flisa Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Det heter gratulerer med r til slutt. Men som trønder så sier jeg aldri den r-en, men den skrives. Nettopp! 0 Siter
Elbereth Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Det heter gratulerer med r til slutt. Men som trønder så sier jeg aldri den r-en, men den skrives. Jeg også - og jeg er ikke trønder! 0 Siter
Gjest Vi har den ære å gratulere Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Ah, nå skjønner jeg! Kan bare ikke TRO at jeg lærte feil assa! ;-) Fæle greier egentlig...i 30 år har jeg skrevet feil på bursdagskort. Er du heeelt sikker på at det ikke finnes et lovlig unntak? Ønsker det alt godt! (som forøvrig var et godt eksempel for grammatikkblondine) DU har selvfølgelig alltid skrevet (Jeg vil gjerne) Gratulere deg med dagen!. Du kunne vel ikke vite at de fleste skrev/tenkte (Jeg) gratulerer! Et kjapt søk på internett gir MANGE treff på Gratulere med dagen i lokalaviser og slikt, så det er ikke SÅ pinlig. 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 DU har selvfølgelig alltid skrevet (Jeg vil gjerne) Gratulere deg med dagen!. Du kunne vel ikke vite at de fleste skrev/tenkte (Jeg) gratulerer! Et kjapt søk på internett gir MANGE treff på Gratulere med dagen i lokalaviser og slikt, så det er ikke SÅ pinlig. Men du skriver jo rett....bare bytt det ut med sykle -så ser du 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Jeg hater egentlig de fleste former for slang-forkortelser, men jeg har falt for denne: Gratler! ) 0 Siter
favn Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Gratulerer. Uten r er feil i den setningen. Jeg mener den grammatiske forklaringen er at verbet og frasen er i presens. Subjekt og objekt er utelatt, men kan settes inn slik: '(Jeg) gratulerer (deg) med dagen!' Hvis du derimot skriver 'Kjære Arne-Bjarne, jeg vil gratulere deg med den store dagen...', skal det være uten r, altså i infinitivsform. 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Jeg hater egentlig de fleste former for slang-forkortelser, men jeg har falt for denne: Gratler! ) vi sier "skrabbis" vi - - om noen har fått seg et nytt plagg el....helt sykt... 0 Siter
fresja Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 "Å gratulere". "Jeg gratulerer". Ergo: "Gratulerer med dagen". Det heter Gå ut! Selv om det i presens heter Du går ut... Jeg tror vi bør holde oss til Til lykke med dagen eller andre omskrivninger! 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Det heter Gå ut! Selv om det i presens heter Du går ut... Jeg tror vi bør holde oss til Til lykke med dagen eller andre omskrivninger! Men det er jo så enkelt! 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 ...eh..søren og...jeg skrev jo gjerne kortet FØR jeg kom, da! Kan ikke TRO at jeg ble så grundig feillært av mora mi! I 30 år har jeg skrevet feil på utallige bursdagskort. Skam og forferdelse. Sikker på at det ikke finnes et hederlig, lovlig unntak for den j... ren? hater å ta feil...i alle fall i så mange år... "Sikker på at det ikke finnes et hederlig, lovlig unntak for den j... ren?" Jo. Vi bor i et fritt land, og du har en grunnlovsfestet rett til å sløyfe eller inkludere r-en helt etter eget forgodtbefinnende :-) "...................................." 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 vi sier "skrabbis" vi - - om noen har fått seg et nytt plagg el....helt sykt... Jeg trodde den var out of date. Det sa vi også i min barndom men har ikke hørt det på mange år nå. 0 Siter
Line Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Jeg gratulereR deg med dagen. Å gratulere. Jeg synes det klinger feil i mine ører å si gratulere med dagen, det høres ut som dialekt... 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Jeg stikker innom kongehuset i Sverige for å gratulere Madeleine med dagen. Jeg gratulereR Madde med dagen når jeg er der. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 ...eh..søren og...jeg skrev jo gjerne kortet FØR jeg kom, da! Kan ikke TRO at jeg ble så grundig feillært av mora mi! I 30 år har jeg skrevet feil på utallige bursdagskort. Skam og forferdelse. Sikker på at det ikke finnes et hederlig, lovlig unntak for den j... ren? hater å ta feil...i alle fall i så mange år... Det er jo mange ting en gjør akkurat nå som ikke står i infinitiv av den grunn..Nå skriver jeg for eksempel til deg..Jeg skrive ikke..;-) 0 Siter
Kvinna Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Det er jo mange ting en gjør akkurat nå som ikke står i infinitiv av den grunn..Nå skriver jeg for eksempel til deg..Jeg skrive ikke..;-) Jaaaa...jeg skjønner det, er liksom ikke det som er problemet, men hvorfor måtte jeg bli så inmari feillært? Jeg HATER å ta feil! Trur jeg skal maile Sylfest, jeg! *så lenge det er liv er det håp* ;-) 0 Siter
....AV Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Det heter Gå ut! Selv om det i presens heter Du går ut... Jeg tror vi bør holde oss til Til lykke med dagen eller andre omskrivninger! Gå ut! er imperativ og er en annen historie. I imperativ heter det Gratuler! Noe man vel ikke så ofte skriver på kort. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Jaaaa...jeg skjønner det, er liksom ikke det som er problemet, men hvorfor måtte jeg bli så inmari feillært? Jeg HATER å ta feil! Trur jeg skal maile Sylfest, jeg! *så lenge det er liv er det håp* ;-) *lol* Jeg hater å ta feil også..Særlig når jeg tar feil i noe sånn litt opplagt..;-P *erter* Men jeg vet NØYAKTIG hva du mener..Jeg har også lansert diverse feilaktige teorier..Det verste er at jeg kanne finne på å tviholde på dem etter at jeg egentlig skjønner at jeg, og hvorfor jeg, tar feil..Jeg tror liksom det hjelper at jeg holder på mitt;-) Jeg sende trøst til kvinna..:-P (var jeg ekkel nå..?Bare ta igjen altså, jeg klarte bare ikke å dy meg..;-)) 0 Siter
....AV Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Hva mener du med gramatiske regler? "Gratulerer" er et verb i presens. "Gratulere" er et verb i infinitiv (å gratulere, vi vil (å) gratulere). Normalt brukes presens på noe som foregår i nåtid. ".................................." Vi vil gratulere er 1.futurum, ikke infinitiv :-) 0 Siter
Åsemor Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Jeg stikker innom kongehuset i Sverige for å gratulere Madeleine med dagen. Jeg gratulereR Madde med dagen når jeg er der. Har Madde bursdag? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.