Gjest sashir Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Hei Sommeren 2000 fikk jeg sommerjobb i en bank. Etter 3.dagen skulle jeg sitte i kassen for første gang. Etter ca.2 timer, ble jeg ranet. Raneren hadde "fake" håndgranat, men det kunne jeg ikke se. Ekkel følelse og opplevelse, siden jeg var 3 mnd på vei. 3 uker etter ranet mistet jeg "fosteret". Kan dette ha noe med opplevelsen å gjøre? Lille julaften, var jeg med på en bilkollisjon, der bilen vår ble totalt smadret og kondemnert. Jeg var helt sikker på at jeg døde der jeg satt. Føler jeg har taklet disse episodene sånn nogenlunde bra. Det jeg strever mest med er dødsangst.. tror jeg da?? Jeg får sug og stikking i magen/jertet flere ganger om dagen bare for små ting. Dette er i perioder, og håper det går over etterhvert. tidligere elsket jeg å reise med fly, nå er jeg "livredd". Jeg liker ikke å sitte på med andre i bil (jeg satt på da vi kræsjet). Jeg liker ikke folk med annen hudfarge som kan ligne på raneren og som kommer uforberedt på meg. (sikkert naturlig) Men hvor lenge skal jeg ha disse følelsene, hva kan jeg gjøre for å få dem til å gå fortere bort?? Og hvordan skal jeg bearbeide disse hendelsene og etter tankene?? Tips og råd er hjertelig velkommen..om noen har opplevd noe lignende, så vil jeg gjerne høre hvordan hverdagen ble for dem etterpå. Hvordan takler pårørende slike ting?? Hva tenker dem på og hvilke følelser sitter dem inne med?? Mange spørsmål her nå, men underærnært på svar. Dette er jo nytt for meg!! hehe Takk for meg og håper på noen svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18594-depresjon-etter-ran/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
søkende Skrevet 9. februar 2001 Del Skrevet 9. februar 2001 Hei! Ser du ikke har fått noen svar. Ville bare si at den banken du jobbet i har sikkert et nettverk som tar seg av ransoffere osv. Psykiatere eller noen proffe å snakke med. Du burde ta en telefon til ex- sjefen din og spørre om å få noen du kan kontakte. Skjønner godt at du er redd. Men du har jo taklet det bra! Tiden leger nok alle sår...men det kan nok ta år før det slutter å "stikke" i hjertet.. Klem til deg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18594-depresjon-etter-ran/#findComment-83256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 Du har på kort tid opplevd to katastrofale hendelser som begge hver for seg er alvorlige nok til å kunne gi deg Post Traumatisk Stress Syndrom (disorder) - PTSD. Du bør snarest oppsøke legen din for en henvisning til psykiater eller lege. Dette er opplevelser du bør få hjelp til å bearbeide. Jeg er forundret over at du ikke har mottatt tilbud om slik behandling via banken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18594-depresjon-etter-ran/#findComment-83527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sashir Skrevet 11. februar 2001 Del Skrevet 11. februar 2001 Du har på kort tid opplevd to katastrofale hendelser som begge hver for seg er alvorlige nok til å kunne gi deg Post Traumatisk Stress Syndrom (disorder) - PTSD. Du bør snarest oppsøke legen din for en henvisning til psykiater eller lege. Dette er opplevelser du bør få hjelp til å bearbeide. Jeg er forundret over at du ikke har mottatt tilbud om slik behandling via banken. Takk for svar, og jeg må innrømme at jeg har vært slurvete.... Fikk tilbud gjennom banken å få time hos psykolog. I begynnelsen ville jeg ikke dra dit, for jeg ville roe meg ned mest mulig pga at jeg var gravid. Ville ikke dra til psykolog og bli oppskaket.... Vel, jeg jobbet en uke etter ranet i banken og nest siste dagen var jeg sååååå sliten da jeg kom hjem fra jobben, det føltes som at jeg hadde holdt pusten hele dagen på jobb, og da jeg kom hjem følte jeg meg trygg og kunne puste ut igjen. Siste dagen dro jeg til psykolog, og jeg fortalte at jeg kom til å slutte i banken, det var jo bare en sommerjobb!! Vel, han var enig med meg, og jeg sluttet. Men nå som jeg har sluttet, så synes jeg det er vanskelig å ta kontakt med psykolog og sende regningen til banken. Jeg vet at jeg kan gjøre det, men ett eller annet hindrer meg i å ta telefonen og slå nummeret. Nei, jeg synes det er vanskelig.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18594-depresjon-etter-ran/#findComment-83661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.