Gjest (Anonymous) Skrevet 12. februar 2001 Del Skrevet 12. februar 2001 Man hører så mye forskjellig om mellommåltider. Av noen hører man at man "skal ikke småspise mellom måltidene", og av andre hører man at man helst skal spise mellommåltider. Hva er riktig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Å småspise mellom måltidene er vel ikke det samme som å spise et mellommåltid? Jeg tolker det mer som å stadig gå i skapene etter en neve av ditt eller en neve av datt, jeg! Det som er en sunn spisevane er å spise fem-seks måltider i løpet av dagen, med rundt tre timers mellomrom. Ikke alle disse måltidene behøver å være så store, de kan f.eks. godt bestå av en frukt og et beger yoghurt med litt müsli, eller et par knekkebrød med et glass juice eller melk til. Det er vel dette som har fått betegnelsen "mellommåltid" i mangelen av et bedre navn. Vi har jo fra før Frokost, Lunsj, Middag og Kvelds, mens man i enkelte land også nevner brunch (måltidet mellom frokost og lunsj). Poenget med mange mindre måltider i stedet for tre store (slik vi tradisjonelt gjør det her i landet) er å holde en jevn forbrenning. Dette er det gunstigste for både kroppen (mindre slitsomt enn å måtte fordøye et stort måltid) og mtp. å holde vekten på et greit nivå. Å småspise er vel først og fremst dumt fordi man da gjerne putter i seg tomme kalorier, dvs. snacks og slikt, og at dette går på bekostning av appetitten til de egentlige måltidene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brunchina Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Å småspise mellom måltidene er vel ikke det samme som å spise et mellommåltid? Jeg tolker det mer som å stadig gå i skapene etter en neve av ditt eller en neve av datt, jeg! Det som er en sunn spisevane er å spise fem-seks måltider i løpet av dagen, med rundt tre timers mellomrom. Ikke alle disse måltidene behøver å være så store, de kan f.eks. godt bestå av en frukt og et beger yoghurt med litt müsli, eller et par knekkebrød med et glass juice eller melk til. Det er vel dette som har fått betegnelsen "mellommåltid" i mangelen av et bedre navn. Vi har jo fra før Frokost, Lunsj, Middag og Kvelds, mens man i enkelte land også nevner brunch (måltidet mellom frokost og lunsj). Poenget med mange mindre måltider i stedet for tre store (slik vi tradisjonelt gjør det her i landet) er å holde en jevn forbrenning. Dette er det gunstigste for både kroppen (mindre slitsomt enn å måtte fordøye et stort måltid) og mtp. å holde vekten på et greit nivå. Å småspise er vel først og fremst dumt fordi man da gjerne putter i seg tomme kalorier, dvs. snacks og slikt, og at dette går på bekostning av appetitten til de egentlige måltidene. Ikke for å pirke, men brunch er ikke måltidet mellom frokost og lunch, det er når man slår disse to sammen til ett måltid: BReakfast + lUNCH. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Hei Anonymous Et mellommåltid er et lite måltid som spises dersom det går lang tid mellom to hovedmåltider. F.eks. har mange nytte av å legge inn et ekstra måltid på ettermiddagen hvis lunsj spises klokken 11 og middag kl 18. Et mellommåltid kan bestå av forskjellige matvarer. For eksempel er en yoghurt og en frukt/grønnsak et fint mellommåltid. Dette er en fin måte å øke inntaket av frukt/grønnsaker på i en travel hverdag. Samtidig får kroppen jevnere tilførsel av energi. Småspising er at man spiser litt forskjellig, og gjerne litt nå og da mellom måltidene. Et typisk valg er sjokolade. Et mellommåltid er ofte planlagt, i motsetning til småspising! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest just Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Ikke for å pirke, men brunch er ikke måltidet mellom frokost og lunch, det er når man slår disse to sammen til ett måltid: BReakfast + lUNCH. Jeg bruker ordet brunch slik som birdie bruker det, jeg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brunchina Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Jeg bruker ordet brunch slik som birdie bruker det, jeg! brunch Pronunciation: 'br&nch Function: noun Etymology: breakfast + lunch Date: 1896 : a meal usually taken late in the morning that combines a late breakfast and an early lunch 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.