Gjest motisaz Skrevet 9. februar 2001 Del Skrevet 9. februar 2001 har lyst til å flytte hjemmefra..pga av at jeg har problemer med foreldrene mine..ingen ting de gjør...men jeg er redd de..og klarer ikke slappe av roe meg ned sammen med de. Er hjemme fra skolen idag..ikke fordi jeg føler meg bra..men fordi deter helg og moren min har har fri mandag og tirsdag..da må jeg ha denne dagen til å samle styrke til de følgende dagene. Derfor tror jeg det hadde vært bedre for meg å bo alene. Da hadde jeg nok klargt å være på skolen hele dagene..kunne kanskje fått meg en job..vært sammen med folk..klart å gjøre ting..for da visste jeg at jeg hadde mitt "fristed" å komme hjem til..hva tror du?? tenkte jeg skulle snakke med psykn min om det. Men siden jeg ikke teoretisk må flytte får jeg jo ingen stipend eller annen støtte..så fins det støtte som du får hvis du må flytte av psykiske grunner?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18617-til-nhd-andre-om-flytting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
marlboro Skrevet 9. februar 2001 Del Skrevet 9. februar 2001 Hei på deg! Jeg vet ikke om du får noen støtte, men jeg vil bare gi deg et råd: Det er ikke sikkert at det er så lurt for deg å bruke dette med at du må flytte av psykiske grunner. Du kan få det slengt tilbake senere.... Det har jeg nettopp opplevd. Det var ikke kult!! De gikk utifra at jeg var utilregnelig fordi at jeg har vært psykisk syk. Det er veldig, veldig mange der ute som ikke vet en dritt om det å ha psykiske problemer, og som dømmer oss. Dette vet sikkert du også. Når det gjelder det å flytte, så syntes jeg at det er noe du burde gjøre hvis du ikke har det noe bra hjemme sammen med foreldrene dine. Hvis du føler deg moden for å bo for deg selv. Nå vet ikke jeg om du sliter med ensomhetsfølelse, men den kan bli sterkere hvis du bor for deg selv. Jeg har lært meg å nyte de stundene jeg har for meg selv. Dette ble langt, men jeg fikk iallefall sagt det jeg hadde på hjertet. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18617-til-nhd-andre-om-flytting/#findComment-83202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lotus Skrevet 9. februar 2001 Del Skrevet 9. februar 2001 Kjære motisaz Det er veldig synd du ikke føler deg trygg på foreldrene dine. Kanskje det er en god ide at du flytter, det er i hvert fall lurt å dsikutere det med psykologen din. Det kan godt hende at du bedre klarer å slappe av hvis du bor for deg selv, og ikke hele tiden behøver å være redd for hva foreldrene dine vil si. Men det høres nesten som om du har litt for store forventninger, du vil klare å gå på skolen hver dag, få deg en jobb... Dessverre tror jeg mange av problemene blir med på flyttelasset. Muligheten for økonomisk støtte tror jeg er avhengig av hvor gammel du er. Hvis du er under 18, kan kanskje barnevernet hjelpe til, for eksempel ved å skaffe en hybel med omsorg. Det er absolutt en god ide å ta spørsmålet opp med psykologen din. Han/hun vet kanskje også hvor du skal henvende deg for å ordne den økonomiske siden av saken. Lykke til! Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18617-til-nhd-andre-om-flytting/#findComment-83230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mAd Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 hei. selv flytta jeg hjemmefra like etter jeg var fyllt 17. teoretisk sett MÅTTE jeg ikke flytte jeg heller. flytta fra nord til sør fordi kjæresten min bodde her. jeg gikk til rådgiver og sa (som nesten sant var egentlig) at jeg ikke ville gå på den skolen jeg gikk på lenger fordi jeg følte jeg hadde noen ordentlige venner lenger (hadde vel egentlig ikke det). ca. alle jeg kjente var narkomane (fakta). jeg var sjeldent særlig sosial, satt hjemme hele dagen. sa at jeg trodde jeg ville ha godt av å komme meg vekk, og ba om jeg ikke kunne få bytte skole. det gikk helt greitt. fikk borteboerstipend. kjæresten tjente jo litt også, da, og vi bodde i ei billig leilighet. lånekassen har jo en sånn regel som sier at du må bo så og så langt unna foreldrene for å få borteboerstipend. denne regelen kan unngås. to av venninnene mine flytta hjemmefra, og ikke langt vekk fra foreldrene. hun ene bodde bare noen få gater vekk fra mora si. men de gikk til rådgiver og fortalte at de hadde det vanskelig hjemme (gikk ikke i detalj, da. og i hun enes tilfelle var det jo egentlig ikke sant engang..), og at de ville flytte på hybel. sa at det ville gjøre ting lettere for dem om de kom seg litt vekk fra familien og lignende, noe som resulterte i at rådgiver sørga for at de fikk borteboerstipend. så hvis du snakker med rådgiver om hvordan du har det (behøver jo ikke fortelle alt i detalj om du ikke vil), så er nok mulighetene gode for at du kan få stipend. vet ikke hvor masse det er i måneden. er vel 3000 og noe kanskje? så man må vel kanskje skaffe seg jobb atpåtil? lykke til iallefall:) klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18617-til-nhd-andre-om-flytting/#findComment-83525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 Dette synes jeg absolutt du skal snakke med psykologen din om. Denne kjenner deg og din situasjon mye bedre enn noen her, og kan gi deg de beste råd. Det er godt mulig at sosialkontoret kan gi deg støtte til flytting om du får en anbefaling fra psykologen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18617-til-nhd-andre-om-flytting/#findComment-83529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dolianer Skrevet 11. februar 2001 Del Skrevet 11. februar 2001 Du kan få lån/stipend fra Lånekassen dersom du får en psykolog el.lign. til å dokumentere at du trenger å bo hjemmefra "av sosiale årsaker". De trenger ikke utdype det tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18617-til-nhd-andre-om-flytting/#findComment-83826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.