Gå til innhold

Krigs-traumatisert/NhD

Anbefalte innlegg

Gjest Villblomst

Hei,

har skrevet til deg før om andre problemer og opplevd å bli tatt på alvor - derfor; Her er jeg igjen!

:-)

Jeg er ei jente på 27, som for to år siden opplevde krig i et afrikansk land. I flere døgn lå vi på et kaldt murgulv, mens soldater vandret rundt huset vårt på utsiden. Ved et par anledninger kom de også inn og truet oss med geværer.

Vi kom oss til slutt ut av landet, ved hjelp av den svenske ambassade. Vi var flyktninger, og det var en svært vondt opplevelse.

Jeg opplevde å gå i sjokk, og fremdeles har jeg problemer med å se krigsfilmer, eller nyheter fra krigsherjede land. Jeg er tilbake med ett.

Alt jeg har sett sitter dypt inni meg. Mennesker ble skutt, mennekser på flukt, skrik fra jenter som ble voldtatt og mishandlet av soldater, barn som mistet foreldre, granater som fallt, alle geværene, tanksene, soldatene...

--

Gikk i terapi for dette i godt og vel ett år. Han er en anerkjent psykiater med spes.kompetanse innen krig. Ble tvunget til å gjenoppleve, se krigsfilmer, gråte, hyle, skrike. Var tilbake - men så løsnet det.

Det jeg nå lurer på er hvorvidt slik terapi alltid har en god effekt, og om traumene kan komme tilbake? Forstår du hva jeg mener? Jeg har nemlig fremdeles problemer med krigsfilmer og slikt, samt at jeg kan reagere kraftig på smell, lyder eller bilder fra krig.

Min psykiater "diagnostiserte" meg den gangen som at jeg hadde Posttraumastisk stress syndrom.

Håper jeg har hatt nok terapi, men lurer altså på om det er vanlig å avogtil oppleve at "jeg er søren ikke ferdig med dette likevel"..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19169-krigs-traumatisertnhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Behandling gir ikke bare resultatat helbredet eller ikke helbredet. Vanligvis gir det mer eller mindre bedring i forhold til en ubehandlet. Den behandling du har fått har sikkert gitt deg et langt bedre liv enn du ville hatt uten. Men 100% "kurert" er du nok ikke.

Du har opplevd ekstreme traumer. Det er ikke uvanlig, snarere vanlig, med slike tilbakefall.

Du må selv vurdere om disse er så hyppige og vonde at du trenger mer behandling.

Kanskje du kan ringe behandleren din for en drøfting?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19169-krigs-traumatisertnhd/#findComment-84775
Del på andre sider

Behandling gir ikke bare resultatat helbredet eller ikke helbredet. Vanligvis gir det mer eller mindre bedring i forhold til en ubehandlet. Den behandling du har fått har sikkert gitt deg et langt bedre liv enn du ville hatt uten. Men 100% "kurert" er du nok ikke.

Du har opplevd ekstreme traumer. Det er ikke uvanlig, snarere vanlig, med slike tilbakefall.

Du må selv vurdere om disse er så hyppige og vonde at du trenger mer behandling.

Kanskje du kan ringe behandleren din for en drøfting?

Villblomst.

Jeg har vokst opp med en far som var krigsseiler og ute i krigen fra 1939-1945. Jeg skulle ønske at den snille faren min også hadde fått behandling. Han var så skadet psykisk. Men også fysisk fikk har ettervirkninger av krigen i form av hjerteproblmer... Det er virkelig alvorlig det du sliter med Villblomst. Men jeg tror at vi barn av krigsseilere også burde fått litt ekstra....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19169-krigs-traumatisertnhd/#findComment-86431
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...