Gå til innhold

Sosial angst

Anbefalte innlegg

Gjest medicus

Hei. Jeg er en jente på 26 år som sliter med sosial angst. Er nettopp ferdig med høyere utdannelse, og angsten hemmer meg voldsomt i jobben. Spesielt ille dersom jeg må snakke eller referere på møter - dette er tilnærmet uutholdelig. Angsten kulminerer i panikk. Har gått til kognitiv terapi i over 1/2 år uten at dette har hjulpet nevneverdig. Vurderer nå å begynne på angstdempende medisin. Legen min har foreslått Cipralex: har du noen erfaring med dette? Er det vanlig med uttalte bivirkninger? Eller er Seroxat et bedre alternativ? Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188808-sosial-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest medisinpiken

Hei!

Er 25 år og også hatt plager av sosial angst. Måtte også snakke i jobben min. Orda stokka seg og jeg skalv. Blei også veldig klønete når jeg måtte gjøre oppgaver mens andre var til stede og hadde muligheten til å se på meg.

Jeg har brukt Zoloft og Cipramil. Dette er i samme medikamentgruppe som Cipralex. De har andre virkestoff, men virker omtrent på samme måte.

Og det fungerte ganske bra. Det blei etterhvert mye enklere både på jobb og i fritid.

Har ikke merka noen bivirkninger. Dette er jo individuelt. Men du vil ikke få alt som står ramsa opp i felleskatalogen.

Trur det er lurt å forsøke både medisin og annen terapi. Eksponering, men du blir vel automatisk utsatt for det som trigger angsten gjennom jobben..?

Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188808-sosial-angst/#findComment-1299902
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg synes det er et lurt førstevalg av legen din, og NHD vil sannsynligvis være enig etter hva han før har skrevet.

Med tanke på bivirkninger er brukererfaringene gode på cipralex, men det vil alltid være individuelt.

Ville prøvd ut det før seroxat.

Når det gjelder bivirkninger og virkninger av cipralex, kan du søke i basen. Der finner du mye. Husk bare at det som oftest gjerne vil være de som har reagert negativt på medikamentet som har behov for å skrive inn.

Ville ikke latt meg skremme. Har selv prøvd ut flere medisiner, og endte på cipralex for min del. behagelig var det ikke å prøve ut de andre medisinene, men det er heller ikke behagelig å ha så mye angst som du har.

Ville absolutt prøvd nmedisin, men ikke slutt med terapi. Det beste er begge deler på samme tid.

lykke til.

Vh bugge

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188808-sosial-angst/#findComment-1300032
Del på andre sider

Gjest farrell- er også jente

Hei

Sliter med sosial angst selv (samt panikkangst/agorafobi)og startet med Cipralex for en uke siden.

Begynte direkte på 10mg (ser at de fleste har en opptrapping fra 5 til 10 første uken forresten). Ble småkvalm fra dag en samt noen nærmest nærvøse bevegelser i kroppen, sølte en kopp kaffe over meg selv feks. Har også litt vanskeligere for å sove. Samt noe ledd smerter, som jeg tolket som en begyndende influensa som aldri kom.

Alle bivikningene har vært av mild grad og er på ingen måte skremmende. Prøver å ikke fokusere så mye på det og ikke sluke all skremselspropaganda!

Lykke til, det kan jo være verdt forsøket!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188808-sosial-angst/#findComment-1300265
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...