ShitDiddelyDo Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Har Madde bursdag? Jeg vet ikke. Leser ikke Se og Hør. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Har Madde bursdag? Jepp. Hvert år. Sorry - klarte ikke å dy meg! ) 0 Siter
Kvinna Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 *lol* Jeg hater å ta feil også..Særlig når jeg tar feil i noe sånn litt opplagt..;-P *erter* Men jeg vet NØYAKTIG hva du mener..Jeg har også lansert diverse feilaktige teorier..Det verste er at jeg kanne finne på å tviholde på dem etter at jeg egentlig skjønner at jeg, og hvorfor jeg, tar feil..Jeg tror liksom det hjelper at jeg holder på mitt;-) Jeg sende trøst til kvinna..:-P (var jeg ekkel nå..?Bare ta igjen altså, jeg klarte bare ikke å dy meg..;-)) Hehe, veit ikke heeeelt om det hjalp, men all trøst er god trøst. (Fra ekte empati til sjokolade... ;-)) Takk, takk :oP Skjønner jo at jeg sikkert har feil, men...ææææsj! Mer forklaring: for jeg lærte at det var UTEN R - fordi det var en spesiell regel rundt det. Som ble forklart da, men som jeg ikke husker, og det er kanskje like grei. Skal gå over til: "faen så gammal du er blitt!" 0 Siter
Kvinna Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Jeg stikker innom kongehuset i Sverige for å gratulere Madeleine med dagen. Jeg gratulereR Madde med dagen når jeg er der. Får tru på det da... Er jo ikke et sekund i tvil om at du er dannet til fingerspissene - og verbbøyningene ;-) Hils Madde fra ei analfabet, halvgammal kjerring, da ;-) 0 Siter
Kvinna Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Jeg gratulereR deg med dagen. Å gratulere. Jeg synes det klinger feil i mine ører å si gratulere med dagen, det høres ut som dialekt... 'Ekke en kjeft her som sier R til slutt ;-) Heldigvis _noe_ som skiller oss fra ren bokmål ;-) Vi sier kondolere uter R og vi :-O Er det rart en blir forvirra (alt: et)? Hater å ha feil... ;-) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Får tru på det da... Er jo ikke et sekund i tvil om at du er dannet til fingerspissene - og verbbøyningene ;-) Hils Madde fra ei analfabet, halvgammal kjerring, da ;-) Jeg skal sende henne en sms. 0 Siter
Kvinna Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Gratulerer. Uten r er feil i den setningen. Jeg mener den grammatiske forklaringen er at verbet og frasen er i presens. Subjekt og objekt er utelatt, men kan settes inn slik: '(Jeg) gratulerer (deg) med dagen!' Hvis du derimot skriver 'Kjære Arne-Bjarne, jeg vil gratulere deg med den store dagen...', skal det være uten r, altså i infinitivsform. Det er synd ... ;-) Takk :-) 0 Siter
Kvinna Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Jeg hater egentlig de fleste former for slang-forkortelser, men jeg har falt for denne: Gratler! ) hehe, skal vurdere konvertering til den. Eller så får jeg si det fjortissene her sier: grabbulars... 0 Siter
Kvinna Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Det heter gratulerer med r til slutt. Men som trønder så sier jeg aldri den r-en, men den skrives. Vi sier heller aldri R-ene... Hverken (ble lov fra 2005, jmf språkrådet) på kondolere® eller _det andre ordet_! :-) 0 Siter
Kvinna Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Det heter Gå ut! Selv om det i presens heter Du går ut... Jeg tror vi bør holde oss til Til lykke med dagen eller andre omskrivninger! Jaaa...snille du :-) 0 Siter
Kvinna Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 "Sikker på at det ikke finnes et hederlig, lovlig unntak for den j... ren?" Jo. Vi bor i et fritt land, og du har en grunnlovsfestet rett til å sløyfe eller inkludere r-en helt etter eget forgodtbefinnende :-) "...................................." Kult. Elsker fritt land. Skal aldri bruke det ordet i cv'n uansett... Eller kanskje... "gratulereR - her har dere meg" :-P 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Vi vil gratulere er 1.futurum, ikke infinitiv :-) Sant. Det er identisk med infinitiv-formen, ihvertfall :-) ".................................." 0 Siter
favn Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Det er synd ... ;-) Takk :-) Uff, sa du skrevne kort i tyve år? *flire* 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Hehe, veit ikke heeeelt om det hjalp, men all trøst er god trøst. (Fra ekte empati til sjokolade... ;-)) Takk, takk :oP Skjønner jo at jeg sikkert har feil, men...ææææsj! Mer forklaring: for jeg lærte at det var UTEN R - fordi det var en spesiell regel rundt det. Som ble forklart da, men som jeg ikke husker, og det er kanskje like grei. Skal gå over til: "faen så gammal du er blitt!" *lol* Det blir nok garantert en slager! :-) 0 Siter
Kvinna Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Uff, sa du skrevne kort i tyve år? *flire* que? tru'kke det? Har sagt så mye rart i dag.. 0 Siter
favn Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 que? tru'kke det? Har sagt så mye rart i dag.. ;-) 0 Siter
Line Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 'Ekke en kjeft her som sier R til slutt ;-) Heldigvis _noe_ som skiller oss fra ren bokmål ;-) Vi sier kondolere uter R og vi :-O Er det rart en blir forvirra (alt: et)? Hater å ha feil... ;-) Hehehe... jeg sier "gratulere med dagen", men skriver alltid gratulereR. Trøndersk har bare a-endinger omtrent også, så jeg forvirrer meg selv av og til 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.