Gå til innhold

antidepressiva og sånnt... igjen... og igjen...

Anbefalte innlegg

er det ulovlig å gi ut informasjon om slikt eller noe i den duren? prøver iallefall igjen med friskt mot. ehh.

uansett. i dag var jeg på min første psykolog time. gikk greit egentlig. er bare mildt deprimert, men hardt rammet av sosial angst. hun sa at det fantes medisiner jeg kunne ta for å få det enklere, men at det fantes bivirkninger. det at det i det hele tatt finnes bivirkninger synes jeg er skummelt nok til at jeg føler jeg vil klare meg uten, men samtidig vil jeg så gjerne klare å fungere normalt i samfunnet. iallefall til en viss grad. for ikke snakke om komme meg på skolen! og hvis medisiner kan hjelpe, så tror jeg jeg er åpen for det. men først vil jeg vite litt om bivirkninger og sånnt. putter ikke i meg noenting før jeg veit hva det er. hva slags bivirkninger kan en få? og hvordan funker slike medisiner generellt? tar jeg en pille, og så fungerer jeg normalt? fungerer det fra dag 1? kan det hende det ikke fungerer i det hele tatt? hva med ettervirkninger når man slutter med dem? vil egentlig vite alt. fikk ikke snakka med psykolog-dama om det, for jeg kom ikke til å tenke på det før det var for sent og hun hadde en ny time..

hadde vært FINT om noen kunne sVare meg..

Fortsetter under...

Men hvilken type er det snakk om?

SSRIs, eller andre?

Men kanskje du er nødt til å gå til lege for å få snakka om medisiner...

Har i alle fall hos "MIN" psykolog, fått inntrykk av at medikamenter liksom ikke er helt "hans greie". Og gi resepter han han i alle fall ikke gjøre.

Gjest jeg vil bli glad!!

Men hvilken type er det snakk om?

SSRIs, eller andre?

Men kanskje du er nødt til å gå til lege for å få snakka om medisiner...

Har i alle fall hos "MIN" psykolog, fått inntrykk av at medikamenter liksom ikke er helt "hans greie". Og gi resepter han han i alle fall ikke gjøre.

Må snakke med psykiater for å få resept til medisiner.. Psykologen kan kanskje formidle kontakt?

Jeg har en mor som lider av depresjon og angst. Hun går på flere medisiner bl.a. sovemedisin og angstmedisin, jeg husker ikke hva disse heter. Nylig leste jeg boken Prozac Nation, hvor hovedrolleinnehaveren fikk hjelp med medisinen Prozac, jeg har ikke hørt om denne medisinen før og lurer på om dette er vanlig å bruke i Norge? Kan legge til at min mor ikke har blitt noe bedre av de medisinene hun har prøvd, bare i kortere perioder, hun har fått diagnosen dystymi av en psykolog hun har gått til tidligere.

Håper på svar fra deg!!!

Jeg har en mor som lider av depresjon og angst. Hun går på flere medisiner bl.a. sovemedisin og angstmedisin, jeg husker ikke hva disse heter. Nylig leste jeg boken Prozac Nation, hvor hovedrolleinnehaveren fikk hjelp med medisinen Prozac, jeg har ikke hørt om denne medisinen før og lurer på om dette er vanlig å bruke i Norge? Kan legge til at min mor ikke har blitt noe bedre av de medisinene hun har prøvd, bare i kortere perioder, hun har fått diagnosen dystymi av en psykolog hun har gått til tidligere.

Håper på svar fra deg!!!

Nils Håvard Dahl, psykiater

For kombinasjonen depresjon og sosial angst er Seroxat den anbefalte medisinen.

Virkningen begynner etter 1-2 uker og når sitt maksimum innen 4-8 uker.

Behandlingen bør kombineres med kognitiv terapi.

Jeg anbefaler å fortsette med medisiner i et år etter at en har nådd målet i angstbehandlingen. Deretter trapper en svært langsomt ned over 4-6 mnd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...