tillybitts Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Har nå en delvis parese i ve. underekstremitet pga ryggskade i 93, rent generelt. Før det aktiv håndballspiller i 22 år, på ungdoms, voksen- og bedriftsplan. Har nylig artroskopert venstre kne, fordi det "låser" - ikke som en menisklåsing, men "noe" drar patella litt ut av stilling, når jeg reiser meg fra huksittende,- patellanivået er dessuten veldig oppsprukket og ujevnt, og brusk på baksiden av patella er "bløt og definitivt patologisk" iflg. artroskopien. Dessuten har korsbåndet en skade som ikke er tilfredstillende leget.... Jeg er temmelig avhengig av den førligheten jeg har igjen, især fordi jeg i disse dager starter opptrening av nakke/rygg etter en avstiving i cervicalcolumna, fra under C4 til under C7 ! Kneet er pr.nå ute av stilling, glir ikke inn som det pleier etter noen timer, og det er vondt. Hva søren kan man gjøre når ortopedene sier at det ikke er noe å gjøre ? De la altså til et "...foreløpig". Men ikke har de tatt CT, ingen paologiprøver av vev, ingening. Bør jeg gå på dem litt hardere, eller lager jeg storm i et vannglass ? Man sier jo at leger og sykepleiere (thanks ) er de verste pasientene, men jeg føler det er irriterende å vite for mye til å slå seg til ro, men for lite til å få noe gjort..som en digresjon. Takknemlig for svar. Hilsen fra Tillybitts 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sverre Mæhlum, Lege Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Hei,Jeg skjønner godt du er fortvilet med en nakkeskade med en delvis lammelse og så et kne som ikke fungerer. Du spør bl.a. om det kunne være noen ide med ytterligere undersøkelser -- du nevner bl.a. CT. Jeg tror ikke det. Du har nettopp vært gjennom en arthroskopi, og da vil nok ortopeden se det som er å se. Det er ingen billeddiagnostiske undersøkelser som bedre avslører hva som er galt inne i kneet enn det en ortoped som arthroskoperer kan gjøre. Derimot ville det sikkert være lurt å sette i gang et systematisk opptreningsforsøk -- av den funksjon som er der. Du må starte med å konsentrere deg om å bruke kneet riktig (eller så riktig som mulig). Det inkluderer bl.a. mye balansetrening. Så kan du forsøke å øke styrken. Dette tar meget lang tid, og er en tålmodighetsprøve, men jeg tror det vil gi resultater. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 hvad mener du med at knæet er gået af led og ikke kommer ind igen? er det sket siden artroskopien? mvh jvbruun, ortopædkirurg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.