjonene. Det er at jeg har fått dårligere korttidshukommelse,konsentrasjonsvansker og har litt problemer med å forklare, gjengi, fortelle og beskrive ting og hendelser. Har f eks ikke klart å skrive et ordentlig innlegg her på mange mnd fordi huet streiker litt. Så bare å skrive dette har vært veldig vansklig. Har begynt på skole igjen nå og dette skaper jo litt problemer. Vil det forbli sånn? eller vil det gå seg til etterhvert? Takker for svar! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18540-nhd-andre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Virkningen kan godt komme etter kun fire timer. Det er hormonene som styrer humørsvingningene, men medisinen kompenserer/regulerer for dette via andre mekanismer. (Vinden får båten til å drive, men ankeret og tauget holder den i ro) Det er ikke skadelig å bruke dem i perioder, men det kan godt være at du ville ha det enda bedre om du tok dem fast. Du har ingenting å tape på å prøve det i 6-8 uker, og deretter evaluere hva som var best. "Ellers så er det noen ting som plager meg litt og som sikkert er en konsekvens av depresjonene. Det er at jeg har fått dårligere korttidshukommelse,konsentrasjonsvansker og har litt problemer med å forklare, gjengi, fortelle og beskrive ting og hendelser. Har f eks ikke klart å skrive et ordentlig innlegg her på mange mnd fordi huet streiker litt. Så bare å skrive dette har vært veldig vansklig. Har begynt på skole igjen nå og dette skaper jo litt problemer. Vil det forbli sånn? eller vil det gå seg til etterhvert?" Jeg var på et stort symposium i Oslo forrige torsdag. Der fortalte Dr. Anders Lund fra Bergen om den gradvise kognitive svekkelse som sannsynligvis inntrer allerede fra andre depresjonsperiode. Dessverre kan en frykte at noen av disse forandringene er varige selv om det er et godt håp om at du vil bli bedre etter som tiden går. Det er viktig for deg å følge legens råd for behandling fordi det er viktig å prøve å unngå nye depressive episoder. PS Av og til får jeg lyst til å gi komplimenter for svært gode spørsmål. Jeg gir et slikt til deg :-) DS 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18540-nhd-andre/#findComment-82848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.