Gjest mariken Skrevet 9. februar 2001 Del Skrevet 9. februar 2001 Jeg er en 16 år gammel jente, som har behov for å slanke av meg noen ekstra kilo. Jeg er veldig motivert, og spiser ca. 600 kcal om dagen (ett av måltidene er en tynn noka milkshake). Jeg trener step/aerobic 3 ganger i uken og går mye tur og har holdt på med dette en stund, men jeg går ikke ned i vekt. Når jeg på lørdagene skeier ut med litt ekstra mat, merker jeg at jeg neste dag har gått opp i vekt, og fått større mage! Hvordan skal jeg klare å gå ned i vekt? Jeg kan da vel ikke spise mindre enn det jeg gjør. Burde jeg droppe å "skeie ut" på lørdagen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest haizz Skrevet 9. februar 2001 Del Skrevet 9. februar 2001 600 kcal om dagen er ALTFOR lite! Da skrur du ned forbrenningen, og legger lettere på deg. Spis over 1200 kcal om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 Hei, 600 kalorier per dag høres veldig lite ut. Dersom du lenge har spist lite er forbrenningend in på bånn, du har kanskje mistet muskelmasse (som er det primære organ som brenner kalorier), og sånn sett er du ikke i en posisjon der slanking er det som skal til. Jeg vil anbefale at du trener styrke for å øke muskelmassen. Dette sammen med øket kalorimengde vil gi deg mer muskler og bedret forbrenning. Resultatet vil være en penere kropp. Når musklene er på plass ser du slankere ut. Når musklene er på plass og forbrenningen på topp, er du i posisjon hvor slanking vil være effektivt og enkelt. På siden http://www.trim.no/ finner du mye stoff om lignende temaer. Velkommen tilbake på http://forum.doktoronline.no/forum/20/ med flere spørsmål. Epost: [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina Skrevet 11. februar 2001 Del Skrevet 11. februar 2001 Hei! Enig med de som har svart før meg. 600 kcal er altfor lite, så hvis du har regnet ut riktig - er det ikke rart du ikke går ned i vekt - uansett hvor mye du trener.. (rart du orker å trene så mye når du får i det så lite energi....) Du bør MINST doble antall kcal om dagen, og aller helst mer enn det også, siden du trener såpass mye. 1200-1500 kcal sies å være det "beste", men det er jo helt generelt. Spis iallfall MYE mer!! 5-6 måltider pr dag er ypperlig!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mark Skrevet 11. februar 2001 Del Skrevet 11. februar 2001 Hei! Enig med de som har svart før meg. 600 kcal er altfor lite, så hvis du har regnet ut riktig - er det ikke rart du ikke går ned i vekt - uansett hvor mye du trener.. (rart du orker å trene så mye når du får i det så lite energi....) Du bør MINST doble antall kcal om dagen, og aller helst mer enn det også, siden du trener såpass mye. 1200-1500 kcal sies å være det "beste", men det er jo helt generelt. Spis iallfall MYE mer!! 5-6 måltider pr dag er ypperlig!!! Før spiste jeg litt over 1000 kcal om dagen og trente like mye, men da gikk jeg heller bare opp i vekt. Jeg skjønner ikke noe av dette! Er jeg bare dømt til å være feit? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina Skrevet 12. februar 2001 Del Skrevet 12. februar 2001 Før spiste jeg litt over 1000 kcal om dagen og trente like mye, men da gikk jeg heller bare opp i vekt. Jeg skjønner ikke noe av dette! Er jeg bare dømt til å være feit? Hei! Nei, du er nok ikke "dømt til å være feit".. Poenget er når du spiser så lite (ALTFOR lite) som 1000 kcal om dagen, og trener masse - tar kroppen dette som et tegn på at det er "hungersnød" e.l, og den samler på all den mat den kan klare å oppdrive. For å si det litt overdrevet, så blir absolutt all mat du spiser omdannet til fett - slik at du kan leve så lenge så mulig på tross av denne "hungersnøden". Forbrenningen settes altså ned til et minimum. Det var ei her som sammenlignet forbrenningen med en ovn en gang, og det er en ganske treffende beskrivelse. Hiver du innpå masse ved på en gang, vil ovnen bli glovarm i den korte tida denne veden varer - for så å brenne helt ut. Legger du innpå jevnt hele tiden vil det hele tiden brenne, og aldri slokke helt... Dvs. Spiser du store måltider et par ganger om dagen - vil forbrenningen jobbe seg "i hjel" rett etter disse måltidene, for så å dabbe av når dette endelig er forbrent (hvis den rekker å forbrenne alt før neste måltid..). Spiser du relativt små måltider 5 - 6 ganger om dagen, vil forbrenningen hele tiden ha noe å jobbe med, og den vil også "skjønne" at greit.. selv om jeg forbrenner alt det jeg fikk i meg til dette måltidet, vet jeg at jeg får et nytt måltid om 3 timer, så det gjør ingenting... Og samme med lite mat.. Nå har jeg endelig fått noe energi, og den skal jeg søren'mæ spare på så lenge jeg har mulighet, siden jeg ikke kan vite når neste måltid blir.... En ganske barnslig sammenligning, javel, men poenget er iallfall enkelt.. Skal du klare å gå ned i vekt, må du spise jevnt gjennom hele dagen - og uansett hva du gjør - skal du iallfall ikke sulte! 1000 kcal om dagen er å sulte!! Kroppen min bruker mellom 1600-1700 kcal KUN på å leve - og når jeg da attpåtil trener - så må en øke energiinntaket tilsvarende. SELV OM en vil gå ned i vekt!!! Anbefalt energiinntak når man slanker seg skal være noe sånt som 1200 til 1500 kcal om dagen, og det forutsetter såvidt jeg vet ikke trening. Trener du bør du øke inntaket enda noen hundre kalorier.. (det er jo individuelt da..) Så.. selv om det høres ut som en selvmotsigelse.. jo oftere du spiser, jo lettere er det å gå ned i vekt... du behøver jo ikke spiser en hest hver gang, for å si det sånn, men to - tre stykker brød med magert pålegg, en god morgen-yoghurt, frukt og grønnsaker - kan være helt ypperlige måltider.. Så spis mer, er mitt råd.. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 12. februar 2001 Del Skrevet 12. februar 2001 Jeg anbefaler deg å starte på Libra-kurs eller Grete Roede-kurs - dersom du virkelig trenger å slanke deg. Der lærer du å spise sunt, slik som f.x. Christina her beskriver, ca 5 små måltider pr dag, som holder forbrenningen igang. Sjøl har jeg akkurat begynt på Libra-kurs, og har virkelig tro på dette! :-) http://www.libra-helse.no http://www.greteroede.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mariken Skrevet 12. februar 2001 Del Skrevet 12. februar 2001 Hei! Nei, du er nok ikke "dømt til å være feit".. Poenget er når du spiser så lite (ALTFOR lite) som 1000 kcal om dagen, og trener masse - tar kroppen dette som et tegn på at det er "hungersnød" e.l, og den samler på all den mat den kan klare å oppdrive. For å si det litt overdrevet, så blir absolutt all mat du spiser omdannet til fett - slik at du kan leve så lenge så mulig på tross av denne "hungersnøden". Forbrenningen settes altså ned til et minimum. Det var ei her som sammenlignet forbrenningen med en ovn en gang, og det er en ganske treffende beskrivelse. Hiver du innpå masse ved på en gang, vil ovnen bli glovarm i den korte tida denne veden varer - for så å brenne helt ut. Legger du innpå jevnt hele tiden vil det hele tiden brenne, og aldri slokke helt... Dvs. Spiser du store måltider et par ganger om dagen - vil forbrenningen jobbe seg "i hjel" rett etter disse måltidene, for så å dabbe av når dette endelig er forbrent (hvis den rekker å forbrenne alt før neste måltid..). Spiser du relativt små måltider 5 - 6 ganger om dagen, vil forbrenningen hele tiden ha noe å jobbe med, og den vil også "skjønne" at greit.. selv om jeg forbrenner alt det jeg fikk i meg til dette måltidet, vet jeg at jeg får et nytt måltid om 3 timer, så det gjør ingenting... Og samme med lite mat.. Nå har jeg endelig fått noe energi, og den skal jeg søren'mæ spare på så lenge jeg har mulighet, siden jeg ikke kan vite når neste måltid blir.... En ganske barnslig sammenligning, javel, men poenget er iallfall enkelt.. Skal du klare å gå ned i vekt, må du spise jevnt gjennom hele dagen - og uansett hva du gjør - skal du iallfall ikke sulte! 1000 kcal om dagen er å sulte!! Kroppen min bruker mellom 1600-1700 kcal KUN på å leve - og når jeg da attpåtil trener - så må en øke energiinntaket tilsvarende. SELV OM en vil gå ned i vekt!!! Anbefalt energiinntak når man slanker seg skal være noe sånt som 1200 til 1500 kcal om dagen, og det forutsetter såvidt jeg vet ikke trening. Trener du bør du øke inntaket enda noen hundre kalorier.. (det er jo individuelt da..) Så.. selv om det høres ut som en selvmotsigelse.. jo oftere du spiser, jo lettere er det å gå ned i vekt... du behøver jo ikke spiser en hest hver gang, for å si det sånn, men to - tre stykker brød med magert pålegg, en god morgen-yoghurt, frukt og grønnsaker - kan være helt ypperlige måltider.. Så spis mer, er mitt råd.. Lykke til! Tusen takk for tipsene Christina. Jeg skal absolutt prøve!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yooo Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 hei jeg anbefaler sterkt slankekurs jeg selv gikk på grete larsen kurs. de ti første dagene gikk jeg ned 3,5 kilo uten å trene. vi spiste 3-4 ganger om dagen,men vi telte ikke kaloriene vi veide maten,mett ble en iallefall. lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.