Gå til innhold

Mellommåltider - bra eller ikke bra?

Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Man hører så mye forskjellig om mellommåltider.

Av noen hører man at man "skal ikke småspise mellom måltidene", og av andre hører man at man helst skal spise mellommåltider.

Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å småspise mellom måltidene er vel ikke det samme som å spise et mellommåltid? Jeg tolker det mer som å stadig gå i skapene etter en neve av ditt eller en neve av datt, jeg!

Det som er en sunn spisevane er å spise fem-seks måltider i løpet av dagen, med rundt tre timers mellomrom. Ikke alle disse måltidene behøver å være så store, de kan f.eks. godt bestå av en frukt og et beger yoghurt med litt müsli, eller et par knekkebrød med et glass juice eller melk til. Det er vel dette som har fått betegnelsen "mellommåltid" i mangelen av et bedre navn. Vi har jo fra før Frokost, Lunsj, Middag og Kvelds, mens man i enkelte land også nevner brunch (måltidet mellom frokost og lunsj).

Poenget med mange mindre måltider i stedet for tre store (slik vi tradisjonelt gjør det her i landet) er å holde en jevn forbrenning. Dette er det gunstigste for både kroppen (mindre slitsomt enn å måtte fordøye et stort måltid) og mtp. å holde vekten på et greit nivå.

Å småspise er vel først og fremst dumt fordi man da gjerne putter i seg tomme kalorier, dvs. snacks og slikt, og at dette går på bekostning av appetitten til de egentlige måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunchina

Å småspise mellom måltidene er vel ikke det samme som å spise et mellommåltid? Jeg tolker det mer som å stadig gå i skapene etter en neve av ditt eller en neve av datt, jeg!

Det som er en sunn spisevane er å spise fem-seks måltider i løpet av dagen, med rundt tre timers mellomrom. Ikke alle disse måltidene behøver å være så store, de kan f.eks. godt bestå av en frukt og et beger yoghurt med litt müsli, eller et par knekkebrød med et glass juice eller melk til. Det er vel dette som har fått betegnelsen "mellommåltid" i mangelen av et bedre navn. Vi har jo fra før Frokost, Lunsj, Middag og Kvelds, mens man i enkelte land også nevner brunch (måltidet mellom frokost og lunsj).

Poenget med mange mindre måltider i stedet for tre store (slik vi tradisjonelt gjør det her i landet) er å holde en jevn forbrenning. Dette er det gunstigste for både kroppen (mindre slitsomt enn å måtte fordøye et stort måltid) og mtp. å holde vekten på et greit nivå.

Å småspise er vel først og fremst dumt fordi man da gjerne putter i seg tomme kalorier, dvs. snacks og slikt, og at dette går på bekostning av appetitten til de egentlige måltidene.

Ikke for å pirke, men brunch er ikke måltidet mellom frokost og lunch, det er når man slår disse to sammen til ett måltid: BReakfast + lUNCH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Anonymous

Et mellommåltid er et lite måltid som spises dersom det går lang tid mellom to hovedmåltider. F.eks. har mange nytte av å legge inn et ekstra måltid på ettermiddagen hvis lunsj spises klokken 11 og middag kl 18. Et mellommåltid kan bestå av forskjellige matvarer. For eksempel er en yoghurt og en frukt/grønnsak et fint mellommåltid. Dette er en fin måte å øke inntaket av frukt/grønnsaker på i en travel hverdag. Samtidig får kroppen jevnere tilførsel av energi. Småspising er at man spiser litt forskjellig, og gjerne litt nå og da mellom måltidene. Et typisk valg er sjokolade. Et mellommåltid er ofte planlagt, i motsetning til småspising!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å pirke, men brunch er ikke måltidet mellom frokost og lunch, det er når man slår disse to sammen til ett måltid: BReakfast + lUNCH.

Jeg bruker ordet brunch slik som birdie bruker det, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunchina

Jeg bruker ordet brunch slik som birdie bruker det, jeg!

brunch

Pronunciation: 'br&nch

Function: noun

Etymology: breakfast + lunch

Date: 1896

: a meal usually taken late in the morning that combines a late breakfast and an early lunch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...