Gå til innhold

jobb i psykiatrien


Gjest hjn.kka.

Anbefalte innlegg

Gjest hjn.kka.

Jeg lurer bare på en ting her. Jeg er nå ferdig utdannet og skal begynne å søke jobber, innenfor psykiatrien. Men lurer på følgende: vil det være veldig negativt at jeg har to piercing i annsiktet? Vil dette ha noe å si om jeg får jobb eller ikke? Feks på en akuttavd. .vil annta at det ikke er medisinske grunner der for at jeg evt må fjerne de, altså pga fare for infeksjon og slikt. Men vil det at jeg har piercing være en negativ ting? Den ene er jeg villig til å fjerne, og den andre kan jeg skjule dersom jeg bruker briller. -men jeg liker ikke å gå med briller..

Noen synspunkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

  • PieLill

    6

  • Velouria

    3

  • cathlin

    2

Gjest svaksterk

vær deg selv:-)

noen liker deg, andre ikke.

sånn er livet.

vi må lære oss å forholde oss til alle typer mennesker:-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isbjørnen

Du ville aldri fått jobb hos meg med piercing.

Hvordan ville du begrunne det? Rett og slett at du synes det er dumt og ekkelt, eller er det noen andre grunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si jeg er både for og imot.

Sånn generellt i livet så mener jeg at folk skal gjøre som de vil, jeg ville således ikke hatt problemer med om mine venner, min kjæreste el. hadde eller fikk seg en piercing eller to.

Men i enkelte jobber synes jeg ikke de passer seg.

Jeg jobber i helsa selv og synes at i de fleste helseyrker så passer det seg ikke å pynte seg for meget eller å skille seg for mye ut i forhold til frisyrer ol.

Jeg er gammeldags på den måten at jeg mener at de aller fleste helsearbeidere bør være upyntede, men rene og "pene"...og ha et rolig og behagelig vesen.

Jeg ville derfor ikke bært piercinger i ditt yrke. Ei heller noe særlige smykker ellers.

For meg er det ikke noe problem å fjærne ringer ol. unngå sminke, evnt. sette opp håret osv. når jeg skal på jobb.

Hva jeg gjør privat er "friere".

Dog følger det med litt privat også når man bor på et så lite sted som jeg gjør.

Ellers så bruker jeg deodorant men ikke parfyme.

Satser på å være så "ren" og "frisk" i utseende som mulig.

Håper du ikke misforstår meg, jeg er ikke i mot "dagens moter", men er altså av den meningen som beskrevet ovenfor når det gjelder de fleste helseyrker .

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvordan ville du begrunne det? Rett og slett at du synes det er dumt og ekkelt, eller er det noen andre grunner?

Min erfaring er at det er svært stor sammenheng mellom dette og personlightesforstyrrelser.

Ansatte i psykiatrien skal behandle alle type mennesker. Alle skal kunne føle seg vel sammen med en. Påkledning/utseende skal ikke skille seg ut i noen retning. Om en ikke, på jobb, kan avstå fra eget behov om å bære piercing, vil en kanskje få det bedre med en lagerjobb.

Det er vel ikke tilfeldig at forekomsten av piercing er høyere i nedre deler av Karl Johan og i Skippergata enn hos fotturister på Besseggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vil si jeg er både for og imot.

Sånn generellt i livet så mener jeg at folk skal gjøre som de vil, jeg ville således ikke hatt problemer med om mine venner, min kjæreste el. hadde eller fikk seg en piercing eller to.

Men i enkelte jobber synes jeg ikke de passer seg.

Jeg jobber i helsa selv og synes at i de fleste helseyrker så passer det seg ikke å pynte seg for meget eller å skille seg for mye ut i forhold til frisyrer ol.

Jeg er gammeldags på den måten at jeg mener at de aller fleste helsearbeidere bør være upyntede, men rene og "pene"...og ha et rolig og behagelig vesen.

Jeg ville derfor ikke bært piercinger i ditt yrke. Ei heller noe særlige smykker ellers.

For meg er det ikke noe problem å fjærne ringer ol. unngå sminke, evnt. sette opp håret osv. når jeg skal på jobb.

Hva jeg gjør privat er "friere".

Dog følger det med litt privat også når man bor på et så lite sted som jeg gjør.

Ellers så bruker jeg deodorant men ikke parfyme.

Satser på å være så "ren" og "frisk" i utseende som mulig.

Håper du ikke misforstår meg, jeg er ikke i mot "dagens moter", men er altså av den meningen som beskrevet ovenfor når det gjelder de fleste helseyrker .

:)

Nettopp!

Dette er vel noe som støttes av alle de som underviser om slikt i helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er svært stor sammenheng mellom dette og personlightesforstyrrelser.

Ansatte i psykiatrien skal behandle alle type mennesker. Alle skal kunne føle seg vel sammen med en. Påkledning/utseende skal ikke skille seg ut i noen retning. Om en ikke, på jobb, kan avstå fra eget behov om å bære piercing, vil en kanskje få det bedre med en lagerjobb.

Det er vel ikke tilfeldig at forekomsten av piercing er høyere i nedre deler av Karl Johan og i Skippergata enn hos fotturister på Besseggen.

'Min erfaring er at det er svært stor sammenheng mellom dette og personlightesforstyrrelser.'

A bøøømb, vil jeg mene.

Det andre du sier, er jeg enig i. De jeg møter i helsevesenet (ikke psykiatri riktignok), forventer jeg skal se 'nøytrale', rene og alminnelige ut, og så langt råd er lukte ingenting. Jeg rygger til og med av åpne frakker, skjeggstubber, leppestift og øreringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja

nå vet jeg ikke hvordan du ser ut med de piercingene om du er et behagelig menneske , noe som piercingene oppveier, eller hvordan du ser ut ellers.

men jeg har mine betenkligheter. Da jeg jobbet i hjemmesykepleien så kunne vi ikke bære øredobber og store smykker pga enkelte pasienter kunne gripe tak i oss, enten av sinne eller pga ukontrollerte bevegelser. Må jo være sinnsjukt vondt og farlig å få revet av piercingene hvis noen pasienter blir voldelige mot deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er svært stor sammenheng mellom dette og personlightesforstyrrelser.

Ansatte i psykiatrien skal behandle alle type mennesker. Alle skal kunne føle seg vel sammen med en. Påkledning/utseende skal ikke skille seg ut i noen retning. Om en ikke, på jobb, kan avstå fra eget behov om å bære piercing, vil en kanskje få det bedre med en lagerjobb.

Det er vel ikke tilfeldig at forekomsten av piercing er høyere i nedre deler av Karl Johan og i Skippergata enn hos fotturister på Besseggen.

En av legene på fastlegekontoret har en piercing i øyebrynet og en i tunga. Går ut i fra at du aldri har jobbet sammen med henne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig og legitimt at det stilles krav til klær og utseende i helseproffejoner og andre serviceyrker der man har direkte med mennesker å gjøre. (Med utseende mener jeg ikke hvor lang nese eller store ører du har, men hva du gjør med ansiktet, håret og klesvei for øvrig.)

Ville du ansatt en som var snauklipt og ulastelig antrukket i sort dress til å selge hiphoppmusikk?

Å kle seg for anledningen har med alminnelig folkeskikk, respekt og fintfølenhet for sine omgivelser å gjøre.

I psykiatrien skal du møte mennesker i alle aldre som har det vondt og vanskelig. Du kan ikke da belemre dem med et eller annet tåpelig i klesvei etc. Tenk deg å møte en dame på 55 som har godt inn i en dyp depresjon etter sin sønns langvarige rusmissbruk. Du må da skjønne at piercing er uaktuelt! Hvis ikke betviler jeg at du har noe i en slik jobb å gjøre.

Mange arbeisplasser har arbeidsuniform og/eller krav til klær. Svært ofte er forbud mot piercing og bar mage en del av reglementet. Skulle bare mangle!

I en jobb må du legge til side de deler av deg selv, din klesstil og din væremåte som kan være til hinder for å gjøre en god jobb. I psykiatrien og helsevesnet for øvrig er piercing noe du må ofre.

Som ung kan det også lønne seg å sørge for å se så voksen som mulig ut.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær deg selv:-)

noen liker deg, andre ikke.

sånn er livet.

vi må lære oss å forholde oss til alle typer mennesker:-)

Lykke til!

Det er bare tull at man på død og liv skal "være seg selv" hele tiden.

Man må faktisk lære seg å ta fram de sider som passer inn og legge bort sider som ikke passer for anledningen, ikke minst i arbeidslivet. Samme hvor mye grovt språk skulle være "deg", får du versågod snakke pent om du kommer på min arbeidsplass.

I en jobb i psykiatrisk er ikke personalet, men pasientene senteret for virksomheten. Det betyr at det er personalet som må gå den lengste veien for å tilpasse seg, ikke pasientene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at det er svært stor sammenheng mellom dette og personlightesforstyrrelser.

Ansatte i psykiatrien skal behandle alle type mennesker. Alle skal kunne føle seg vel sammen med en. Påkledning/utseende skal ikke skille seg ut i noen retning. Om en ikke, på jobb, kan avstå fra eget behov om å bære piercing, vil en kanskje få det bedre med en lagerjobb.

Det er vel ikke tilfeldig at forekomsten av piercing er høyere i nedre deler av Karl Johan og i Skippergata enn hos fotturister på Besseggen.

"Min erfaring er at det er svært stor sammenheng mellom dette og personlightesforstyrrelser."

Dette er en drøøy påstand, kan du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er bare tull at man på død og liv skal "være seg selv" hele tiden.

Man må faktisk lære seg å ta fram de sider som passer inn og legge bort sider som ikke passer for anledningen, ikke minst i arbeidslivet. Samme hvor mye grovt språk skulle være "deg", får du versågod snakke pent om du kommer på min arbeidsplass.

I en jobb i psykiatrisk er ikke personalet, men pasientene senteret for virksomheten. Det betyr at det er personalet som må gå den lengste veien for å tilpasse seg, ikke pasientene.

mvh

Som om jeg skulle sagt det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Min erfaring er at det er svært stor sammenheng mellom dette og personlightesforstyrrelser."

Dette er en drøøy påstand, kan du utdype?

Det er min erfaring gjennom mange års arbeid i ulike deler av psykiatrien. Mer kan jeg ikke uttdype det.

Men det er kanskje verdt en studie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min erfaring gjennom mange års arbeid i ulike deler av psykiatrien. Mer kan jeg ikke uttdype det.

Men det er kanskje verdt en studie?

Ja, hvorfor ikke, det høres ut som en god ide. Hvordan er det med de som tatoverer seg, har du samme erfaring der? Og gjelder det alle typer piercinger også de man ikke kan se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min erfaring gjennom mange års arbeid i ulike deler av psykiatrien. Mer kan jeg ikke uttdype det.

Men det er kanskje verdt en studie?

Pass deg, du kan få rasismestempel eller noe tilsvarende! ;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke, det høres ut som en god ide. Hvordan er det med de som tatoverer seg, har du samme erfaring der? Og gjelder det alle typer piercinger også de man ikke kan se?

Og hva med de som går med muslimske hodeplagg eller turban, eller gå rmed et stort kors rundt halsen? (kanskje det blir å dra det litt langt men...) Blir det den samme problemstillingen angs kleskode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Og hva med de som går med muslimske hodeplagg eller turban, eller gå rmed et stort kors rundt halsen? (kanskje det blir å dra det litt langt men...) Blir det den samme problemstillingen angs kleskode?

Svar både til Velouria og Timari.

Ja, det er det samme med ekstreme tatoveringer.

Nei, det er langt fra det samme om de synes eller ikke. Hva som skjuler seg bak klærne er uinteressant både for piercing og tatoveringer.

Det er i denne sammenheng også uinteressant hva en gjør og hvordan en kler seg på fritiden. Jeg skriver her om hvordan en ser ut på jobb.

Religiøse eller politiske symboler skal ikke finnes på ansatte i helsevesenet. En går verken med store kors, verken opp eller ned, eller "Nei til EU"-merke på seg.

Jeg synes det samme gjelder for supporterklær. Tenk deg en dame som kommer inn pga en samlivskrise fordi mannen alltid er ute på byen med gutta for å drikke øl og se fotballkamp mens hun er hjemme med hus og barn. Så får hun en miljøkontakt, lege eller psykolog kledd i rød ManU T-skjorte. Forstår poenget?

Dette tema handler ikke bare om hvordan en personlig fremstår. Det gjelder i samme grad for alle rom hvor behandling foregår som feks kontorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...