Gå til innhold

Problemer med å få i meg nok mat

Gjest Sharacq

Anbefalte innlegg

Gjest Sharacq

Jeg er en kvinne som sliter med å kunne få i meg mat etter et overgrep (kombinasjon med oralt) for kort tid tilbake. Jeg blir behandlet for overgrepet men når man kommer til spisingen defineres den som anorektisk.. jeg får liksom ikke formidlet at jeg ikke tenker så mye på akkurat det.. får i meg ting som "detter" lett ned og når jeg er sammen med andre. Drikker endel sjokolade (varm og solbærtoddy).. men i forhold til spisingen blir det liksom nesten bare supper og drops. Jeg er underernært og ser selv at jeg både er for tynn og ikke minst har en svært dårlig ernæringsbalanse jeg orker svært lite fysisk og trenger hjelp til "styrke" ernæring.. men når man i helsevesenet definerer alt som spiseforstyrrelse ala anorexia nevrosa møter man veggen for jeg vil gjerne føle meg bedre.. så jeg vil gripe selv fatt i dette for å komme meg på beina.. har forøvrig tenkt å ta kontakt med fysioterapeut i forhold til svelg og kvelingsfornemmelsen da denne antageligvis sitter både i nakke og ikke minst i hodet.. Får forøvrig svært god hjelp av psykolog i forhold til resten av bearbeidingen. Hvilke tips kan du gi meg i forhold til anbefalt litteratur og et balansert og riktig kosthold som gir meg kreftene tilbake. Har anemi (Jernlager 5) og et kolestol på 6.8 ?? Jeg er livredd for ikke "overleve" da jeg føler meg veldig nedkjørt. Håper du kan gi et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Kjære Sharacq

Jeg vil anbefale at du benytter næringsdrikker som tilfører de næringsstoffene du har behov for. Du skal be legen din søke Trygdekontoret om å få dekket utgiftene da de koster forholdsvis mye per stk.. Legen kan hjelpe deg til å finne ut hvor mange du trenger (f.eks 4-6 Nutridrink per dag er rimelig dersom du er en voksen person). Disse kan kjøpes på apoteket, og finnes i forskjellige smaker. I tillegg skal du benytte supper, andre drikker og gradvis forsøke med mer mat. Det er ikke anorexia nervosa du beskriver. Du har behov for jerntilskudd. Floradix Formula er flytende og kan anbefales. Benytt anbefalt dose i 3 mnd.. Dersom du da fremdels føler deg slapp bør jernlagrene dine undersøkes på nytt før du eventuelt fortsetter med jerntilskudd etter legens anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...