Gå til innhold

Gratulere eller gratulereR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det heter gratulerer med r til slutt. Men som trønder så sier jeg aldri den r-en, men den skrives.

Nettopp! :)

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kvinna

19

• flisa

8

• Prozak

5

• favn

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det heter gratulerer med r til slutt. Men som trønder så sier jeg aldri den r-en, men den skrives.

Jeg også :) - og jeg er ikke trønder!

Gjest Vi har den ære å gratulere
Skrevet

Ah, nå skjønner jeg!

Kan bare ikke TRO at jeg lærte feil assa! ;-)

Fæle greier egentlig...i 30 år har jeg skrevet feil på bursdagskort. Er du heeelt sikker på at det ikke finnes et lovlig unntak?

Ønsker det alt godt! (som forøvrig var et godt eksempel for grammatikkblondine)

DU har selvfølgelig alltid skrevet (Jeg vil gjerne) Gratulere deg med dagen!. Du kunne vel ikke vite at de fleste skrev/tenkte (Jeg) gratulerer! Et kjapt søk på internett gir MANGE treff på Gratulere med dagen i lokalaviser og slikt, så det er ikke SÅ pinlig.

Skrevet

DU har selvfølgelig alltid skrevet (Jeg vil gjerne) Gratulere deg med dagen!. Du kunne vel ikke vite at de fleste skrev/tenkte (Jeg) gratulerer! Et kjapt søk på internett gir MANGE treff på Gratulere med dagen i lokalaviser og slikt, så det er ikke SÅ pinlig.

Men du skriver jo rett....bare bytt det ut med sykle -så ser du

Skrevet

Jeg hater egentlig de fleste former for slang-forkortelser, men jeg har falt for denne:

Gratler! :o)

Skrevet

Gratulerer. Uten r er feil i den setningen. Jeg mener den grammatiske forklaringen er at verbet og frasen er i presens. Subjekt og objekt er utelatt, men kan settes inn slik: '(Jeg) gratulerer (deg) med dagen!'

Hvis du derimot skriver 'Kjære Arne-Bjarne, jeg vil gratulere deg med den store dagen...', skal det være uten r, altså i infinitivsform.

Skrevet

Jeg hater egentlig de fleste former for slang-forkortelser, men jeg har falt for denne:

Gratler! :o)

vi sier "skrabbis" vi - - om noen har fått seg et nytt plagg el....helt sykt...

Skrevet

"Å gratulere".

"Jeg gratulerer".

Ergo: "Gratulerer med dagen".

Det heter Gå ut! Selv om det i presens heter Du går ut...

Jeg tror vi bør holde oss til Til lykke med dagen eller andre omskrivninger!

Skrevet

Men det er jo så enkelt!

Skrevet

...eh..søren og...jeg skrev jo gjerne kortet FØR jeg kom, da!

Kan ikke TRO at jeg ble så grundig feillært av mora mi! I 30 år har jeg skrevet feil på utallige bursdagskort.

Skam og forferdelse.

Sikker på at det ikke finnes et hederlig, lovlig unntak for den j... ren?

hater å ta feil...i alle fall i så mange år...

"Sikker på at det ikke finnes et hederlig, lovlig unntak for den j... ren?"

Jo. Vi bor i et fritt land, og du har en grunnlovsfestet rett til å sløyfe eller inkludere r-en helt etter eget forgodtbefinnende :-)

"...................................."

Skrevet

vi sier "skrabbis" vi - - om noen har fått seg et nytt plagg el....helt sykt...

Jeg trodde den var out of date. Det sa vi også i min barndom men har ikke hørt det på mange år nå.

Skrevet

Jeg gratulereR deg med dagen.

Å gratulere.

Jeg synes det klinger feil i mine ører å si gratulere med dagen, det høres ut som dialekt...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg stikker innom kongehuset i Sverige for å gratulere Madeleine med dagen.

Jeg gratulereR Madde med dagen når jeg er der.

laguna1365380434
Skrevet

...eh..søren og...jeg skrev jo gjerne kortet FØR jeg kom, da!

Kan ikke TRO at jeg ble så grundig feillært av mora mi! I 30 år har jeg skrevet feil på utallige bursdagskort.

Skam og forferdelse.

Sikker på at det ikke finnes et hederlig, lovlig unntak for den j... ren?

hater å ta feil...i alle fall i så mange år...

Det er jo mange ting en gjør akkurat nå som ikke står i infinitiv av den grunn..Nå skriver jeg for eksempel til deg..Jeg skrive ikke..;-)

Skrevet

Det er jo mange ting en gjør akkurat nå som ikke står i infinitiv av den grunn..Nå skriver jeg for eksempel til deg..Jeg skrive ikke..;-)

Jaaaa...jeg skjønner det, er liksom ikke det som er problemet, men hvorfor måtte jeg bli så inmari feillært?

Jeg HATER å ta feil!

Trur jeg skal maile Sylfest, jeg! *så lenge det er liv er det håp* ;-)

Skrevet

Gå ut! er imperativ og er en annen historie. I imperativ heter det Gratuler! Noe man vel ikke så ofte skriver på kort.

laguna1365380434
Skrevet

Jaaaa...jeg skjønner det, er liksom ikke det som er problemet, men hvorfor måtte jeg bli så inmari feillært?

Jeg HATER å ta feil!

Trur jeg skal maile Sylfest, jeg! *så lenge det er liv er det håp* ;-)

*lol*

Jeg hater å ta feil også..Særlig når jeg tar feil i noe sånn litt opplagt..;-P

*erter*

Men jeg vet NØYAKTIG hva du mener..Jeg har også lansert diverse feilaktige teorier..Det verste er at jeg kanne finne på å tviholde på dem etter at jeg egentlig skjønner at jeg, og hvorfor jeg, tar feil..Jeg tror liksom det hjelper at jeg holder på mitt;-)

Jeg sende trøst til kvinna..:-P

(var jeg ekkel nå..?Bare ta igjen altså, jeg klarte bare ikke å dy meg..;-))

Skrevet

Hva mener du med gramatiske regler? "Gratulerer" er et verb i presens. "Gratulere" er et verb i infinitiv (å gratulere, vi vil (å) gratulere). Normalt brukes presens på noe som foregår i nåtid.

".................................."

Vi vil gratulere er 1.futurum, ikke infinitiv :-)

Skrevet

Jeg stikker innom kongehuset i Sverige for å gratulere Madeleine med dagen.

Jeg gratulereR Madde med dagen når jeg er der.

Har Madde bursdag?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...