Gå til innhold

Sterilisering


Gjest ikke i dag

Anbefalte innlegg

Gjest ikke i dag

Heisann. Jeg lurer på om det går an å få tatt sterilisering i sammenheng med at en får en liten. Hvordan fungerer i så fall det. Må en først føde og så inn på operasjonen etterpå eller tas det etter noen dager,eller hva.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Det er sikkert enklest å bli sterilisert hvis man skal ha keisersnitt, men jeg kjenner til flere som ble sterilisert rett etter de hadde født vaginalt. Da kommer det helt an på om avdelingen har tid til å gjøre inngrepet mens du er der. Det varierer sikkert hva slags rutiner de ulike sykehusene har, kanskje du kan få velge hva slags bedøvelse du vil ha: narkose, lokal, spinal? Selve inngrepet gjøres så vidt jeg vet med kikkehullsteknikk, med mindre det oppstår noe under operasjonen som tilsier at de må åpne et større område.

Du får sikkert bedre informasjon om du henvender deg direkte til sykehuset du skal føde på, og det er veldig lurt å fylle ut det skjemaet om "ønske om sterilisering" (eller noe sånt) på forhånd, så slipper du det midt oppe i veer og annet kaos.

Jeg antar du har tenkt nøye gjennom beslutningen, men jeg vil råde deg til å gjøre det enda en gang! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke i dag

Hei du!

Det er sikkert enklest å bli sterilisert hvis man skal ha keisersnitt, men jeg kjenner til flere som ble sterilisert rett etter de hadde født vaginalt. Da kommer det helt an på om avdelingen har tid til å gjøre inngrepet mens du er der. Det varierer sikkert hva slags rutiner de ulike sykehusene har, kanskje du kan få velge hva slags bedøvelse du vil ha: narkose, lokal, spinal? Selve inngrepet gjøres så vidt jeg vet med kikkehullsteknikk, med mindre det oppstår noe under operasjonen som tilsier at de må åpne et større område.

Du får sikkert bedre informasjon om du henvender deg direkte til sykehuset du skal føde på, og det er veldig lurt å fylle ut det skjemaet om "ønske om sterilisering" (eller noe sånt) på forhånd, så slipper du det midt oppe i veer og annet kaos.

Jeg antar du har tenkt nøye gjennom beslutningen, men jeg vil råde deg til å gjøre det enda en gang! ;o)

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Moen, gynekolog

Etter en vanlig fødsel venter man et par dager, så kan man utføre sterilisering ved laparoskopi ('kikkhullsmetoden') hvor man under full narkose fører et tynt kikkertlignende instrument inn gjennom en liten åpning ved navlen og brenner over egglederne. Hvis det blir utført keisersnitt, kan det gjøres i forb. med denne operasjonen, men man utfører ikke keisersnitt 'bare fordi' det er ønske om sterilisering. Du må utfylle et skjema som sendes til fødeavdelingen, og man kan da håper at det har kapasitet til å gjøre inngrepet. Du må være over 25 år!

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke i dag

Etter en vanlig fødsel venter man et par dager, så kan man utføre sterilisering ved laparoskopi ('kikkhullsmetoden') hvor man under full narkose fører et tynt kikkertlignende instrument inn gjennom en liten åpning ved navlen og brenner over egglederne. Hvis det blir utført keisersnitt, kan det gjøres i forb. med denne operasjonen, men man utfører ikke keisersnitt 'bare fordi' det er ønske om sterilisering. Du må utfylle et skjema som sendes til fødeavdelingen, og man kan da håper at det har kapasitet til å gjøre inngrepet. Du må være over 25 år!

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Takk for svar, jeg får snakke litt med legen å se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...