Gå til innhold

schizofreni?

Anbefalte innlegg

Gjest MariaC

Hei Klara! Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på. For en stund siden fortalte jeg folkene på avdelingen jeg er innlagt på (er innlagt på psykiatrisk langtidsavdeling for ungdom) at jeg hører stemmer og lyder som ingen andre kan høre. Etter det har jeg blitt utredet en del av psykologen for å prøve å finne ut hvorfor det skjer. Jeg kan også kjenne hender på kroppen min og se folk som ikke er der men disse "hallusinasjonene" er ting jeg kan klare å ta kontroll over når jeg f.eks blunker med øynene eller tenker "dette er ikke virkelig" også blir de borte. Stemmene og lydene har jeg der i mot ikke kontroll over.

Etter utredningen begynte jeg på Seroquel for å prøve å bli kvitt stemmene (begynte på seroquel i dag).

Jeg er så redd for at jeg skal være schizofren. Psykologen har ikke fortalt meg hva som feiler meg. Jeg går ut fra at det enda er under vurdering. Det jeg lurer på er hvor stor sannsynlighet det er for at jeg kan være det? Jeg har hørt at stemmer kan komme av så mye forskjellig, men hva kan det egentlig komme av? Jeg har hatt hallusinasjoner i over et år nå. Og de blir bare verre og verre. har aldri drevet alkohol eller narkotika eller noe sånt. Men jeg har slitt med spiseforstyrrelser (bulimi), depresjon, PTSD og selvskading i mange mange år nå. Har problemer med å konsentrere, huske ting, være sosial eller komme igang med noe (f.eks aktiviteter). Etter de årene jeg har slitt med psykisk sykdom har jeg absolutt ingen venner igjen utenfor avdelingen. Og jeg har problemer med å se noe mening i å ha kontakt med de vennene jeg har på avdelinga siden jeg ikke kommer til å se dem mer etter utskrivelse heller.(siden de ikke bor i byen jeg bor i). Jeg klarer å fungere sånn høvelig normalt i hverdagslivet (for det meste), men innvendig er det et stort stort kaos. Jeg er ei livlig jente som på gode dager klarer det meste. Og jeg vil være normal, men jeg føler meg så ufattelig alene om alt. Inni meg er usikkerheten, den dårlige selvtillitten, mistenkeligheten mot alle, stemmene/lydene/synene, marerittene og de onde tankene. Og jeg har vært sånn siden jeg var liten. Jeg lyver til folk hele tiden, jeg stjeler mat og penger til mat (til overspising), jeg går rundt og veksler i følelser for folk (hat/kjærlighet) hele tiden, jeg vil bare slå og sparke rundt meg. Jeg er SLEM SLEM SLEM!! men klarer ikke å kontrollere meg. Jeg føler at jeg lever i min egne hemmelige verden og at jeg aldri vil komme meg ut herfra og leve normalt igjen. Alle synes jeg er så snill og søt. Men jeg er ikke det. Jeg fortjener alt ondt som skjer meg og jeg fortjener vel også å ha det sånn, selv om det er helt forjævlig.

1. Kan man være schizofren uten å ha vrangforestillinger?

2. Jeg har av og til sånne hukommelsestap for eksempel kan jeg i det ene øyeblikket være på skolen og i det andre være hjemme på trappa i ferd med å låse meg inn. Jeg husker da ikke at jeg har gått hjem fra skolen eller hva som har fått meg til å gå dit. Har også opplevd å ikke huske at jeg har kuttet meg. Jeg kan liksom se på armen flere timer senere og oppdage at jeg har et stort sår der.

Hva kan dette komme av?

Og det var egentlig alt jeg hadde å spørre om. Jeg er veldig forvirra over det som skjer med meg. Jeg er på evig søken etter et svar på hvorfor jeg har hallusinasjoner.

Hilsen jente 17

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189180-schizofreni/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først et spørsmål til deg. Er de diagnosene du nevner stilt av kompetente fagfolk? Eller er det noe du selv/andre har kommet frem til? Tenker da særlig på PTSD. Et av kriteriene for PTSD er at du har opplevd et livstruende traume. Det du beskriver kan være på grunn av PTSD.

At du har hallusinasjoner og hører stemmer tyder på at du har en form for psykose. Hos så unge mennesker som deg skyldes det dessverre ofte enten rusmisbruk eller schizofreni.

Selv om du skulle ha schizofreni er ikke alt håp ute. Det finnes faktisk bra behandling, f.eks de tablettene du har begynt på. (For ordens skyld: de brukes også ved andre typer psykoser.)

Ta spørsmålet om diagnose og behandling opp med psykologen. Det er bedre enn å bruke mange krefter på å spekulere og mane frem det ene bildet dystrere enn det andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189180-schizofreni/#findComment-1303667
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan ha en schizoaffektiv lidelse. Om du sliter mye med depresjoner samt har disse psykotiske symptomene tenkte jeg. Men om du har kuttet deg uten å huske det så må du jo og ha en dissosiativ lidelse. En venninne av meg har slike symptomer, og har PTSD, dissosiativ lidelse, depresjon, osv, men ikke psykose. Hallusinasjonene er relatert til overgrepene...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189180-schizofreni/#findComment-1303736
Del på andre sider

Du kunne ha beskrevet mitt tilfelle... De har vurdert frem og tilbake hva som feiler meg, og de fleste synes å være enige om PTSD eller dissosiativ personlighetsforstyrrelse. Hukommelsestapet du beskriver er typisk for dissosiative lidelser. Hallusinasjonene trenger ikke være knyttet opp til en schizofreni, men være tilknyttet tidligere traumer.

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville tippe på PTSD og dissosiative lidelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189180-schizofreni/#findComment-1306137
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...