Gå til innhold

Asperger syndrom - kan det kamufleres?

Anbefalte innlegg

Gjest Hypokondrisk jente

Kan en persom med asperger lære seg å opptre mer normalt, f.e. ha blikk-kontakt og nesten føre en normal samtale av og til? Kan en person med dette syndromet etter hvert som han fokser til, klare å framstå som en som ikke feiler noe, overfor andre?

Er det flere med tourettes syndrom med asperger enn det er i normalbefolkningen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189723-asperger-syndrom-kan-det-kamufleres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde tenkt å skrive mer da, men så trykte jeg før jeg tenkte meg om.

Det finnes grader av Asperger. Jeg kjenner 4 som har det, 2 sånn halvveis og 2 veldig godt. Han ene er altså min bror, hvor man ikke merker noe ved første øyekast eller samtale. Men han andre har en helt annen grad av syndromet, og andre tegn fremtrer sterkere enn andre tegn som kanskje er sterkere hos min bror, og med en samtale med denne gutten skjønner man med en gang at her er det noe veldig galt, hva i all verden kan det være. Om han skal klare å opptre helt normalt i enhver situasjon en gang skal det veldig mye trening til, så jeg tviler egentlig...

Min bror har hatt veldig god hjelp av støttekontakt, som har jobbet aktivt med manglende impulsivitet, noe som har vært av hans største problemområder.

Gjest profile

Hadde tenkt å skrive mer da, men så trykte jeg før jeg tenkte meg om.

Det finnes grader av Asperger. Jeg kjenner 4 som har det, 2 sånn halvveis og 2 veldig godt. Han ene er altså min bror, hvor man ikke merker noe ved første øyekast eller samtale. Men han andre har en helt annen grad av syndromet, og andre tegn fremtrer sterkere enn andre tegn som kanskje er sterkere hos min bror, og med en samtale med denne gutten skjønner man med en gang at her er det noe veldig galt, hva i all verden kan det være. Om han skal klare å opptre helt normalt i enhver situasjon en gang skal det veldig mye trening til, så jeg tviler egentlig...

Min bror har hatt veldig god hjelp av støttekontakt, som har jobbet aktivt med manglende impulsivitet, noe som har vært av hans største problemområder.

Hvordan arbeider en med manglende impulsivitet?

Hvordan arbeider en med manglende impulsivitet?

Først planlegger man impulsive handlinger.

-Tirsdag klokken fem skal vi finne på noe, men vet enda ikke hva.

Så, planlegge en ting, men så bytte om. Fredags kveld skal vi på kino og se film nr1. Så ringer man og oppdager at alle bilettene er solgt, da går man på en ANNEN film.

Så når det gikk bra, kom han innom uten avtale, og sa at "nå skal vi på badestranda, du og jeg"... "øh, jeg hadde jo planlagt å se star wars på dvd for syvhundrede gang i dag", vel, det kan du gjøre senere, ikke nødvendig å se den filmen akkurat NÅ, selv om det inni hodet ditt var det som skulle skje denne dagen. Du har mange nok anledninger til å se den filmen en annen gang. Okei, men da skal jeg ikke bade! Nei, da får du se på at jeg bader. ;)

Sånne ting... f.eks.

Gjest kroppogsjel

Først planlegger man impulsive handlinger.

-Tirsdag klokken fem skal vi finne på noe, men vet enda ikke hva.

Så, planlegge en ting, men så bytte om. Fredags kveld skal vi på kino og se film nr1. Så ringer man og oppdager at alle bilettene er solgt, da går man på en ANNEN film.

Så når det gikk bra, kom han innom uten avtale, og sa at "nå skal vi på badestranda, du og jeg"... "øh, jeg hadde jo planlagt å se star wars på dvd for syvhundrede gang i dag", vel, det kan du gjøre senere, ikke nødvendig å se den filmen akkurat NÅ, selv om det inni hodet ditt var det som skulle skje denne dagen. Du har mange nok anledninger til å se den filmen en annen gang. Okei, men da skal jeg ikke bade! Nei, da får du se på at jeg bader. ;)

Sånne ting... f.eks.

likte den delen med å planlegge impulsive handlinger.

ikke at min mann har asperger, men han er så lite impulsiv.

takk for tips jeg nå skal ta med meg i hverfaen.

Annonse

Gjest Timari

Veldig interessant spørsmål i grunnen. Har ikke svaret på det, men jeg tror at noen folk med AS kan lære seg å opptre "normalt" etter en del trening, men at de vil bli forferdelig slitne av det. De kan feks lære å opptre slik at tilfeldig bekjent ikke oppdager at det er noe galt med dem. Men jeg er i tvil om ikke en fremtidig kjæreste eller venn ville finne ut at personen egentlig bare spiller "normal".

Gjest hypokondrisk jente

Hei!

Jeg har en slekning på 8 år med AS, og han har ikke problemer verken med blikkontakt eller med kroppskontakt. Faktisk skal du kjenne ham svært godt for å merke at det er noe spesielt med ham.

Han er forøvrig en skjønn gutt på alle måter.

Hei!

Hvilke særtrekk har han som gjør at han har fått diagnosen da?

Hei!

Hvilke særtrekk har han som gjør at han har fått diagnosen da?

Hei!

Han er veldig avhengig av forutsigbarhet og rutiner. Han har også hatt et litt "staccato" språk, men det er ikke merkbart mer. Har hatt (og delvis har enda) noen sære interesser, der han blir vanvittig flink i det han interesserer seg for. Han er f.eks helt utrolig til å tegne, og nå har han kastet seg over kalliografi, og er så flink at det er ikke til å tro. Han har ikke vært flinkest i verden til å skaffe seg venner, men også dette har blitt mye bedre.

Han går på denne dietten uten lactose og gluten, og bedringen etter at han begynte på det har vært formidabel.

MVH

• 1 år senere...

Ingen som snakker med min bror skjønner at det er noe galt, før etter kanskje 20 samtaler. De tror bare han er litt sær og veslevoksen, men det er det jo fler som har, uten at de har asperger.

Man kan til en viss grad skjule det. Men det at aspergeren ikke synes kan også være et problem for den som har det. For eksempel kan man virke svært utadvent, interessant, intelligent: flink - når man møter andre. Siden de har fått et slik godt inntrykk, forventer de ofte, veldig ofte, at man er like flink på det sosiale.....når man da ikke klarer å forstå slike "selvfølgelige" ting er det lett for folk å ta dette som frekkhet, mangel på interesse, at man er ufin osv. Dermed blir man behandlet som om man var noe av dette. Og siden man ikke forstår hva galt man har gjort kan situasjonen ofte bli ganske vond, for alle parter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...