Gå til innhold

Avklaring av grenser

Anbefalte innlegg

En del innlegg her er blitt betegnet som "uønskede". Og Jorunn har sagt seg enig i en del av kritikken, og det er bra. Men flere av innleggene viser at det hersker stor usikkerhet om hva som gjør innleggene "uønskete", og hvor grensene går. Selv om grensene har vært oppe flere ganger tidligere, synes jeg det er på sin plass med en avklaring. Det hadde vært en stor fordel om du ville gi klart uttrykk for om du fortsatt anser innleggene som "uønsket". Jeg er temmelig sikker på at dette forumet ikke kan virke etter intensjonene så lenge det er så uklart hva som er lov og ikke lov. Det hadde kanskje vært en idé å skape en dialog med brukerne om hva som bør være tillatt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19375-avklaring-av-grenser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg Lotus - og er for egen del noe provosert over at spørsmål og kritikk som har kommet siste uken fra blant annet meg stort sett ignoreres fra fagpersonene. Mener selv at jeg forsøker på en konstruktiv måte å bidra til en diskusjon jeg anser for viktig for dette forum, (og synes det er nedverdigende å bli ignorert...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19375-avklaring-av-grenser/#findComment-85482
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Hei Lotus

Det er vaskelig å gi et fasitsvar på hva som ikke er ønskelig. Erfaringsmessig ser vi at noen brukere velger seg bort fra forum når det er direkte destruktive. Hvis jeg skal forsøke å si noe generelt om innlegg som er uønsket må det være innlegg som er av en slik karakter at de gjør andre brukere engstelige. Jeg tenker på innlegg som gjør at andre brukere blir sittende igjen med en angst for at en virkelig vil handle i forhold til påstander om å ta eget liv. Videre er innlegg som omhandler oppkast eller sulting som noe positivt og konkurransepreget vekt-snakk svært uheldig. Mange av brukerne har multiple diagnoser og noen gir uttrykk for symptomer knyttet til det som ikke nødvendigvis har med spiseforstyrrelsen å gjøre. De det gjelder råder vi til å koontakte fagpersoner da vi ikke kan drive behandling via nettet.

Til slutt vil jeg si at vi med begrenset tid til rådighet for å besvare spørsmål forsøker å velge ut spørsmål som kan være av interesse for flere brukere. Vi er åpne for både positive og negative innlegg.

Laila har for tiden sin PC til "behandling", noe som forklarer hvorfor kun jeg har vært inne de to siste ukene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19375-avklaring-av-grenser/#findComment-85626
Del på andre sider

Hei Lotus

Det er vaskelig å gi et fasitsvar på hva som ikke er ønskelig. Erfaringsmessig ser vi at noen brukere velger seg bort fra forum når det er direkte destruktive. Hvis jeg skal forsøke å si noe generelt om innlegg som er uønsket må det være innlegg som er av en slik karakter at de gjør andre brukere engstelige. Jeg tenker på innlegg som gjør at andre brukere blir sittende igjen med en angst for at en virkelig vil handle i forhold til påstander om å ta eget liv. Videre er innlegg som omhandler oppkast eller sulting som noe positivt og konkurransepreget vekt-snakk svært uheldig. Mange av brukerne har multiple diagnoser og noen gir uttrykk for symptomer knyttet til det som ikke nødvendigvis har med spiseforstyrrelsen å gjøre. De det gjelder råder vi til å koontakte fagpersoner da vi ikke kan drive behandling via nettet.

Til slutt vil jeg si at vi med begrenset tid til rådighet for å besvare spørsmål forsøker å velge ut spørsmål som kan være av interesse for flere brukere. Vi er åpne for både positive og negative innlegg.

Laila har for tiden sin PC til "behandling", noe som forklarer hvorfor kun jeg har vært inne de to siste ukene.

Først: takk for avklaringen.

Jeg forstår at det er vanskelig å skulle si noe generelt om hvilke innlegg som er "uønsket". Hvis jeg har forstått deg rett, kan uønskede innlegg deles inn i disse kategoriene:

1:Innlegg som gjør andre brukere engstelige. Dvs. innlegg som truer med selvmord eller andre former for selvskading. Men det er lov å ta opp problemet med selvmordstanker etc. hvis det går tydelig frem at den somskriver ikke vil gjennomføre det.

2: Innlegg som omtaler oppkast eller sulting som noe positivt. Men det er OK å ta opp det problemet at man opplever sulting/oppkast som noe positivt. Det kan være nyttig for å få hjelp til å finne en løsning, eller bare å få litt støtte og oppmuntring når det er vanskelig å motstå trangen.

3: Konkurransepreget vekt-snakk. Man skal være veldig forsiktig med å opplyse om vekt, og hvor mye man har gått ned på hvor lang tid. Det kan føre til uønsket konkurranse. Vektoppgang er det lov å fortelle om, også hvor mange kilo man har gått opp, men ikke hvor mye man faktisk veier.

Har jeg oppfattet begrensningene riktig? Hvis ikke ville dat være fint om du forteller hvor jeg har tatt feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19375-avklaring-av-grenser/#findComment-85955
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Jeg forstår at det er vanskelig å skulle si noe generelt om hvilke innlegg som er "uønsket". Hvis jeg har forstått deg rett, kan uønskede innlegg deles inn i disse kategoriene:

1:Innlegg som gjør andre brukere engstelige. Dvs. innlegg som truer med selvmord eller andre former for selvskading. Men det er lov å ta opp problemet med selvmordstanker etc. hvis det går tydelig frem at den somskriver ikke vil gjennomføre det.

2: Innlegg som omtaler oppkast eller sulting som noe positivt. Men det er OK å ta opp det problemet at man opplever sulting/oppkast som noe positivt. Det kan være nyttig for å få hjelp til å finne en løsning, eller bare å få litt støtte og oppmuntring når det er vanskelig å motstå trangen.

3: Konkurransepreget vekt-snakk. Man skal være veldig forsiktig med å opplyse om vekt, og hvor mye man har gått ned på hvor lang tid. Det kan føre til uønsket konkurranse. Vektoppgang er det lov å fortelle om, også hvor mange kilo man har gått opp, men ikke hvor mye man faktisk veier.

Har jeg oppfattet begrensningene riktig? Hvis ikke ville dat være fint om du forteller hvor jeg har tatt feil.

Hei

Ja du har tolket det rett. Synes du har formulert det greit!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19375-avklaring-av-grenser/#findComment-85997
Del på andre sider

Christian Anker, redaktør

Hei Lotus !

Jeg foreslår at vi legger inn dette i åpningsrammen av denne forumrgruppen.

Er det o.k. for deg at vi benytter ditt tekstforslag?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19375-avklaring-av-grenser/#findComment-86633
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...