Sol og måne Skrevet 12. februar 2001 Del Skrevet 12. februar 2001 Hei! Jeg har nettopp blitt gravid. Pga problem med Insulinresistens, som nå er i orden, har jeg lite lyst til å spise brød da det er veldig mye karbohydrater i brød. Kan jeg spise "Havreknacke", grovt knekkebrød i steden for? Eller vil det være noe jeg mangler hvis jeg bare spiser det istedenfor brød? Jeg spiser frokostblanding hver dag. Tar multivitamin for gravide. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Hei Sol og måne Du skriver at du har hatt problemer med insulinresistens tidligere. Det er viktig at du følges opp med hensyn på dette i løpet av svangerskapet da det kan være at du har økt risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes. Diskuter dette med legen din. Du kan spise grove knekkebrød framfor vanlig brød, du vil ikke få noen mangler av den grunn. Grove brød med rikelig hele korn (helkorn, havregryn, rugflak, bygggryn, solsikkefrø, gjerne hjemmebakt) kan også benyttes, og med fordel framfor fint brød. Bruk varierte pålegg. Velg fiskepålegg som makrell i tomat og laks, magre kjøttpålegg som kokt skinke etc, framfor søte pålegg som sjokoladepålegg og søtt syltetøy. Velg en usukret kornblanding som f.eks Firkorn eller havregryn. Å begrense inntaket av svært sukkerrik drikke (brus, saft) og mat (godteri, pålegg) er minst like viktig hvis du har problemer med insulinresistens som valg av brødvarer. Grønnsaker og frukt er fint! Forsøk å mosjonere regelmessig (f.eks svømming, gå raske turer, aerobic). Det er med på å beskytte mot insulinresistens og svangerskapsdiabetes. Gravide anbefales bruk av folinsyre (0,4 mg/dag) de første 3 mnd av graviditeten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.